ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015

Auteur Topic: ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015  (gelezen 35233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Jim link=msg=1392399 date=1450313682
Enig idee hoe dat beinvloed wordt door de media... Zag je in steenbergen goed. Alleen maar de 'petjes' in beeld brengen en het achteraf alleen maar hebben over 1 inspreker die voor was. Over de andere 19 die tegen waren hoor je niks.

Democratie? M'n achterwerk.
Je hebt het gemist waarschijnlijk maar ook insprekende tegenstanders in Steenbergen zijn op tv geweest.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gemeente Geldermalsen (6 uur) ·

Ongeloof en verbijstering
Gemeente Geldermalsen is enorm geschrokken door de gebeurtenissen tijdens de raadsvergadering van 16 december. De vergadering startte op een respectvolle wijze waarbij diverse voor- en tegenstanders van het azc het woord voerden. Door de aanwezigen werd aandachtig geluisterd.
Dit stond in schril contrast met de sfeer die direct na de start van de vergadering buiten steeds grimmiger werd. Er ontstond een situatie die escaleerde en gewelddadig werd.
In de voorbereiding was ook met een scenario van oproer en ontruiming rekening gehouden. Dit heeft eraan bijgedragen dat de aanwezigen op een beheerste manier de raadszaal en hal konden verlaten.
Vooraf zijn social media uitgebreid gemonitord en een dergelijke grote oproer was niet te voorzien. Ondanks het feit dat er rekening gehouden werd met grote opkomst en veel emotie.
De aard van deze gebeurtenissen ondermijnt de democratie. Wij stellen onszelf nu de vraag wat er in Nederland aan de hand is dat een politieke discussie leidt tot deze agressie.
Ongeloof en verbijstering is nu het overheersende gevoel. Vanaf morgen staat in het Geldermalsense gemeentehuis het debat op basis van woorden en argumenten weer centraal.

Bron: https://www.facebook.com/gemeentegeldermalsen/posts/950117655062478
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  11 uur geleden
Update Geldermalsen: aan politiezijde zijn 2 agenten lichtgewond geraakt. Of relschoppers gewond zijn geraakt is niet duidelijk.
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  11 uur geleden
Situatie nu: ME staat niet meer op linie, plein is grotendeels leeg.Nog wel VEEL politie op de been en situatie wordt zorgvuldig gemonitord!
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  10 uur geleden
Wat betreft de geruchten over een verdacht pakketje: daar is géén sprake van. De EOD is wel onderweg, ivm een onontploft stuk zwaar vuurwerk
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  9 uur geleden
EOD is nog bezig met het aangetroffen onontplofte vuurwerk. Afzetting op die locatie dus ook nog van kracht.
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  9 uur geleden
Geldermalsen: nav de ongeregeldheden zijn tot nu toe 11 aanhoud. verricht, voor diverse feiten, oa bekogelen van ME met vuurwerk/stenen etc
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  8 uur geleden
De situatie nu in Geldermalsen is nog steeds rustig, zowel op plein als in centrum. Vrijwel iedereen is naar huis / vertrokken
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  8 uur geleden
We ontvingen vanavond de nodige steunbetuigingen voor onze collega's die heftige momenten hebben meegemaakt in Geldermalsen. Dank daarvoor.
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  7 uur geleden
Tot zover de berichtgeving over Geldermalsen. Donderdag 17 december om 11.00 u persconferentie door Driehoek op gemeentehuis.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Aanhoudingen bij ongeregeldheden rond raadsvergadering

Laatste update:
17-12-2015 | 07:40
Geldermalsen - Bij ongeregeldheden tijdens een raadsvergadering over de mogelijke opvang van asielzoekers in Geldermalsen zijn woensdagavond 16 december 14 personen aangehouden. Tijdens de demonstratie werd o.a. met stenen, flessen en zwaar vuurwerk gericht naar politiemensen en het gemeentehuis gegooid.

Hoewel de politie voorbereid was op ongeregeldheden verliep een demonstratie voorafgaand aan de vergadering vreedzaam. Tegen 20.00 uur echter ontstond er plotseling een grimmige sfeer en keerde een groep van ongeveer 80 personen zich tegen de daar aanwezige agenten. Twee medewerkers van de politie raakten daarbij lichtgewond. In het tumult raakten ook enkele demonstranten lichtgewond. De mobiele eenheid (ME), die op de achterhand was gehouden, kwam te hulp waarbij waarschuwingsschoten werden gelost. De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) onderzocht later een onbekend voorwerp bij het gemeentehuis. Dit bleek een niet ontploft stuk zwaar vuurwerk te zijn.

Beeldmateriaal gezocht
De politie stelt een onderzoek in en sluit meer aanhoudingen niet uit. Mensen die opnames hebben gemaakt van de ongeregeldheden worden verzocht dit aan te leveren bij de politie. Dit kan worden ingezonden via www.politie.nl/upload Andere informatie kan worden doorgegeven via 0900-8844 of via www.politie.nl/tipformulier.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2015/december/17/02-aanhoudingen-bij-ongeregeldheden-rond-raadsvergadering.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Jorrit

  • GGP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Misschien een domme vraag, maar toch 1 die ik me erg afvroeg naar aanleiding van de beelden.

De Politie heeft de sinds een tijdje het concept Flex-ME, waarom is dat hier duidelijk niet toegepast? Nu staan de platte petten eerst stenen en vuurwerk te koppen en moeten daarna hulp inroepen van de ME die door het rellende publiek moet komen om ze te ontzetten. Met Flex-ME had er direct opgeschaald kunnen worden. Of begrijp ik het concept van de Flex-ME nu niet?  e050

Daarnaast vraag ik me ernstig af wat het bedachte nut van die bouwhekken was, zoals ze nu opgesteld stonden waren ze eerder een bedreiging voor de agenten dan een hulp. Met een paar ankerpunten in de grond was het lang niet zo makkelijk geweest de hekken ineens zo om te gooien.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Nu maar hopen dat het OM ballen toont en onder andere gaat vervolgen voor artikel 124 Wetboek van Strafrecht. Met een strafbedreiging van 9 jaar moet er toch wel wat te eisen zijn lijkt mij.

Citaat
Artikel 124

Hij die door geweld of bedreiging met geweld een vergadering van de raad van een gemeente uiteenjaagt of tot het nemen of niet nemen van enig besluit dwingt of een lid, de voorzitter of een wethouder uit die vergadering verwijdert of opzettelijk verhindert die bij te wonen of daarin vrij en onbelemmerd zijn plicht te vervullen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
https://www.youtube.com/watch?v=ZUMopM3YP5M
Geldermalsen likt zijn wonden na azc-nee-oproer - RTL NIEUWS
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: bart007 link=msg=1392430 date=1450339946
Politie Gelderland ‏@POL_Gelderland  7 uur geleden
Tot zover de berichtgeving over Geldermalsen. Donderdag 17 december om 11.00 u persconferentie door Driehoek op gemeentehuis.

De Persconferentie van 11:00 uur zou te volgen moeten zijn via de youtube video hier onder van ANP Video

! No longer available
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ik snap echt niet waarom mensen een rel nodig hebben om hun standpunt kracht bij te zetten.

Je beschadigt er alleen maar dingen mee en je hebt er altijd de verkeerde mee.

Overigens denk ik dat een normale, rechtgeaaarde, tegenstander/criticus zelf wel in staat is om op een fatsoenlijke manier zijn/haar afkeer te laten blijken van onwenselijke praktijken en ideeen. Daar hebben zij geen 'hooligans' van buiten bij nodig.

Burgers uit Geldermalsen hebben het zelf al gezegd; waren veel lui 'van buiten' betrokken bij de rellen. Zoals bij de onverkwikkelijke meeting in Steenbergen.

Mensen die tijd teveel hebben en belust zijn op rellen: get a life!!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Jorrit link=msg=1392437 date=1450342962
Misschien een domme vraag, maar toch 1 die ik me erg afvroeg naar aanleiding van de beelden.

De Politie heeft de sinds een tijdje het concept Flex-ME, waarom is dat hier duidelijk niet toegepast? Nu staan de platte petten eerst stenen en vuurwerk te koppen en moeten daarna hulp inroepen van de ME die door het rellende publiek moet komen om ze te ontzetten. Met Flex-ME had er direct opgeschaald kunnen worden. Of begrijp ik het concept van de Flex-ME nu niet?  e050

Daarnaast vraag ik me ernstig af wat het bedachte nut van die bouwhekken was, zoals ze nu opgesteld stonden waren ze eerder een bedreiging voor de agenten dan een hulp. Met een paar ankerpunten in de grond was het lang niet zo makkelijk geweest de hekken ineens zo om te gooien.
Men voorzag geen rellen en men wilde kennelijk niet de ME bij voorbaat inzetten. Dat oogt namelijk ook niet zo vriendelijk. Een burgemeester zal ook niet zo heel snel de ME klaar willen zetten want dan erkent hij/zij dat er een zeer sterke tegenstand is tegen het plan, di eerkenning kan de siscussie kan beïnvloeden.
Ironisch genoeg voor de relschoppers kan de burgemeester haar plan niet meer intrekken omdat ze dan lijkt toe te geven aan de relschoppers...