Gebruik tourniquet door politie?

Auteur Topic: Gebruik tourniquet door politie?  (gelezen 36096 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #20 Gepost op: 4 december 2015, 19:23:18
Dit heeft wel een heleboel werk gekost... En drammen als een klein kind in een snoepwinkel. Maar dan heb je wel wat.  098uo

En het betreft alleen de afdeling waar ik werk, vooralsnog. De reguliere diensten moeten het blijven doen met ehbo.


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2015, 19:24:52
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389718 date=1449252944
Wij zijn er ook erg blij mee dat dit nu word opgepakt.

Alleen hemostatisch verband is iets wat niet in het pakket zit. Traumaverband uiteraard wel.

Kent het gebruik van bv quickclot instinkers die een leek zou moeten weten?

Ja, het moet niet op een wond maar IN een wond.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2015, 19:28:44
Dat had ik begrepen.  O0

Maar ik doelde eigenlijk meer op het gebruik ervan. Ik heb me (wellicht niet correct) laten vertellen dat het gebruik van dit soort verband in Nederland niet op prijs word gesteld, omdat de wond dan eerst helemaal moet worden uitgespoeld op een SEH?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 4 december 2015, 19:29:24
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389718 date=1449252944
Wij zijn er ook erg blij mee dat dit nu word opgepakt.

Alleen hemostatisch verband is iets wat niet in het pakket zit. Traumaverband uiteraard wel.

Kent het gebruik van bv quickclot instinkers die een leek zou moeten weten?

Citaat van: Chrisdup link=msg=1366958 date=1439456225
Paar maanden geleden Combat Gauze gebruikt bij een cirkelzaagwonde in de hals.  Tourniquet was voor duidelijke redenen geen optie, slachtoffer moest levend in ziekenhuis geraken ...

Werkte perfect!  Bloeding gestopt, mooie propere wonde na verwijderen verband in ziekenhuis.  Zaak is hemostatisch verband in wonde te duwen en daarna minuut of 5 druk op wonde te geven.

Zat en zit nog niet standaard in onze ambulance/MUG, was persoonlijk pakket in jas (bestaande uit tourniquet, chestseal, combat gauze, Israelisch verband).   Tourniquet en Chestseal wel al paar jaar standaard in ambulance/MUG op mijn werk na wat aandringen. ;-)

Zie geen nadelen aan gebruik door ehbo (dus ook politie, brandweer, de gewone passant, ...) van tourniquet en hemostatisch verband.  Als je ze  CPR en een AED aangeleerd krijgt, dan moet je al een hele idioot zijn om dit niet aangeleerd te krijgen. Brengt enkel voordelen mee.

Citaat van: Oma link=msg=1367289 date=1439628642
Combat Gauze is een hemostatisch verband, 3e generatie QuickClot.

Een expertgroep van American College of Surgeons heeft vorig jaar aanbevolen hemostatische verbanden toe te passen in de prehospitale setting als directe druk niet effectief of onpraktisch is. Hemostatisch verband dient ook gebruikt te worden als tourniquet plaatsen onmogelijk is. Men doet geen aanbeveling voor een bepaald merk hemostatische verband.



An evidence-based prehospital guideline for external hemorrhage control: American College of Surgeons Committee on Trauma.
Bulger, E. M., Snyder, D., Schoelles, K., Gotschall, C., Dawson, D., Lang, E., Sanddal, N. D., Butler, F. K., Fallat, M., Taillac, P., White, L., Salomone, J. P., Seifarth, W., Betzner, M. J., Johannigman, J., & McSwain, N. Jr. (2014).  Prehospital Emergency Care, 18(2), 163-173. doi:10.3109/10903127.2014.896962


Voorbeeld gebruik hemostatisch verband:

Let op: De beelden kunnen als schokkend worden ervaren

! No longer available

Over drukverbandjes aanleggen door leken:

Citaat van: Oma link=msg=1367993 date=1440073120
Dat is best wel een lastige vraag omdat het antwoord ja en nee is.

Bij een ideale traumatische amputatie is het mogelijk om de bloeding met een goed aangelegd drukverband onder controle te krijgen. Voorwaarde is dat je heel erg goed moet zijn met verband.

Buiten op straat heb je vaak te maken met een gedeeltelijke amputatie of een volledige amputatie waarbij de wond zeer onregelmatig is, er kan een stuk bot uitsteken of een grote lap weke delen (huid, spieren, etc) aanhangen waardoor het heel lastig gaat worden of zelfs onmogelijk om een effectief drukverband aan te leggen.

Een factor waar je ook rekening mee moet houden is dat je vreselijk zal schrikken als het je echt overkomt dat je ineens te maken krijgt met een slachtoffer dat zo ernstig gewond is. De kans dat je trilt als een rietje zal het niet eenvoudiger maken om een drukverband aan te leggen.

Ik heb dus de neiging om te zeggen dat het voor een EHBO-er onmogelijk is om bij traumatische amputaties van een arm of been een effectief drukverband aan te leggen.

Wat je wel gaat lukken is een tourniquet aanleggen, als je dat niet in je EHBO-trommel hebt zitten maak je een provisorisch tourniquet.

Citaat van: Expert link=msg=1368111 date=1440163348
Helemaal mee eens! Het aanleggen van een stompverband in de acute setting is vooral een 'stomverband'.

Neem als voorbeeld een traumatische onderbeensamputatie. Zie je het voor je…, puls…, puls…, puls…! Stel dat je tijdens een arteriële bloeding uit het onderbeen 10 ml bloed per puls verliest. Dat is met een hartfrequentie van 80 slagen per minuut dus 800 ml. Na drie minuten ligt er dus bijna tweeënhalve liter bloed op de grond. Een effectief drukverband leg je niet zomaar aan. Zeker niet in de acute situatie. Leg het slachtoffer plat neer, houd het aangedane lidmaat hoog, probeer rust te creëren. Me hoela!

Je moet het verbandmateriaal paraat hebben. Een wonddrukverband bestaat uit drie tot vier lagen. Ik heb ooit een EHBO cursus gevolgd en herinner mij dat het is opgebouwd uit een snelverband, daarbovenop een laag met (synthetische) watten, gevolgd door een stevige zwachtel. Let op; de watten moeten blijven uitsteken, anders loop je het risico op afknelling en stuwing, waardoor het weer harder kan gaan bloeden. Vervolgens hoop je dan maar dat je verband zo effectief is dat je de bloeding tot 'staan' hebt gebracht. En dat allemaal terwijl de adrenaline je oren uitkomt. Dat gaat natuurlijk nergens over. Je verliest kostbare tijd, terwijl je maar één ultiem doel hebt en dat is voorkomen dat iemand doodbloed onder je handen. Een tourniquet is dan snel, eenvoudig aan te leggen en effectief.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 4 december 2015, 19:34:08
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389726 date=1449253724
Dat had ik begrepen.  O0

Maar ik doelde eigenlijk meer op het gebruik ervan. Ik heb me (wellicht niet correct) laten vertellen dat het gebruik van dit soort verband in Nederland niet op prijs word gesteld, omdat de wond dan eerst helemaal moet worden uitgespoeld op een SEH?

Tja ik neem aan dat ze het toch fijner vinden als een patiënt levend binnenkomt op de SEH, anders neemt hij ook alleen maar ruimte in.

De enige afweging die je moet maken is: Red ik er iemands leven mee? Indien ja, dan gewoon doen. Dat ze op de seh dan wat meer schoon moeten maken lijkt me een bijzaak. Je kunt nu eenmaal niet elke wond met een gaasje en rolletje leukoplast fixen. Hier op de radio draaien ze zelfs een liedje met de text: Bandages don't fix bullet holes."


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #25 Gepost op: 4 december 2015, 19:36:37
Thanks Oma!  O0

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1389729 date=1449254048
Tja ik neem aan dat ze het toch fijner vinden als een patiënt levend binnenkomt op de SEH, anders neemt hij ook alleen maar ruimte in.

De enige afweging die je moet maken is: Red ik er iemands leven mee? Indien ja, dan gewoon doen. Dat ze op de seh dan wat meer schoon moeten maken lijkt me een bijzaak. Je kunt nu eenmaal niet elke wond met een gaasje en rolletje leukoplast fixen. Hier op de radio draaien ze zelfs een liedje met de text: Bandages don't fix bullet holes."

Is ook mijn insteek, maar wil uiteraard professionele medici niet in de weg zitten.


helm

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 4 december 2015, 19:36:54
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1389726 date=1449253724
Dat had ik begrepen.  O0

Maar ik doelde eigenlijk meer op het gebruik ervan. Ik heb me (wellicht niet correct) laten vertellen dat het gebruik van dit soort verband in Nederland niet op prijs word gesteld, omdat de wond dan eerst helemaal moet worden uitgespoeld op een SEH?

Nee hoor, geen probleem. Wel alle verpakkingen meegeven zodat men weet hoeveel verbandjes er in de wond gepropt zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 4 december 2015, 19:42:20
Citaat van: René van der Helm link=msg=1389731 date=1449254214
Nee hoor, geen probleem. Wel alle verpakkingen meegeven zodat men weet hoeveel verbandjes er in de wond gepropt zijn.

Juist, voorts moet/mag niemand (ook de ambulancebroeder niet) prehospitaal deze verbanden verwijderen om even zelf de wond te bekijken.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #28 Gepost op: 4 december 2015, 19:45:06
Ik ga maar eens een aanvullende behoeftestelling tikken.  :)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #29 Gepost op: 4 december 2015, 20:43:25
Wellicht is het al ergens beschreven. Maar stel dat ik een CAT wil aanschaffen, waar kan ik dat het beste doen?