Verschoningsrecht en identificatieplicht (ambulance)

Auteur Topic: Verschoningsrecht en identificatieplicht (ambulance)  (gelezen 10402 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #70 Gepost op: 12 december 2015, 01:05:25
Respectloze reacties worden verwijderd. Graag bij het topic blijven.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #71 Gepost op: 12 december 2015, 01:07:15
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1391264 date=1449878596
Maar dat is eigenlijk raar. De ambulancebemanning heeft assistentie nodig om het slachtoffer zo goed mogelijk te verzorgen. Dan zou hun geheimhoudingsplicht toch ook moeten gelden voor burgers die om assistentie worden gevraagd.

De ambulanceverpleegkundige moet zorgen dat jij niets kan horen of zien. Als jij wel een deel van gesprek zou opvangen tussen de ambulanceverpleegkundige en patient mag jij het de politie ook zo vertellen zonder dat de agent je iets heeft gevraagd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 12 december 2015, 09:41:06
Citaat van: Red link=msg=1391256 date=1449877189
Dat klopt, maar voor de 101e keer, dat ontheft hem niet van zijn wettelijke verplichting tot identificatie als ik daar rechtmatig om vraag. En daarmee stop ik de discussie, aangezien deze verplichting toch niet tot je door dringt.

Citaat
Wat is de identificatieplicht?

De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten, kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld boswachters, belastinginspecteurs en milieu-inspecteurs. De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren.

Strafbaar zonder identiteitsbewijs

Als u geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent u strafbaar. U loopt het risico op een boete. Dit staat in de Wet op de uitgebreide identificatieplicht.

Toonplicht of draagplicht

U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht

Citaat
Identiteitscontrole alleen met reden

De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #73 Gepost op: 12 december 2015, 09:56:32
Citaat van: Oma link=msg=1391300 date=1449909666
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer
Bekend verhaal, maar niet relevant want:
Citaat van: Red link=msg=1391256 date=1449877189
Dat klopt, maar voor de 101e keer, dat ontheft hem niet van zijn wettelijke verplichting tot identificatie als ik daar rechtmatig om vraag. En daarmee stop ik de discussie, aangezien deze verplichting toch niet tot je door dringt.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #74 Gepost op: 12 december 2015, 11:08:46
Wederom zijn een tweetal bijdragen geschrapt. Kennelijk is het niet mogelijk om in dit topic respectvol te discussieren. De wet identificatieplicht geld voor iedereen en biedt geen uitzonderingsclausule voor mensen met verschoningsrecht.

Het topic is tot nader order gesloten tenzij er nieuwe! feiten worden aangedragen waarmee de discussie op een andere manier kan worden voortgezet.