Verschoningsrecht en identificatieplicht (ambulance)

Auteur Topic: Verschoningsrecht en identificatieplicht (ambulance)  (gelezen 10428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Gepost op: 11 december 2015, 14:36:40
Afgeleid uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=94908

Ik heb een vraag hierover. Wij worden met enige regelmaat geconfronteerd met een situatie waarbij er plaats delict wordt verklaard. Wij worden dan verhoord als getuige. Het beleid bij ons is ook personeelsnummer en verder geen persoonlijke gegevens. Begrijp ik hieruit dat dat eigenlijk niet mag?


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2015, 15:29:19
Citaat van: CM link=msg=1391060 date=1449841000
Ik heb een vraag hierover. Wij worden met enige regelmaat geconfronteerd met een situatie waarbij er plaats delict wordt verklaard. Wij worden dan verhoord als getuige. Het beleid bij ons is ook personeelsnummer en verder geen persoonlijke gegevens. Begrijp ik hieruit dat dat eigenlijk niet mag?

Natuurlijk mag dat, je bent verpleegkundige dus hoef je helemaal niet te getuigen (primair verschoningsrecht (uitspraak Hoge Raad)); mensen die nauw met je samenwerken hebben afgeleid verschoningsrecht (ambulancechauffeur).

Het is vrij simpel als de politieman ter plaatse graag je verklaring wil mag hij al blij zijn als je het doet conform beleid van je werkgever. Als bromsnor moeilijk doet kan jij het namelijk ook. ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2015, 16:10:47
Kijk, weer wat geleerd vandaag!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2015, 16:21:18
Want Oma schrijft de waarheid? Nope.

De politie heeft op grond van artikel 8 Politiewet de bevoegdheid een getuige inzage van zijn identiteitsbewijs te vorderen. Het niet voldoen aan die vordering is strafbaar volgens artikel 447e Wetboek van Strafrecht.

Verschoningsrecht staat hier buiten. Dat gaat over het afleggen van verklaringen. Zie daarvoor artikel 218 (en 219) van het Wetboek van Strafvordering.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2015, 16:25:51
Citaat van: Frank. link=msg=1391089 date=1449847278
Want Oma schrijft de waarheid? Nope.

De politie heeft op grond van artikel 8 Politiewet de bevoegdheid een getuige inzage van zijn identiteitsbewijs te vorderen. Het niet voldoen aan die vordering is strafbaar volgens artikel 447e Wetboek van Strafrecht.

Verschoningsrecht staat hier buiten. Dat gaat over het afleggen van verklaringen. Zie daarvoor artikel 218 (en 219) van het Wetboek van Strafvordering.

Jullie hebben allebei gelijk, zeg ik als leek. Als CM zijn identiteitskaart laat zien in het kader van getuige zijn en zich daarna beroept op zijn verschoningsrecht zijn we er, toch?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2015, 16:45:35
Citaat van: RemRoof link=msg=1391092 date=1449847551
Jullie hebben allebei gelijk, zeg ik als leek. Als CM zijn identiteitskaart laat zien in het kader van getuige zijn en zich daarna beroept op zijn verschoningsrecht zijn we er, toch?
Vanuit de gedachte dat ambulancepersoneel hulp verleend en geen opsporings/onderzoekstaak heeft lijkt mij dit terecht.
Maar we hadden het over busschauffeurs die bij een aanrijding betrokken zijn.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2015, 17:33:21


Een personeelsnummer is denk ik ook niet echt een wettelijke identificatie al denk ik dat de politie dit zelf ook doet maar dat zal, naar neem ik aan wel wettelijk geregeld zijn.

Waarom denk je dat? Een politiepas is geen rijbewijs.


Wessel1

  • Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2015, 17:40:34
Citaat van: jelte link=msg=1391112 date=1449850898
Ja maar als chauffeur weet je toch ook wel dat je aan oom agent gewoon je rijbewijs moet tonen. Iedereen die een voertuig bestuurd waar een rijbewijs voor benodigd is moet een rijbewijs bij zich hebben en tonen als die ter controle wordt gevorderd.
Een personeelsnummer is denk ik ook niet echt een wettelijke identificatie al denk ik dat de politie dit zelf ook doet maar dat zal, naar neem ik aan wel wettelijk geregeld zijn.
Ook hoeft een politie agent zich niet te identificeren maar te legitimeren en laten we daar nou een "mooie" politie legitimatie voor hebben.  ( wel het een en ander wettelijk over geregeld )


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2015, 17:46:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1391092 date=1449847551
Jullie hebben allebei gelijk, zeg ik als leek. Als CM zijn identiteitskaart laat zien in het kader van getuige zijn en zich daarna beroept op zijn verschoningsrecht zijn we er, toch?

CM hoeft zijn identiteitskaart niet te laten zien. Als hij zich beroept op zijn verschoningsrecht heeft de politie het er maar te doen. Als een agent begint over allerlei artikeltjes of de identificatieplicht moet CM zich gewoon laten aanhouden. CM gaat dan lekker een kopje koffie drinken op politiebureau tot de advocaat er is of iemand met meer verstand zegt dat CM niet aangehouden had mogen worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2015, 17:51:03
Citaat van: DiNozzo link=msg=1391102 date=1449849209
@CM: getuigen op nummer is niet zo maar mogelijk. Je naam zal wel in het proces-verbaal komen maar je krijgt een domicilie-adres: die van je werkgever.

Als een ambulanceverpleegkundige zijn naam niet in een proces-verbaal wil hebben staan kan hij besluiten om niet mee te werken aan een verhoor. CM hoeft aan politie sowieso geen verantwoording af te leggen waarom hij zich beroept op zijn verschoningsrecht.