Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 37960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Gepost op: 12 december 2015, 01:19:25
Geachte forumlezers,

Met enige regelmaat worden er bij ons op de Intensive Care patiënten opgenomen die worden bewaakt om verschillende redenen. Een van de organisaties die voor  bewaking van deze personen verantwoordelijk is, is de DV&O. Deze organisatie kent verschillende onderdelen.

Om de bewaking en de privacy van patienten te borgen zijn er in overleg met Justitie en de juridische afdeling van het ziekenhuis in het verleden afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een protocol. Regelmatig wensen medewerkers van deze organisatie zich niet aan deze afspraken te houden. Hierdoor ontstaan er conflicten tussen medewerkers en ziekenhuispersoneel. Als voorbeeld wil ik noemen fysieke aanwezigheid tijdens het maken van een CT-scan bij een ernstig verzwakte en niet adequate verdachte, die in staat is zelfstandig zijn bed uit te komen. Maar ook gewenste aanwezigheid op de OK is geen uitzondering.

Mijn vraag is; Wat zijn dit voor lui? Wat zijn hun bevoegdheden? Hoever rijken die? Kan deze dienst, afspraken gemaakt met een OVJ, zomaar terzijde schuiven. Kan ik ze de deur uitzetten?

Is er een forumlid die hierover meer weet te zeggen.




CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2015, 01:38:44
Deze "lui" bewaken vaak niet de kruimeldiefjes maar vaak zware criminelen.
Die veroordeeld of verdacht worden van levensdelicten e.d.
Criminelen die niets ontzien om maar een ontsnappingspoging te doen en dat vaak ook nog wel eens in een ziekenhuis doen.
Deze "lui" zijn er niet alleen voor bewaken van het geboefte maar ook voor de veiligheid van u als behandelend personeel. De risicos worden soms nogal eens onderschat omdat ziekenhuispersoneel soms niet weet met wat voor iemand ze te maken hebben. Ik spreek dan uit eigen ervaring...

Het opgesteld protocol ken ik niet. Is er bij incidenten contact geweest met de organisatie in kwestie?


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2015, 11:15:22
Denigrerende tekst verwijderd.


Kees44

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2015, 12:38:20
Deze "lui" doen namelijk gewoon hun werk en bewaken de desbetreffende gedetineerde of verdachte, het kan zijn dat er dreiging van buitenaf is of bedreiging van de gedetineerde zelf. Het verbaasde mij dat u zo gefocust bent om iemand uit de deur te zetten wegens privacy overwegingen. Is uw veiligheid niet belangrijk? Kunt u handelen indien iemand uw collega's bedreigd of uw fysiek aanvalt?
Als er een gedetineerde of tbs'er ontsnapt omdat u geen bewaking erbij wilt hebben wegens "privacy"
En vervolgens dat deze persoon in de maatschappij terecht komt zonder enige controle is dat verstandig volgens u? Lees de krant misschien een keer " ontsnapte tbs'er steekt echtpaar neer"  probeer uit de naïeve wereld te komen en kijk naar de realiteit....

De justitie medewerkers zijn verantwoordelijk voor de gedetineerde en zo ook voor evt camaliteiten die zich kunnen voorvallen als de veiligheid niet gewaarborgd is. Deze medewerkers hebben een simpele opdracht, de gedetineerde 24/7 in de gaten te houden.
Indien u hier niet aan meewerkt kunnen zij besluiten de gedetineerde retour mee te nemen.
Daarnaast kunt u zich misschien bedenken dat een gedetineerde andere privacy gewend is dan een burger? Het is allemaal niet zo moeilijk tenzij uzelf het moeilijk maakt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2015, 13:55:35
Ik begrijp dat er meer belangen zijn. Daarom zijn er protocollen gemaakt in overleg met de OVJ. Daar staan de afspraken over hoe iemand bewaakt wordt. Ook een crimineel heeft rechten als het gaat om privacy. Daar is over nagedacht. Zo werkt dat in een democratie. Er is nagedacht over de balans tussen privacy en gevaar, rechten van andere patiënten en inbreuk op de werkwijze van het medisch personeel. Het staat allemaal omschreven. Je wilt namelijk zo min mogelijk verstoring van de routine. Ik begrijp niet op grond van welke argumenten deze 'lui' menen afspraken aan hun laars te kunnen lappen. Deze lui horen geen toegang te hebben tot privacygevoelige medische informatie, ook al is het een gedetineerde! Daar gaat mijn vraag over.

Fysieke aanwezigheid bij een CT scan als voorbeeld is daar een ernstige inbreuk op! Daar heb je helemaal niks te zoeken! Je blijft gewoon buiten staan. Voortdurende discussie om de medewerkers van DV&O duidelijk te maken dat er richtlijnen zijn die moet worden nageleefd, kosten heel erg veel tijd en dit gaat daardoor óók ten koste van de zorg aan andere patiënten. Patiënten op een Intensive Care (IC) zijn zeer arbeidsintensief en de zorg moet worden verleend onder voortdurende druk van tijd. Dat is zéér storend en buitengewoon ontregelend.

Wij kunnen als medisch personeel heel goed inschatten of een patiënt in staat is om de benen te nemen of niet. Mogelijk dat u geen idee heeft hoe een patiënt er op een IC afdeling bij ligt, maar doorgaans hebben zeer geen praatjes onder volledige anesthesie met beademingsbuis in de keel. Patiënten op een IC zijn daar per definitie omdat hun vitale functies niet onder controle zijn. Dat zijn patiënten met wie je geen gesprekje voert in termen van; "hoe voelen wij ons vandaag". Termen als naïviteit zijn behoorlijk aanmatigend en ik zou niet gebruiken in deze context, zonder dat u weet wie uw gesprekspartner is.

Als een patiënt die onder de aandacht staat van deze dienst aan de beterende hand is, waarmee mogelijk vluchtgevaar toeneemt, dan is dit informatie die wel wordt gedeeld. Maar moet zich ook realiseren dat medisch personeel ook onderdeel uitmaakt van deze maatschappij en dit zijn in algemene zin weldenkende mensen.

Hun opdringerige aanwezigheid compromitteert niet alleen de privacy van een verdachte, maar ook die van andere patiënten op een Intensive Care en stoort de verpleegkundigen en de artsen bij de uitoefening van hun werk.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 12 december 2015, 14:01:31
Is het protocol ergens terug te lezen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2015, 14:07:08
Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat als je als beveiliger de opdracht krijgt om deze persoon 24/7 te bewaken,omdat er mogelijk dreiging van binnen- of buitenaf is. En er wordt vervolgens tegen je gezegd dat je maar op de gang moet wachten, dat daar conflict ontstaat. Want jij hebt een bepaalde taak, jij draagt op dat moment de verantwoordelijkheid voor de persoon die wordt beveiligd.

Dus je kunt als medisch personeel dan wel zeggen 'jij mag dit niet en jij moet dit doen', maar het medische personeel wordt er niet op afgerekend als er iets met die verdachte gebeurd.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2015, 14:09:42
Helaas is dat protocol niet terug te lezen en niet geschikt voor dit forum. Daarmee zou ik gevoelige informatie uit een ziekenhuis openbaar maken en dat lijkt mij niet handig.

Het gaat erom dat er goed is nagedacht over dit soort situaties en daarover zijn afspraken gemaakt, welke zijn vastgelegd. Het personeel van DV&O dient zich hieraan te houden.

Mijn vraag blijft; wie zijn deze mensen van justitie. Welke bevoegdheden hebben zij en wat is hun hiërarchische lijn. Zijn het BOA's?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2015, 14:10:42
Citaat van: Daniel! link=msg=1391374 date=1449925628

Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat als je als beveiliger de opdracht krijgt om deze persoon 24/7 te bewaken,omdat er mogelijk dreiging van binnen- of buitenaf is. En er wordt vervolgens tegen je gezegd dat je maar op de gang moet wachten, dat daar conflict ontstaat. Want jij hebt een bepaalde taak, jij draagt op dat moment de verantwoordelijkheid voor de persoon die wordt beveiligd.

Dus je kunt als medisch personeel dan wel zeggen 'jij mag dit niet en jij moet dit doen', maar het medische personeel wordt er niet op afgerekend als er iets met die verdachte gebeurd.


Wat een flauwe kul! Je leest niet eens wat er staat. Het gaat erom dat er afspraken zijn gemaakt tussen de juristen van het ziekenhuis, de artsen van IC en OVJ. Daar hoort men zich aan te houden en dat zijn de kaders van hun opdracht. Het is niet aan de individuele arts, verpleegkundige of bewaker daarvan af te wijken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2015, 14:18:28
Citaat van: Expert link=msg=1391376 date=1449925782
Helaas is dat protocol niet terug te lezen en niet geschikt voor dit forum. Daarmee zou ik gevoelige informatie uit een ziekenhuis openbaar maken en dat lijkt mij niet handig.

Het gaat erom dat er goed is nagedacht over dit soort situaties en daarover zijn afspraken gemaakt, welke zijn vastgelegd. Het personeel van DV&O dient zich hieraan te houden.

Mijn vraag blijft; wie zijn deze mensen van justitie. Welke bevoegdheden hebben zij en wat is hun hiërarchische lijn. Zijn het BOA's?

Opleidingsniveau mag je hier niet posten.

Het zijn gevangenisbewakers met een paar cursussen bij een politietrainingsinstituut.

Als het echt om uiterste gevaarlijke figuren gaat is er Koninklijke Marechaussee en/of politie bij.

Het is ook nog eens zo dat je als chirurg niet hoeft toe te laten dat deze mensen aanwezig zijn in de OK. Ik zou weigeren te gaan opereren tenzij deze lui de OK verlaten, ze kunnen in de hal voor het OK-complex wachten.

Een anesthesioloog kan ook weigeren om te beginnen met inleiding omdat er leken of teveel volk om de patient heen hangt.