Evenementen hulpverlening tas inhoud

Auteur Topic: Evenementen hulpverlening tas inhoud  (gelezen 8526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2015, 08:26:48
Steriele verbandmiddelen.
Betadine of andere ontsmettingsmiddellen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2015, 08:55:07
Citaat van: RAdeR link=msg=1392107 date=1450250808
Steriele verbandmiddelen.
Betadine of andere ontsmettingsmiddellen

* Als het verband in gesloten verpakking, dus schoon en droog is, kan je het rustig gebruiken omdat het niet steriel hoeft te zijn.

* Betadine en andere ontsmettingsmiddelen moet je door het toilet spoelen en niet in je EHBO-tas stoppen. Wond even laten bloeden, daarna onder de kraan houden (evt. wat zeep gebruiken), schoon verbandje er om heen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2015, 09:11:15
Citaat van: Oma link=msg=1392108 date=1450252507
* Als het verband in gesloten verpakking, dus schoon en droog is, kan je het rustig gebruiken omdat het niet steriel hoeft te zijn.

* Betadine en andere ontsmettingsmiddelen moet je door het toilet spoelen en niet in je EHBO-tas stoppen. Wond even laten bloeden, daarna onder de kraan houden (evt. wat zeep gebruiken), schoon verbandje er om heen.



Slecht advies :P ;) De verbandmiddelenfabrikanten zien hun omzet al dalen. Ikzelf let al jaren niet meer op steriliteit van verbandmiddelen. Als het verband intact en afgesloten zit  dan is het goed. Ontsmettingsmiddelen gebruik ik, in mijn eigen tas, ook al jaren niet meer.

Eigenlijk gebruik ik zelden een verbandkoffer of tas. De afgelopen jaren heb ik genoeg gehad aan een snelverband, een reddingsdeken en een stel handschoenen. Binnenkort wordt dit uitgebreid met een tourniquet.



RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2015, 09:27:01
Citaat van: RemRoof link=msg=1392111 date=1450253475
Slecht advies :P ;) De verbandmiddelenfabrikanten zien hun omzet al dalen. Ikzelf let al jaren niet meer op steriliteit van verbandmiddelen. Als het verband intact en afgesloten zit  dan is het goed. Ontsmettingsmiddelen gebruik ik, in mijn eigen tas, ook al jaren niet meer.

Eigenlijk gebruik ik zelden een verbandkoffer of tas. De afgelopen jaren heb ik genoeg gehad aan een snelverband, een reddingsdeken en een stel handschoenen. Binnenkort wordt dit uitgebreid met een tourniquet.

RemRoof

Als ik het goed lees moeten heel veel EHBO-ers het dure verbandmateriaal zelf betalen. Ik ben ontzettend blij dat er mensen zijn die bereid zijn om dit te doen maar het maakt ze ook een gewillige melkkoe voor de verbandboeren. De brave EHBO-ers willen het graag goed doen, gebruiken verband niet omdat het volgens de datum niet meer steriel is terwijl het voor EHBO-hulpverlening helemaal nooit steriel had hoeven te zijn.

Povidonjodium en andere rotzooi is om de huid te desinfecteren, deze kolerezooi hoort niet in een wond. Je maakt het zelfs lastig voor een arts die later een wond moet gaan beoordelen.

Een potje betadine moet je na openen direct weggooien omdat je het een week later niet eens meer kan gebruiken. Het is ook nog eens zo dat je vaak ziet dat men met de punt van deze potjes een open wond per ongeluk iets aanraakt, daarna draait men de dop er weer op om het weer te gebruiken bij iemand anders in de toekomst met een open wond.

Als ik graag mijn EHBO-tas goed op orde zou willen hebben had ik maling aan de verloopdatum op verbandmateriaal en zou ik geen ontsmettingsmiddelen kopen. Je kan je eigen centen dan besteden aan iets nuttigs, iets leuks, iets lekkers of als je het toch kwijt wil doneren aan het Hulpverleningsforum om het forum in stand te blijven houden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 16 december 2015, 12:10:30
De verbandmiddelen, gazen etc die men kan kopen bij apotheken zijn vaak ect veel te duur.

Adequater is een groot pak onsteriele gazen 10x10 cm voor schoonmaken/poetsen met hibicet (zit in disposable flacons), makkelijker en beter dan betadine, Betadine is aardig voor een klein wondje dat je definitieve hulp geeft en afplakt.  Precies zoals Oma t zegt, en Omas weten raad  ;)
Alles wat naar huis/seh arts moet voor hechten hoeft niet gedesinfecteerd te worden, dat doen ze daar wel (beter). Bij een open wond en definitieve zorg is een steriel gaas wel geindiceerd. Dus daar hoef je geen 20 steriele gazen voor te hebben, groot gaas kun je dubbelvouwen, beter dan een volledig assortiment gazen van div. afmetingen en pleisters in alle soorten en maten.

Dure kinderpleisters zijn onzin, ik heb ook geen trauma opgeloopen in mn jeugd door ontbreken van Disney pleistertjes... wel n  klein trauma door de oude jodiumtinctuurflesjes...auw..

Goed verband hoeft niet duur te zijn. Goedkope snelverbanden kunen net zo goed zijn als state of the art snelverbanden die je met 1 hand kan aanleggen, allen de vraag is wanneer gebruik je ze? houdbaarheidsdata bij hechtpleisters, verband, gaas zijn redelijk onzinnig. zolang verpakking dicht is is het materiaal aseptisch (schoon) en dat is voldoende voor niet-definitief dus tijdelijk verbinden.

NB zolang de gekleurde steriliteit-indicator strepen niet verkleurd zijn op de verpakking dan is het materiaal nog steeds steriel. Data zijn er voor indekken van fabrikant en stimulatie van vervagingsverkoop...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #15 Gepost op: 16 december 2015, 12:41:45
Waarom moet je als EHBO'er je eigen tas meebrengen naar een evenement?

De dienst waarvoor je "werkt" is diegene die de opdracht van de organisator aanvaard, hiervoor een bepaald bedrag krijgt, dus moet zorgen dat de zaken in orde zijn en er voldoende materiaal is om eventuele hulpverlening te doen.  Als dan een verbandje links of rechts in die tas steekt, I don't care.

Dus eigenlijk "werk" je gratis voor die dienst, moet je zelf betalen voor de hulpmiddelen die je gaat gebruiken? En zul je nog eens tegen je voeten krijgen als je eigen tas niet in orde zou zijn als je het nodig hebt. Wel gemakkelijk zo een dienst organiseren.

Respect voor die EHBO'ers die dat willen doen, maar jullie worden in het zak gezet door jullie dienst. ;-)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 16 december 2015, 12:51:59
Citaat van: Chrisdup link=msg=1392142 date=1450266105
Waarom moet je als EHBO'er je eigen tas meebrengen naar een evenement?

De dienst waarvoor je "werkt" is diegene die de opdracht van de organisator aanvaard, hiervoor een bepaald bedrag krijgt, dus moet zorgen dat de zaken in orde zijn en er voldoende materiaal is om eventuele hulpverlening te doen.  Als dan een verbandje links of rechts in die tas steekt, I don't care.

Dus eigenlijk "werk" je gratis voor die dienst, moet je zelf betalen voor de hulpmiddelen die je gaat gebruiken? En zul je nog eens tegen je voeten krijgen als je eigen tas niet in orde zou zijn als je het nodig hebt. Wel gemakkelijk zo een dienst organiseren.

Respect voor die EHBO'ers die dat willen doen, maar jullie worden in het zak gezet door jullie dienst. ;-)

Precies, de ambulancebroeders nemen ook geen eigen ambulance mee naar de baas. Chirurgen nemen ook geen eigen operatietafel mee (past niet in kofferbak van de auto). Evenementenhulpverleners nemen ook geen eigen spullen mee als ze aan werk gaan. De evenementenhulpverleningsaanbieder moet daar voor zorgen, de kosten zijn voor de organisator van het evenement.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #17 Gepost op: 16 december 2015, 13:08:40
Bij ons op de afdeling van het rodekruis kan je een ehbo-tas meekrijgen voor een inzet. De mensen die vaak een dienst draaien krijgen een eigen tas die ze aan kunnen vullen met materiaal vanuit de rodekruis voorraad.

Het enigste wat ik "extra" in mijn tas heb zitten is dextro. Verder is hij gewoon standaard omdat , zoals ir. auditor al aangaf, andere mensen ook mijn tas moeten kunnen gebruiken.
En het is toch erg prettig als je de tas van een ander pakt dat je dan dezelfde spullen vindt. En dan geen dingen als infuusnaalden, een zaagje om ringen mee door te zagen, mayotubes e.d.

Het blijft me verontrusten wat je bij sommige mensen tegenkomt in de tas.

@ Joffry, bij de action heb je hele goedkope kinderpleisters ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 16 december 2015, 13:42:56
Citaat van: owning31 link=msg=1392146 date=1450267720
................
@ Joffry, bij de action heb je hele goedkope kinderpleisters ;)

Bij de Kruidvat ook (eigen merk) en plakken goed!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #19 Gepost op: 16 december 2015, 14:16:21
Citaat van: owning31 link=msg=1392146 date=1450267720
Bij ons op de afdeling van het rodekruis kan je een ehbo-tas meekrijgen voor een inzet. De mensen die vaak een dienst draaien krijgen een eigen tas die ze aan kunnen vullen met materiaal vanuit de rodekruis voorraad.

Het enigste wat ik "extra" in mijn tas heb zitten is dextro. Verder is hij gewoon standaard omdat , zoals ir. auditor al aangaf, andere mensen ook mijn tas moeten kunnen gebruiken.
En het is toch erg prettig als je de tas van een ander pakt dat je dan dezelfde spullen vindt. En dan geen dingen als infuusnaalden, een zaagje om ringen mee door te zagen, mayotubes e.d.

Het blijft me verontrusten wat je bij sommige mensen tegenkomt in de tas.

@ Joffry, bij de action heb je hele goedkope kinderpleisters ;)

Want als je iets 'afwijkends' tegenkomt in andermans EHBO tas moet je het automatisch gaan gebruiken?

5 jaar geleden vonden mensen het zakje CELOX en traumazwachtel in m'n tas ook afwijkend, nu staat het in het OK boekje..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!