Chauffeurs Connexxion mogen zich niet identificeren bij een aanrijding

Auteur Topic: Chauffeurs Connexxion mogen zich niet identificeren bij een aanrijding  (gelezen 15504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #20 Gepost op: 12 december 2015, 11:36:32
Citaat van: DiNozzo link=msg=1391221 date=1449872306
In de regel doen zulke bedrijven net als bijvoorbeeld transportbedrijven hier totaal niet moeilijk over. Het is een ingecalculeerd risico dat goed verzekerd is. Er zijn binnen deze bedrijven soms afdelingen die voltijd bezig zijn dit af te handelen en die keren zonder problemen uit als blijkt dat de chauffeur een foutje heeft gemaakt.

De bussen van de meeste vervoersbedrijven zijn niet verzekerd. Het is een ingecalculeerd risico dat de bedrijven nemen en betalen de schades dus gewoon volledig zelf. Dit omdat de verzekering van het volledige wagenpark duurder is dan de schades die af en toe ontstaan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #21 Gepost op: 12 december 2015, 11:45:42
ho, ieder motorvoertuig rijdend op de openbare weg moet verzekerd zijn. Dat geld ook voor bussen. Dat deze bedrijven goede afspraken maken met de verzekering waarbij ze er voor kiezen zelf de schade te betalen is een ander punt.

de bussen van het gvb zijn bijvoorbeeld verzekerd bij VGA, blijkt uit dit artikel:
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3803094/2014/12/03/GVB-passagiers-niet-verzekerd-als-bus-of-tram-noodstop-maakt.dhtml

en schade bij bijvoorbeeld conexxion gaat wie Westenburg:
http://www.westenburg.nl/330_Schade%20Veolia%20Connexxion%20Syntus.html
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #22 Gepost op: 12 december 2015, 14:21:00
Citaat van: Red link=msg=1391328 date=1449917142
ho, ieder motorvoertuig rijdend op de openbare weg moet verzekerd zijn. Dat geld ook voor bussen. Dat deze bedrijven goede afspraken maken met de verzekering waarbij ze er voor kiezen zelf de schade te betalen is een ander punt.
Goede afspraken is prima, maar kunnen nooit buiten de wet om. Bovendien wat zegt mijn verzekering er van? Juist ja, die wil een volledig ingevuld schadeformulier. En dat bevestigd Westenberg:
Citaat
Wij verzoeken u het aanrijdingsformulier/schadeformulier, foto's van de schade en eventuele andere stukken (zoals excuusbriefje van de chauffeur) bij te voegen of naar ons toe te sturen. Indien u beschikt over getuigenverklaringen en/of over een proces-verbaal van aangifte, dan verzoeken wij u tevens om deze stukken bij te voegen of naar ons toe te sturen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 12 december 2015, 14:30:15
Citaat van: Sasla link=msg=1391325 date=1449916592
De bussen van de meeste vervoersbedrijven zijn niet verzekerd. Het is een ingecalculeerd risico dat de bedrijven nemen en betalen de schades dus gewoon volledig zelf. Dit omdat de verzekering van het volledige wagenpark duurder is dan de schades die af en toe ontstaan.
Die bussen zijn verzekerd, ze zullen wel moeten. Alleen worden de schades die er zijn in eigen beheer en werkplaatsen gerepareerd.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #24 Gepost op: 12 december 2015, 17:28:16

Die bussen zijn verzekerd, ze zullen wel moeten. Alleen worden de schades die er zijn in eigen beheer en werkplaatsen gerepareerd.
Voertuigen van de gemeente Amsterdam worden door het VGA aangemeld als zijnde verzekerd. Het GVB, de reiniging etc betalen geen premie. Een tram is eigenlijk niet te verzekeren. Deze zijn dat ook niet alleen regelt VGA een zekere dekking.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #25 Gepost op: 21 december 2015, 14:46:04
Citaat van: Red link=msg=1391328 date=1449917142
ho, ieder motorvoertuig rijdend op de openbare weg moet verzekerd zijn. Dat geld ook voor bussen. Dat deze bedrijven goede afspraken maken met de verzekering waarbij ze er voor kiezen zelf de schade te betalen is een ander punt.

Dat verbaasde mij dus ook. Maar een vriend van mij is manager bij een groot busbedrijf in Nederland en die vertelde dat de bussen geen standaard WA-verzekering hebben. Ik geloof dat ze onder een soort inboedelverzekering vallen. De details weet ik niet, daar heb ik niet genoeg verstand van verzekeringen voor.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #26 Gepost op: 21 december 2015, 18:54:03
Dit alles geeft nog geen enkele reden om de chauffeur te ontheffen van de id-plicht, zoals elke inwoner van nederland heeft deze chauffeur zijn rechten en plichten. En één van dieplichten is de toonplicht in het kader van de wet op de id .Niet voldoen is aan de toonplicht, is strafbaar voor een ieder, op eerste vordering van de daartoe bevoegde functionaris.
Bij instappen begint de inzet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #27 Gepost op: 21 december 2015, 19:39:20
Sterker, als chauffeur heeft hij tijdens het rijden ook draagplicht.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #28 Gepost op: 21 december 2015, 21:41:46
In gevolge interne berichten van Connexion, geen draagplicht, en geen plicht tot bekendstelling, zelfs geen beleefdheid, op straffe  zelfs zwijgplicht.
Bij instappen begint de inzet.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #29 Gepost op: 21 december 2015, 21:46:16
Ow, tijd voor controle van het rijbewijs bij buschauffeurs van Connexxion. Ik kan mij niet voorstellen dat Connexxion hier vrijstelling voor heeft en als ze dat hebben, heeft de chauffeur dat niet....