Gebruik tourniquet door politie?

Auteur Topic: Gebruik tourniquet door politie?  (gelezen 36089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #10 Gepost op: 4 december 2015, 18:34:07
Ik heb zo'n ding wel eens aangevraagd in de organisatie, een tijd geleden.
Bij ons werd hij namelijk wel eens door een ingehuurde -maar enthousiaste- docent gebruikt tijdens een IBT les, totdat wij aangaven dat wij deze helemaal niet in onze dienstauto's hebben.

De hogere legerleiding heeft dit na de aanvraag als vast onderdeel van de uitrusting afgeschoten vanwege de kosten...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2015, 18:45:19
Citaat van: CopVR3 link=msg=1389705 date=1449250447
Ik heb zo'n ding wel eens aangevraagd in de organisatie, een tijd geleden.
Bij ons werd hij namelijk wel eens door een ingehuurde -maar enthousiaste- docent gebruikt tijdens een IBT les, totdat wij aangaven dat wij deze helemaal niet in onze dienstauto's hebben.

De hogere legerleiding heeft dit na de aanvraag als vast onderdeel van de uitrusting afgeschoten vanwege de kosten...

Consumentenprijs circa 35 euro. Nederlandse defensie gebruikt ze ook. Inkoop voor de hele Nederlandse politie of gecombineerde inkoop met defensie zal de kostprijs per tourniquet verder doen dalen.

Het kost je dan hooguit een paar tientjes per agent. Voor het bedrag van 1 declaratie 'diner korpschef' kan je heel veel agenten voorzien van een tourniquet (eenmalige aanschaf + geen onderhoudskosten).


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2015, 18:48:50
Mijn afdeling word as we speak opgeleid. C-A-T's, chest seals, etc. Een bijzonder goede ontwikkeling. Ik draag er altijd al één bij me, en binnenkort dus twee. ;) Die van mezelf is oranje, die ik krijg van majesteit stylish zwart.

Ik heb bewust gekozen voor oranje omdat ik behangen ben met allerlei zwarte bandjes etc.

Ik heb in mijn first aid kits thuis en in de auto ook C-A-T's.


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2015, 18:55:54
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389709 date=1449251330
Mijn afdeling word as we speak opgeleid. C-A-T's, chest seals, etc. Een bijzonder goede ontwikkeling. Ik draag er altijd al één bij me, en binnenkort dus twee. ;) Die van mezelf is oranje, die ik krijg van majesteit stylish zwart.

Ik heb bewust gekozen voor oranje omdat ik behangen ben met allerlei zwarte bandjes etc.

Ik heb in mijn first aid kits thuis en in de auto ook C-A-T's.

Goed zo!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2015, 19:09:55
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389709 date=1449251330
Mijn afdeling word as we speak opgeleid. C-A-T's, chest seals, etc. Een bijzonder goede ontwikkeling. Ik draag er altijd al één bij me, en binnenkort dus twee. ;) Die van mezelf is oranje, die ik krijg van majesteit stylish zwart.

Ik heb bewust gekozen voor oranje omdat ik behangen ben met allerlei zwarte bandjes etc.

Ik heb in mijn first aid kits thuis en in de auto ook C-A-T's.

Het is absoluut een goede ontwikkeling, zowel de C-A-T's als chest seals. Quick Clot (hemostatisch verband) op zak hebben is ook niet raar (desnoods betalen uit eigen zak omdat je daar je eigen leven mee kan reden of het leven van je maatje als je gestoken wordt of geraakt wordt door kogels of scherven. Je hebt niets aan een C-A-T bij een wond in het halsgebied (vaak niet beschermd door kogel-/steekwerendvest), bij deze wonden gebruik je QuickClot.

Wij hebben 2 jaar besloten dat politiemensen de beschikking moesten krijgen over C-A-T omdat het past in ons Mass Casualty Attack plan. Gelukkig hebben we nog nooit een aanslag meegemaakt maar de tourniquets in gebruik bij de politie hebben al heel veel ellende voorkomen. Agenten zijn vaak als eerste ter plaatse bij ongevallen, als het slachtoffer veel bloed verliest brengt de agent het tourniquet aan. Als de ambulanceverpleegkundige/paramedic ter plaatse is bekijkt hij wel of tourniquet kan blijven zitten of dat hij de wond goed kan verbinden waarna het tourniquet weer af kan.

Meerdere tourniquets op zak is bij ons ook geen probleem meer omdat we grote voorraden hebben en geen beleid voeren bij ambulancedienst of politie om mensen te ontmoedigen om met 2 - 4 tourniquets op zak te lopen. Iedereen in de uitrukdienst kan opgeroepen voor een explosie (gas- of terreur), 1 slachtoffer kan al meerder tourniquets nodig hebben.

Oranje en zwarte C-A-T's zijn precies zelfde. Oranje is de opvallende, zichtbare EMS versie. De zwarte zijn voor politie-/legereenheden die niet zo dol zijn op opvallend te zijn. De blauwe C-A-T's zijn oefentourniquets (zijn niet te gebruiken om arm/been effectief af te binden)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2015, 19:11:57
Maar zo zijn er veel meer dingen die we standaard bij moeten hebben, in situaties waar we veel vaker komen te staan dan een levens gevaarlijke bloeding.
Een CO melder bijvoorbeeld, die krijgen wij gewoon niet op de man/auto verstrekt. Wel rennen we woningen en panden als eerste naar binnen waar iemand onwel is geworden, niet wetende of het door koolstofmonoxide komt of door een andere medische reden. Voor je het weet lig je zelf op je rug.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2015, 19:14:58
Citaat van: silque link=msg=1389715 date=1449252717
Maar zo zijn er veel meer dingen die we standaard bij moeten hebben, in situaties waar we veel vaker komen te staan dan een levens gevaarlijke bloeding.
Een CO melder bijvoorbeeld, die krijgen wij gewoon niet op de man/auto verstrekt. Wel rennen we woningen en panden als eerste naar binnen waar iemand onwel is geworden, niet wetende of het door koolstofmonoxide komt of door een andere medische reden. Voor je het weet lig je zelf op je rug.

Deur open laten staan en raampie open zetten ;)


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2015, 19:15:44
Citaat van: Oma link=msg=1389714 date=1449252595
Het is absoluut een goede ontwikkeling, zowel de C-A-T's als chest seals. Quick Clot (hemostatisch verband) op zak hebben is ook niet raar (desnoods betalen uit eigen zak omdat je daar je eigen leven mee kan reden of het leven van je maatje als je gestoken wordt of geraakt wordt door kogels of scherven.

Wij hebben 2 jaar besloten dat politiemensen de beschikking moesten krijgen over C-A-T omdat het past in ons Mass Casualty Attack plan. Gelukkig hebben we nog nooit een aanslag meegemaakt maar de tourniquets in gebruik bij de politie hebben al heel veel ellende voorkomen. Agenten zijn vaak als eerste ter plaatse bij ongevallen, als het slachtoffer veel bloed verliest brengt de agent het tourniquet aan. Als de ambulanceverpleegkundige/paramedic ter plaatse is bekijkt hij wel of tourniquet kan blijven zitten of dat hij de wond goed kan verbinden waarna het tourniquet weer af kan.

Meerdere tourniquets op zak is bij ons ook geen probleem meer omdat we grote voorraden hebben en geen beleid voeren bij ambulancedienst of politie om mensen te ontmoedigen om met 2-4 tourniquets op zak te lopen. Iedereen in de uitrukdienst kan opgeroepen voor een explosie (gas- of terreur), 1 slachtoffer kan al meerder tourniquets nodig hebben.

Oranje en zwarte C-A-T's zijn precies zelfde. Oranje is de opvallende, zichtbare EMS versie. De zwarte zijn voor politie-/legereenheden die niet zo dol zijn op opvallend te zijn. De blauwe C-A-T's zijn oefentourniquets (zijn niet te gebruiken om arm/been effectief af te binden)

Wij zijn er ook erg blij mee dat dit nu word opgepakt.

Alleen hemostatisch verband is iets wat niet in het pakket zit. Traumaverband uiteraard wel.

Kent het gebruik van bv quickclot instinkers die een leek zou moeten weten?


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #18 Gepost op: 4 december 2015, 19:17:15
Citaat van: silque link=msg=1389715 date=1449252717
Maar zo zijn er veel meer dingen die we standaard bij moeten hebben, in situaties waar we veel vaker komen te staan dan een levens gevaarlijke bloeding.
Een CO melder bijvoorbeeld, die krijgen wij gewoon niet op de man/auto verstrekt. Wel rennen we woningen en panden als eerste naar binnen waar iemand onwel is geworden, niet wetende of het door koolstofmonoxide komt of door een andere medische reden. Voor je het weet lig je zelf op je rug.

Bekend probleem... Ben met zo'n casus nat gegaan tijdens een cursus. Gezakt... (en de denkbeeldige collega's ook... letterlijk.)  e050


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #19 Gepost op: 4 december 2015, 19:17:47
Citaat van: Oma link=msg=1389716 date=1449252898
Deur open laten staan en raampie open zetten ;)

Ja, als je op de hoogte bent van koolmonoxide wel. Nog beter zou het zijn om melders bij te dragen zoals iedere ambulance, brandweer en FO medewerker.

Ik vind het overigens wel een goede zaak dat de KMar investeert in die medische hulpmiddelen, zou de politie niet van af moeten wijken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.