Evenementen hulpverlening tas inhoud

Auteur Topic: Evenementen hulpverlening tas inhoud  (gelezen 8458 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn151

  • EHBO'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • (Ex BHV) evenementen hulpverlening en EHBO
Gepost op: 15 december 2015, 15:39:22
Beste HV'ers.
ik vraag me af omdat ik sinds kort bij een evenementen hulpverlening zit wat jullie allemaal in de EHBO tas hebben zitten.
vooral met betrekking wat er niet standaard inzit (dus je eigen creatieve ingevingen ;) )

ik sta op bijna alle evenementen  die wij krijgen dus ik ben heel ruim inzetbaar maar ik ben gewoon nieuw en moet mijn tas langzaam eens gaan aanvullen lijkt mijn

groetjes en "fijne veilige feestdagen"


een EHBO'er kan je leven niet langer maken maar het overlijden soms wel uitstellen geniet dus van elk moment en heb respect voor de hulpverlening ;)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2015, 18:48:17
cat tourniquet x2
traumazwachtel x 2
reddingsdeken x 10

los van alle standaard materialen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2015, 19:34:53
Als ehbo viel het wel mee denk ik:
Dextro,
Pehahaft (zelfklevend windsel) evt in kleurtjes voor de kids
Kousje om onder drukverband te doen
Uitzuig pompje
Hibicet (rk hier werkte met alcohol doekjes)

Dat soort dingetjes.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 16 december 2015, 01:33:40
Ik ben geen voorstander van het doen van evenementen hulpverlening met een eigen EHBO tas.

Bij de diverse EHBO clubs of rodekruis afdelingen waar ze het wel op die manier doen zie ik het eigenlijk iedere inzet wel fout gaan in kleine of grote maten.
  • Inhoud van tassen is vaak totaal niet op orde, zaken zijn op of over datum "Oeps ik moest dat nog ophalen bij het magazijn maar vorige twee weken was ik er niet, en daarvoor was de magazijnbeheerder er niet bla bla bla...."
  • mensen hebben alleen handschoenen maat S in hun tas zitten, maar op een inzet loopt een koppel met slechts 1 tas, de andere EBHO'er blijkt hele grote handen te hebben.
  • verbandmateriaal is van slechte kwalteit omdat mensen zelf goedkope spullen gekocht hebben
  • Het komt zeer regelmatig voor dat je op een inzet even de tas van iemand anders gebruikt, bijvoorbeeld omdat je met 2 man maar 1 tas mee sleept, of omdat iemand zijn tas vergeten is. Iedere tas is echter compleet anders ingericht met als gevolg dat je gewoon steeds een tas op zijn kop moet gooien om iets te vinden.
  • mensen stoppen allerlei extra's in hun tas die er absoluut niet in thuis horen (Mayotubes, glucose meters, injectiemateriaal, medicatie)
  • Verbruikt materiaal wordt erg slecht bijgehouden.
  • Tas is zelden tot nooit specifiek aan het risico profiel van een evenement aangepast.
  • tassen hangen vol met beertjes, sleutelhangers, prullaria en zijn alles behalve representatief.
  • wie is er aansprakelijk als een tas beschadigd of kwijt raakt?
  • Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de tas. Ik zou als rodekruis afdeling of EHBO vereniging niet de verantwoording voor de inhoud willen dragen van tassen van mensen zelf, maar de organisator van het evenement huurt je wel in voor die verantwoordelijkheid.

Ik ben er dan ook groot voorstander van het gebruiken van tassen van de EHBOclub of rodekruisvereniging zelf.
De tassen worden beheerd door de magazijnbeheerder, en aan het begin van een inzet worden ze uitgegeven en aan het eind weer ingeleverd.
  • Inhoud van alle tassen is ten alle tijden volledig en niks is over datum.
  • Alle tassen zijn op exact de zelfde manier ingericht, en je kunt er ook zo mee oefenen. Nooit zoeken dus waar iets zit in een tas want je kunt het blind vinden.
  • Na een inzet wordt de tas nageteld en weet je exact wat er gebruikt is, want je weet immers wat er in het begin in zat. Eventueel factureren van materiaal gebruik is appeltje eitje
  • Verantwoordelijkheid voor inhoud, kwaliteit van het materiaal en de tas is de afdeling of vereniging
  • Over het algemeen veel representatiever
  • De afdeling of vereniging kan voorkomen dat mensen met dingen rondlopen waar ze niet mee horen rond te lopen.
  • Tas kan aangepast worden voor specifieke evenementen. Bijvoorbeeld extra coldpacks & drukverband materiaal voor sportevenementen, of isolatiedekens voor buitenevenement

zelf heb ik prive ook een tas die vol leuke dingetjes zit zoals een CAT tourniquete, een speciaal brandwondenpakket met burnshields/watergel in diverse maten. Maar dat is mijn prive tas en die ligt gewoon bij mij in de auto. Ik gebruik hem niet op evenementen, tenzij het echt niet anders kan omdat ik op een afdeling bijklus waar ze geen afdelingstassen hebben, maar in dat geval zal ik altijd eerst proberen om toch een afdelingstas te lenen.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #4 Gepost op: 16 december 2015, 01:55:07
Nou ik gebruik mijn tas pratisch nooit op evenementen. Tot nu toe door omstandigheden 2 keer voorgekomen maar in mijn tas pak ik niets mis en ligt altijd alles exact op dezelfde plek.
Bij de afdelingstassen zit het er ook wel in maar dan bv bij de ene tas linksboven en de andere tas rechtsonder.
Wat ik er bij mijn eigen tas juist niet in heb is een deken. Is zwaar en zit altijd in de weg. Maar heb dat ook nog niet weergezien bij andere afdelingen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 16 december 2015, 02:01:20
Citaat van: jelte link=msg=1392097 date=1450227307
Nou ik gebruik mijn tas pratisch nooit op evenementen. Tot nu toe door omstandigheden 2 keer voorgekomen maar in mijn tas pak ik niets mis en ligt altijd alles exact op dezelfde plek.
Bij de afdelingstassen zit het er ook wel in maar dan bv bij de ene tas linksboven en de andere tas rechtsonder.
Wat ik er bij mijn eigen tas juist niet in heb is een deken. Is zwaar en zit altijd in de weg. Maar heb dat ook nog niet weergezien bij andere afdelingen.

In je eigen tas pak je misschien niet mis, maar als je in koppels werkt is er 50% kans dat je loopt met de tas van je partner. Kans op mispakken wordt dan stukken groter, en het verantwoordelijkheidsverhaal blijft gelden.

Iemand huurt het rode kruis in om de hulpverlening te verzorgen, en vervolgens moet je maar hopen dat alle tassen in orde zijn. Ik heb vaak genoeg gezien dat dat dan niet het geval is.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #6 Gepost op: 16 december 2015, 02:08:52
Ben ik het helemaal mee eens. Mijn tas is bijna hetzelfde ingepakt dus in deze geen probleem behalve wat jij in je vorige post al noemde de handschoenen. Alleen de grootste maat.
Maar ik neem voor elk evenement mijn eigen hanschoenen mee want van elke maat 3 paar in de tas in 1 vak waarbij niet te herkennen is welke maat het is kan ik niet mee werken.
Toch wordt voor sommige evenementen gevraagd of jezelf een tas hebt en of je die wil meenemen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2015, 02:23:05
Klopt ik weet dat sommige ehbo verenigingen/rode kruis afdelingen zo werken en ze mensen vragen hun eigen tas mee te nemen.
Er zijn er echter ook waar ze dat niet doen, en mijn ervaring met die afdelingen is over het algemeen toch dat ze het een stuk professioneler aanpakken.
Bij de grotere commerciële partijen zie je dat overigens ook, die werken in veel gevallen ook met materiaal van het bedrijf zelf en niet met spullen die de medewerkers/vrijwilligers van thuis mee nemen en waar de medewerkers/vrijwilligers zelf verantwoordelijk voor zijn. Een commerciële organisatie kan zich dat eenvoudigweg niet veroorloven dat er iets niet in orde is aan het materiaal.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 16 december 2015, 05:36:33
Los daarvan ben ik wel voorstander van het feit dat iemand die zich inzet als EHBO'er of voor het rode kruis ook wel gewoon moet zorgen dat hij zijn eigen spullen goed voor elkaar heeft. Maar niet voor tijdens evenementen hulpverleningsdiensten. Tijdens die diensten moet de afdeling er voor zorgen. Echter prive moet je ook gewoon uit de voeten kunnen komen. Het zou EHBO organisaties en het RK dus ook sieren als ze zorgen dat hun vrijwilligers gratis, of tegen kostprijs aan het materiaal kunnen komen om ook thuis en in hun auto een fatsoenlijke EHBO uitrusting te hebben en niet het kruidvatdoosje waar alleen de pleisters nuttig uit zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2015, 07:35:14
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1392095 date=1450226020
Inhoud van tassen is vaak totaal niet op orde, zaken zijn op of over datum

Wat kan er over datum zijn in een EHBO tas?