Evenementen hulpverlening tas inhoud

Auteur Topic: Evenementen hulpverlening tas inhoud  (gelezen 8599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #20 Gepost op: 16 december 2015, 14:42:10
Is het niet logischer dat jullie met heel de (kruis)dienst of afdeling om de x aantal tijd de inhoud van jullie tassen herbekijken en aanpassen naar de hedendaagse normen?

Zo voorkom je dat er allerhande, naar eigen inzichten overdreven rommel in zit die je toch niet mag gebruiken en de tassen blijven standaard qua inhoud. En niemand begint rare gezichten te trekken over de inhoud. Voordeel is ook dat je (normaal gezien) getraind bent in het gebruik van die materialen die er inzitten. Kort gezegd, wat er in zit, mag & kun je gebruiken.

Of nu het verbandje links of rechts zit in de tas maakt niet uit, zou leuk zijn als het overal hetzelfde is natuurlijk.

Dingen die je merkt dat je veel nodig hebt en nieuwe dingen zoals Celox, etc komen er dan op termijn ook wel in maar dan voor iedereen.

Tassen meegeven aan mensen die veel diensten doen, werkt gewoon in de hand dat men naar eigen goeddunken er een hoop bij in gaat steken wat men denkt nodig te gaan hebben.

Ik heb jaren in een kruisvereniging meegedraaid, enige wat we kregen was een werkpak als we veel diensten deden. En daarbij een lijstje van wat er in welke zak moest steken (laatste jaren is dat verloren gegaan en brengen ze inderdaad een hoop rommel mee). ;-)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 16 december 2015, 14:43:04
Citaat van: Chrisdup link=msg=1392142 date=1450266105
Waarom moet je als EHBO'er je eigen tas meebrengen naar een evenement?

De dienst waarvoor je "werkt" is diegene die de opdracht van de organisator aanvaard, hiervoor een bepaald bedrag krijgt, dus moet zorgen dat de zaken in orde zijn en er voldoende materiaal is om eventuele hulpverlening te doen.  Als dan een verbandje links of rechts in die tas steekt, I don't care.

Dus eigenlijk "werk" je gratis voor die dienst, moet je zelf betalen voor de hulpmiddelen die je gaat gebruiken? En zul je nog eens tegen je voeten krijgen als je eigen tas niet in orde zou zijn als je het nodig hebt. Wel gemakkelijk zo een dienst organiseren.

Respect voor die EHBO'ers die dat willen doen, maar jullie worden in het zak gezet door jullie dienst. ;-)

Een deel van de afdelingen geeft vrijwilligers een tas mee in bruikleen. Zolang ze vrijwilliger zijn is dat hun tasm ze kunnen bij de afdeling gratis het standaard materiaal dat ze gebruikt hebben laten vervangen. Je hoeft er zelf dus geen euro aan uit te geven, maar sommige doen dat wel.

De houdbaarheidsdatum is ook nog belangrijk volgens de regeltjes trouwens. De ghor zou theoretisch gezien bij een evenement kunnen controleren of de hulpverlening in orde is, materiaal vervaldatums kunnen daar onder vallen. In mijn eigen ehbo voorraad is alles over datum, maar ik ben van mening dat op een evenement waar iemand betaald voor je diensten je daar niet mee aan kunt komen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 16 december 2015, 14:48:00
Citaat van: Chrisdup link=msg=1392158 date=1450273330
Is het niet logischer dat jullie met heel de (kruis)dienst of afdeling om de x aantal tijd de inhoud van jullie tassen herbekijken en aanpassen naar de hedendaagse normen?


Dat gebeurd dus ook gewoon bij de afdelingen waar ze niet met eigen tassen van vrijwilligers werken.
Aan het eind van iedere dienst gaat de tas terug naar het magazijn en wordt daar aangevuld.
Eventuele nieuwe ontwikkelingen worden gewoon toegevoegd. En als je aan de volgende dienst begint komt de ras weer uit het magazijn. 100% in orde.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #23 Gepost op: 16 december 2015, 15:15:42
Citaat van: Jim link=msg=1392155 date=1450271781
Want als je iets 'afwijkends' tegenkomt in andermans EHBO tas moet je het automatisch gaan gebruiken?

5 jaar geleden vonden mensen het zakje CELOX en traumazwachtel in m'n tas ook afwijkend, nu staat het in het OK boekje..
daar heb je zeker een punt.
Maar van sommige dingen vraag ik me wel is af of het als ehbo-er (of pleisterplakker zoals men het ook wel is noemt) wel zinnig is om in je tas te hebben.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #24 Gepost op: 16 december 2015, 15:24:12
Soms drukken de verenigingen de tas ook te vol. Als je er een hele dag mee moet sjouwen ben je blij dat hij wat lichter is. Wat ik nu nieuw tegen kom is bv een opvouwbare brancard. Moet al heel gek lopen zou ik die gaan gebruiken. Dan de deken er nog bij zit je bijna al aan 1.5 kg extra last.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 16 december 2015, 15:36:35
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1392159 date=1450273384
In mijn eigen ehbo voorraad is alles over datum, maar ik ben van mening dat op een evenement waar iemand betaald voor je diensten je daar niet mee aan kunt komen.

Onze ambulancedienst krijgt via magazijn verlopen verbandmateriaal. Zij halen het uit kasten van bijv. OK-afdeling of SEH. Ik vind het prima omdat we bij de ambulance geen steriele wonden meemaken. Als wij ter plaatse een klein wondje verzorgen hoeft het ook geen steriel gaas of verband te zijn, voorts gebruiken we geen betadine omdat we het beschouwen als service en niet als definitieve wondverzorging. Wij geven iemand aan dat hij zelf maar moet zien of ze naar een huisartsenposten gaan of niet.

Waarom moet je als ambulancedienst of EHBO-er een steriel gaasje gebruiken als de kans groot is dat je slachtoffer er later een normale pleister op doet of een niet-steriel gaasje met betadine?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #26 Gepost op: 16 december 2015, 15:43:34
Wij hebben tegenwoordig hibicet in de tas zitten, dat is een stuk vriendelijker dan betadine.
En als ik het goed had begrepen gebruiken ze het ook op de SEH om wondjes mee schoon te maken.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #27 Gepost op: 16 december 2015, 15:47:37
Mijn afdeling organiseert het liefst twee maal per seizoen een tassen controle avond. met alle nodige en vereiste materialen.
Alles wat over datum is mag diegene of zelf houden, of afstaan als oefenmateriaal. Alles word vervangen om datum.
Je hoeft imprinsiepe niks aan te schaffen, naaldencontainer, traumazwachtels of coldpacks krijg je vanuit de afdeling.

De tas is in bruikleen bij de afdeling maar wel voor de persoon zelf. Bij stoppen binnen het rk zal de tas met basisspullen weer ingeleverd moeten worden.
Een ieder is zelf verantwoordelijk voor zijn inhoud en bij verbruik kan door een simpel berichtje het nieuwe materiaal direct worden klaargelegd.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


j@ck

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • wij verzorgen gratis 4wd. ambulances in Afrika
Reactie #28 Gepost op: 16 december 2015, 15:52:29
Als jullie dan toch het materiaal weggooien dat over- of tegen de datum is.
DOE HET NIET!!!!!Stuur het naar mij op!!
Want dat is nog prima en kan nog erg veel mensen redden in Afrika.
Vooral handschoenen zijn van harte welkom. Dit, omdat ik elke keer weer op plekken kom waar ze na gebruik uitgespoeld,gedroogd en weer klaarhangen voor de volgende klus.
Ik vul de 4wd. ambulance die onze stichting verzorgt die naar Afrika gaat, tot aan de nok toe met al dat spul dat over de datum is.
Daar kijken ze niet naar de datum maar zijn blij met alles.
Medicijnen gaan niet mee behalve paracetamol. (Wil geen problemen.)
Als er nog iemand een handschoenendispencer heeft, houd ik me ook aanbevolen. Die mis ik nl nog voor in de ambulance.
Let wèl onze stichting is een vrijwilligersorganisatie die geen strijkstok heeft.
Op www.wheels4africa.nl kan je alles over ons lezen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2015, 16:11:02
Citaat van: Oma link=msg=1392173 date=1450276595
Onze ambulancedienst krijgt via magazijn verlopen verbandmateriaal. Zij halen het uit kasten van bijv. OK-afdeling of SEH. Ik vind het prima omdat we bij de ambulance geen steriele wonden meemaken. Als wij ter plaatse een klein wondje verzorgen hoeft het ook geen steriel gaas of verband te zijn, voorts gebruiken we geen betadine omdat we het beschouwen als service en niet als definitieve wondverzorging. Wij geven iemand aan dat hij zelf maar moet zien of ze naar een huisartsenposten gaan of niet.

Waarom moet je als ambulancedienst of EHBO-er een steriel gaasje gebruiken als de kans groot is dat je slachtoffer er later een normale pleister op doet of een niet-steriel gaasje met betadine?

Ben het helemaal met je eens hoor, maar het zijn gewoon de regels in evenementenland dat je je moet houden aan het datumpje dat fabrikanten er op printen. Buiten evenementen negeer ik ze ook gewoon. Ik twijfel of er überhaupt iets in mijn privé tas zit dat niet over datum is.