London Trauma Conference 2015: Air Ambulance & Pre-hospital Care Day

Auteur Topic: London Trauma Conference 2015: Air Ambulance & Pre-hospital Care Day  (gelezen 16029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 12 december 2015, 23:23:26
Citaat van: Golly link=msg=1391519 date=1449957759
En zo ja, wat kan een hulpverlener dan eventueel doen om de situatie te optimaliseren?

Alleen beademen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 13 december 2015, 07:10:36
Citaat van: René van der Helm link=msg=1391528 date=1449959006
Alleen beademen.

Probeer mij het nut van alleen beademen eens uit te leggen als er geen cardiac output meer is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 13 december 2015, 07:12:47
Citaat van: Golly link=msg=1391519 date=1449957759
En zo ja, wat kan een hulpverlener dan eventueel doen om de situatie te optimaliseren?

Ruimte maken voor ambulance en MMT + bovenlichaam ontkleden + bidden.


helm

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 13 december 2015, 10:57:43
Citaat van: Oma link=msg=1391585 date=1449987036
Probeer mij het nut van alleen beademen eens uit te leggen als er geen cardiac output meer is.
Nee, dat gaat mij niet lukken.

Citaat van: Oma link=msg=1391586 date=1449987167
Ruimte maken voor ambulance en MMT + bovenlichaam ontkleden + bidden.
Ik denk werkelijk dat dat beter is dan reanimeren. Of zit ik met mijn gedachten op een dood spoor.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 13 december 2015, 11:32:51
Citaat van: René van der Helm link=msg=1391620 date=1450000663
Ik denk werkelijk dat dat beter is dan reanimeren. Of zit ik met mijn gedachten op een dood spoor.

Ik worstel een beetje met deze vraag omdat het gaat over het handelen van een EHBO-er. Ik kan hier bepalen wat mijn paramedics wel of niet gaan doen bij een traumatisch arrest. Hier gaan ze niet reanimeren maar volgen ze een vergelijkbaar algoritme zoals al eerder gepost.

Ik ben ook niet van plan om een advies te geven aan EHBO, burgers of Rode Kruis omdat ik het prima vind als ze gaan reanimeren en prima vind als ze het niet doen.

Ik ben namelijk bang dat als ik te zwaar ga hangen op traumatische arresten en de prehospitale thoracotomie ik hooguit kan bereiken dat een aantal patienten mogelijk iets hogere kans op ROSC krijgen door niet te beginnen met hartmassage (prehospitale thoracotomie indicatie groep) en je gelijktijdig zorgt dat een EHBO-er besluit om geen hartmassage toe te passen terwijl het wel zou moeten.

Ik denk dat je door een soort beleid voor EHBO-ers te gaan bedenken kan zorgen dat er veel meer mensen sterven door het afzien van een reanimatiepoging dan er ooit levens gered kunnen gaan worden door af te zien van hartmassage + prehospitale thoracotomie.

Ik ben natuurlijk een bijzonder gelukkig mens omdat ik grote interesse heb in thoracale en cardiale toestanden die op te lossen zijn met het mes. Ik ben niet van plan om de schijn te wekken dat we enorm veel levens redden. Ik vind het zelfs belangrijk dat er wereldwijd goed gekeken gaat worden naar de kosten en wat het ons allemaal werkelijk gaat opleveren.

Als je in Nederland een systeem wil optuigen waardoor je in staat bent om geheel conform de nieuwe richtlijnen te werken gaat het je een gigantisch vermogen kosten en loop je de kans dat het je eigenlijk niets gaat opleveren.

In Nederland is het de uitdaging om ergens een compromis te vinden en hoe ellendig het ook klinkt afscheid te nemen van principe dat iedere burger overal dezelfde zorg dient te ontvangen.

In stad Amsterdam of Rotterdam zou je de prehospitale thoracotomie nu al geheel conform de nieuwe richtlijnen kunnen implementeren. Ik weet ook zeker dat ze snel prima resultaten behalen. Het gaat je niet lukken in Terneuzen, Deventer, Sittard, Harderwijk of Almere.

Ik had al gelezen dat je de vraag over EHBO-ers aan Expert stelde. Hij is in Nederland werkzaam als MMT artsen; zijn opinie is voor Nederlandse EHBO-ers relevanter

Citaat van: René van der Helm link=msg=1391518 date=1449957629
Wat denk jij Expert, zou het beter zijn voor de overleving wanneer een traumatisch arrest geen thoraxcompressies zou krijgen van de eerste hulpverlener?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 13 december 2015, 12:43:23
Citaat van: René van der Helm link=msg=1391518 date=1449957629

Daarna niet meer? Geen indicatie meer voor geweest?

Wat denk jij Expert, zou het beter zijn voor de overleving wanneer een traumatisch arrest geen thoraxcompressies zou krijgen van de eerste hulpverlener?


De indicatie voor een pre-hospitale thoracotomie is buitengewoon 'scherp'. Het betreft dan een scherpe thoraxverwonding waarbij je het vermoeden hebt op een harttamponade, die in het bijzijn van de MMT-arts een arrest ontwikkeld. Het komt hooguit een paar keer per jaar voor in ons land. Als het hart stil staat door een tamponade heeft massage geen zin. Er is sprake van een obstructieve vorm van shock. Dat moet je dan wel heel snel door hebben. Van mij mag je masseren tot je een ons weegt, alleen het effect zal verwaarloosbaar zijn.

Ten aanzien van EHBO'ers wil ik geen enkele uitzondering maken. Die moeten gewoon de richtlijnen volgen en vooral niet gedwongen worden om zelf een afweging te moeten maken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 13 december 2015, 13:22:40
Citaat van: Expert link=msg=1391640 date=1450007003
De indicatie voor een pre-hospitale thoracotomie is buitengewoon 'scherp'. Het betreft dan een scherpe thoraxverwonding waarbij je het vermoeden hebt op een harttamponade, die in het bijzijn van de MMT-arts een arrest ontwikkeld.

Is dat de indicatie in SOP voor Nederlandse MMT's?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #47 Gepost op: 13 december 2015, 16:54:28
Citaat van: Oma link=msg=1391651 date=1450009360

Is dat de indicatie in SOP voor Nederlandse MMT's?


Correct, zoals omschreven in de richtlijnen voor Mobiel Medische Teams.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 13 december 2015, 17:03:56
Citaat van: Expert link=msg=1391709 date=1450022068
Correct, zoals omschreven in de richtlijnen voor Mobiel Medische Teams.

Mooi begin.

Ik zou in overweging geven om het iets minder scherp te formuleren: Het betreft dan een scherpe verwonding van thorax of epigastrium waarbij je het vermoeden hebt op een harttamponade, die in het bijzijn van de MMT-arts een arrest ontwikkeld.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #49 Gepost op: 13 december 2015, 20:55:47
Citaat van: Oma link=msg=1391714 date=1450022636

Mooi begin.

Ik zou in overweging geven om het iets minder scherp te formuleren: Het betreft dan een scherpe verwonding van thorax of epigastrium waarbij je het vermoeden hebt op een harttamponade, die in het bijzijn van de MMT-arts een arrest ontwikkeld.


Dank voor deze zeer relevante toevoeging!