"Heeft u iets gedronken?" mag niet meer gevraagd worden door Politie België #nt

Auteur Topic: "Heeft u iets gedronken?" mag niet meer gevraagd worden door Politie België #nt  (gelezen 4382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Dat is de Sniffer. Op ongeveer 10 cm afstand blaas je gewoon in de trechter en als hij rood kleurt blaas je vervolgens op het normale voorselectie apparaat die ze op straat bij zich hebben en a.d.h.v. die indicatie die er dan uit komt kan het volgende gebeuren.

Zal gelijk proberen wat extra info te geven uit mijn hoofd.

Blaas je een P dan is er niks aan de hand en mag je Passeren.
Blaas je een P/A dan wordt er gekeken naar heb jij je RBW korter of langer dan 5 jaar. Heb je langer dan 5 jaar je RBW dan mag je verder rijden maar zit je wel op het randje van mazzel hebben.
Bij korter dan 5 jaar wordt je aangehouden en mag je pas na 21 minuten blazen op het ademanalyseapparaat die het aantal ug/l uitrekent. A.d.h.v. die uitslag kan je een boete krijgen, dan wel een boete en een rijverbod, dan wel wordt je RBW ter plekke ingevorderd en ben je hem minimaal 2 maanden kwijt en mag je uiteraard niks meer besturen waar een RBW voor vereist is.

Blaas je een F van Fail dan ben je ook fout en geldt bovenstaande zoals bij korter dan 5 jaar je RBW hebben maar dan is de tijd van je RBW hebben niet meer van toepassing.
Blaas je een A van Aanhouden dan ben je zeker heel erg fout en kan je alleen nog maar het beste er van hopen.

Bij een RBW korter dan 5 jaar wordt hij ingevorderd als je meer dan 350 ug/l blaast en bij meer dan 5 jaar vanaf 570 ug/l.

Volgens mij heb ik het zo wel compleet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: enrico1972 link=msg=1398680 date=1452384052
Blaas je een P dan is er niks aan de hand en mag je Passeren.
Blaas je een P/A dan wordt er gekeken naar heb jij je RBW korter of langer dan 5 jaar. Heb je langer dan 5 jaar je RBW dan mag je verder rijden maar zit je wel op het randje van mazzel hebben.
Tot zo ver goed.
Citaat van: enrico1972 link=msg=1398680 date=1452384052
Bij korter dan 5 jaar wordt je aangehouden en mag je pas na 21 minuten blazen op het ademanalyseapparaat die het aantal ug/l uitrekent. A.d.h.v. die uitslag kan je een boete krijgen, dan wel een boete en een rijverbod, dan wel wordt je RBW ter plekke ingevorderd en ben je hem minimaal 2 maanden kwijt en mag je uiteraard niks meer besturen waar een RBW voor vereist is.
Allereerst moet je blazen op het ademanalyse-apparaat. Je krijgt daarvoor een bevel. Daar niet aan voldoen betekent de maximale straf. Verder is het niet standaard dat je wordt aangehouden, in principe is het bevel genoeg maar dat is een langer lopende discussie waar ook het OM en de rechtspraak nog niet over uit zijn.
Verder maak je mee dat mensen net onder de grens blazen na de verplichte 21 minuten en dus geen straf krijgen. Zodra je boven de grens blaast (90 ug/l of 220 ug/l) heb je automatisch ook minimaal 1 uur rijverbod.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1398680 date=1452384052
Blaas je een F van Fail dan ben je ook fout en geldt bovenstaande zoals bij korter dan 5 jaar je RBW hebben maar dan is de tijd van je RBW hebben niet meer van toepassing.
Blaas je een A van Aanhouden dan ben je zeker heel erg fout en kan je alleen nog maar het beste er van hopen.

Bij een RBW korter dan 5 jaar wordt hij ingevorderd als je meer dan 350 ug/l blaast en bij meer dan 5 jaar vanaf 570 ug/l.

Volgens mij heb ik het zo wel compleet.
Het is net andersom. Bij een A ligt de uitslag meestal tussen de 250 en 500 ug/l. Bij een F is de uitslag flink te hoog en eindigt het vaak, maar niet altijd, in een invordering van het rijbewijs.

Alcohol bouwt zich op in het lichaam. Als je vlak voor het blazen een aantal drankjes drinkt kan het zijn dat je nog in de opbouwende fase zit. Dat betekent dat je een uur na het blazen ineens hoger kan blazen dan op dat moment. Is het al wat langer geleden dan blaas je elk uur flink minder.

Een normaal horecaglaasje is ongeveer 75 ug/l. Dit is redelijk gelijk voor sterke drank en binnenlands gedistilleerd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1398690 date=1452397879
Het is net andersom. Bij een A ligt de uitslag meestal tussen de 250 en 500 ug/l. Bij een F is de uitslag flink te hoog en eindigt het vaak, maar niet altijd, in een invordering van het rijbewijs.

Je kunt toch nog steeds bloedonderzoek afdwingen? Dan valt de waarde altijd lager uit..


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Je kunt toch nog steeds bloedonderzoek afdwingen? Dan valt de waarde altijd lager uit..
Nou vaak valt een bloedproef juist hoger uit...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: DiNozzo link=msg=1398690 date=1452397879
Allereerst moet je blazen op het ademanalyse-apparaat. Je krijgt daarvoor een bevel. Daar niet aan voldoen betekent de maximale straf.

Dat je moet blazen wist ik maar het ging mij er om dat je pas na 21 minuten mag blazen. Had ik misschien beter er bij kunnen zetten.

Verder dank voor je aanvullingen c.q. verbeteringen omtrent de volgorde A en F kerel  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Met oudjaarsnacht kreeg ik een stopteken van een lid van de Mobiele eenheid. De agent vroeg ik gedronken had waarop ik dat ontkende. De agent zij: Dan mag u doorrijden... Ik keek de agent aan en vroeg hem: En als ik nu wel gedronken had? Agent: Ja dan had u moeten blazen, fijne dag!
 98uiye

Komt vast door mijn betrouwbare overtuigingskracht, maar ik vond het bijzonder opmerkelijk.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge