ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015

Auteur Topic: ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015  (gelezen 35453 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1392286 date=1450300813
Mojo barriers zijn leuk, maar daar kom je redelijk makkelijk overheen aangezien ze maar 120cm hoog zijn en niet zoals hekwerk wat er staat/stond (2 meter hoog vaak).
Dit hekwerk is standaard 1.80 m. hoog. Met de beton of rubberblok er onder komen ze net niet aan de 2 meter. De mojobarriers zijn tot 2,5 m. hoog. Alleen de huurprijs schild nog al. Bouwhek plus blok ongeveer 2 euro per dag. Een mojobarrier 5 euro per dag.

Dan komt ook kijken welke risico er op voor hand waren bedachten. Gezien de eerste politie inzet was er zeker niet verwacht wat er nu gebeurd is.

____________________________________

Wat ik mijn wel afvraag is. Waarom is de mobiele eenheid van midden-west Brabant niet ter assistentie gevraagd. Waren aan het oefenen gisterenavond in Raamsdonkveer op het terrein van een auto importeur.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Vrouw zwaargewond na rellen Geldermalsen
Bij de rellen in Geldermalsen is een vrouw zwaargewond geraakt. De vrouw, die volgens haar advocaat niet bij de rellen betrokken was, was na de raadsvergadering op weg naar huis toen ze niet langs een afzetting van de politie kon komen en werd geslagen.

http://nos.nl/artikel/2075825-vrouw-zwaargewond-na-rellen-geldermalsen.html


Brandweerman Sam

  • Manschap A - Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • "Hoort hij de pieper gaan, dan komt Sam er aan"
Hopelijk zal ook hier de schade bij de arrestanten volgens de 'Groepsaansprakelijkheid' voor de kosten kunnen opdraaien.  

http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/instrumenten/schade-verhalen-bij-vandalisme/bijlage_groepsaansprakelijkheid.pdf


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
https://www.facebook.com/jarno.flinkers/posts/1259054954110650

Ik had eventjes een stukje op facebook geschreven over de rellen van gisteren. Volgens mij heb ik het goed verwoord?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Breathe link=msg=1392534 date=1450363551
Zeker Arie je hebt een punt, ik wil dat geweld en al die schade ook zeker niet goed praten en ook afkeuren.
Alleen is het op dit moment wel in Nederland zo dat veel mensen niet hun zegje kunnen doen, er waren ook in het gemeentehuis mensen gescreend, dus veel konden er niet naar binnen. Op welke voorwaarden, tegen geluid mocht dat?

Bij heel veel mensen is de maat vol, ik lees veel commentaren en ingezonden brieven over ontevreden mensen in Nederland.
Ja je kunt stemmen voor 4 jaar en wat wordt er met je stem gedaan? Je kiest altijd een partij welke raakvlakken met jou keuzes hebt, echter gaan die raakvlakken heel vaak overboord om maar mee te mogen regeren, weg stem.

Ook hier in Geldermalsen en ik begrijp dat mensen in Geldermalsen ook tegengeluiden hebben laten horen, ook zijn er veel mensen uit Geldermalsen opgepakt, terecht want geweld keur ik ook af en men dient hiervoor te worden gestraft.
Geldermalsen heeft een keuze gemaakt politiek gezien, maar blijkbaar staat een deel of een groot deel van de bevolking hier niet achter, waar konden zij dit melden en werd er naar hen geluisterd of was de keuze al gemaakt.

Deze hele discussie is op veel vlakken inmiddels te voeren, de politiek maakt keuzes en die stroken niet met het stemvee, stemvee want meer is het niet, men wil meedoen in de kamer en dat is de enige reden om stemmen binnen te halen. Daarna wordt er veel gedaan wat uit komt vooral in het eigen belang.

Geldermalsen is hier weer een voorbeeld van, dat AZC gaat er waarschijnlijk komen en het te triest dat mensen moeten vluchten uit hun land en een veilige haven zoeken en ook blijkbaar niet in Geldermalsen veilig zijn, zie het gepleegde geweld.

Luisteren moet in de politiek, naar elkaar, maar vooral naar de burgers want die moeten leven de politieke beslissingen.

Ik ben bang dat er nog vele Geldermalsen taferelen zullen volgen  98uiye

Ik snap jouw betoog helemaal.

Waar het mij om gaat is dat ik vind dat je die al dan niet terechte woede op verschillende manieren kan uiten.

Ik geloof er niet in dat lieden die opgefokt en voorzien van lawinepijlen en ander zwaar vuurwerk richting stadhuis zijn opgetogen en als bij afspraak ineens met de groep de politie aanvielen, wel van die verontruste en verontwaardigde burgers zijn die 'spontaan' over gingen tot het plegen van geweld.

Willen we dat wel? Een maatschappij waar de enige weg om je onvrede te ventileren nog is het bekogelen/naar het leven staan van anderen?

Omdat er teveel vluchtelingen in jouw gemeente komen waarover allemaal indianenverhalen de rondte gaan?

Heb het idee dat mensen elkaar lopen op te fokken en zichzelf vervolgens het stempel van 'Robin Hood' opplakken ('wij tegen die boze overheid') om hun handelwijze maar te rechtvaardigen.  :-\
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
De (politieke) discussie over wel of geen AZC, gemeenteraden, wel of niet luisteren naar de burgers etc. kan hier verder gaan: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93241

Overige berichten graag uitsluitend over dit incident en de hulpverlening.


guest12562

  • Gast
Het is wel lastig, want ik heb bewust in mijn reactie Geldermalsen een aantal keren genoemd!


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Q&A ongeregeldheden Geldermalsen

In de media wordt geschetst dat een vrouw gewond is geraakt door politiegeweld en is opgenomen in het ziekenhuis. Klopt dit?
Op dit moment weten we van een mevrouw die woensdagavond 16 december gewond is geraakt en naar het ziekenhuis vervoerd. De wijkagent heeft donderdag 17 december tweemaal contact met deze familie gehad. Met de advocaat van de vrouw zal contact gelegd worden of zij aangifte wil doen. Er zal onder leiding van het Openbaar Ministerie zorgvuldig onderzoek gedaan worden.

Zijn er nog meer gewonden?
Tijdens de ongeregeldheden zijn twee politieagenten lichtgewond geraakt. Een agent moest door zijn collega’s ontzet worden, omdat hij door een relschopper in de nekverwurging werd vastgehouden. De ander heeft een projectiel in zijn gezicht gekregen. Beiden konden later hun werk hervatten.

Is er gericht door politie geschoten?
Nee. Wel zijn door politie waarschuwingsschoten gelost op het moment dat zij belaagd en bekogeld werden met onder andere. zwaar vuurwerk en stenen. Drie agenten hebben het wapen ter hand genomen, waarvan twee agenten daadwerkelijk waarschuwingsschoten (in de lucht) hebben gelost.

Hoeveel aanhoudingen heeft de politie gedaan, en wanneer?

De politie heeft 14 aanhoudingen verricht; 13 op heterdaad tijdens de ongeregeldheden. Eén naar aanleiding van camerabeelden. De verdachten zijn in verzekering gesteld.

Komen de aangehouden relschoppers uit Geldermalsen?
Er zijn 14 verdachten aangehouden: 12 verdachten komen uit de gemeente Geldermalsen; 2 uit dorpen in de directe omgeving.

Wat doet de politie nu aan opsporingsonderzoek?
Er is een team grootschalig onderzoek gestart dat onderzoek doet naar de ongeregeldheden en strafbare feiten die gepleegd zijn. Opsporing van de verdachten in deze zaak heeft hoge prioriteit en het rechercheteam werkt dan ook continu.

De politie heeft al diverse beelden van de ongeregeldheden in haar bezit; deze worden uitgekeken om de identiteit van de daders te achterhalen. Beelden van relschoppers kunnen later gebruikt worden voor opsporing.

Was u betrokken bij het geweld? JU kunt uzelf dan beter zelf bij de politie melden voordat uw foto openbaar wordt gemaakt.

De politie heeft een oproep gedaan voor het aanleveren van beeldmateriaal. Waar kan ik als burger hiervoor terecht?
Beelden van de rellen in Geldermalsen kunnen ge-upload worden naar www.politie.nl/upload.

Hoe was de politie voorbereid?
Met diverse partners is vooraf overleg gepleegd over mogelijke scenario’s. Bij het gemeentehuis van Geldermalsen waren in eerste instantie rond de 20 politiemensen en een aantal particuliere bewakers aanwezig ter bescherming van de mensen in het gemeentehuis. De politie had de rol om de demonstratie te begeleiden en de openbare orde te handhaven. Omdat rekening werd gehouden met mogelijke ongeregeldheden, werd Mobiele Eenheid (ME) - waarvan een deel op korte afstand - achter de hand gehouden. De politie was hiermee flexibel in de opschaling.
Met Vriendelijke Groet.....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
’ME bleef maar door slaan’

De rellen in Geldermalsen liepen afgelopen woensdagavond voor makelaar Saskia van Kessel (39) en haar vriend Sjors Nikkels (26) uit op een afschuwelijk drama. Het duo viel ten prooi aan extreem gewelddadig politieoptreden. Saskia ligt zwaargewond in het ziekenhuis. In een exclusief interview met De Telegraaf kijkt haar vriend terug op angstaanjagende momenten, pal voor hun voordeur.

Lees verder op: http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/nationaal/%E2%80%99me-bleef-maar-door-slaan%E2%80%99/ar-BBnGZgD?li=AAazPsO&ocid=wispr
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gisteravond middagdienst gehad, liep iets uit. Bij thuiskomst nog even een biertje gedronken, lekker ontspannen op de bank en de televisie stond op studio Powned.
Wat ik daar voorbij zag komen deed mn nekharen overeind staan: 2 aanwezige protestanten (ik verwoord het nu netjes) die woedend op de politie zijn, de politie was namelijk de schuld van deze rellen:

De sfeer was heel erg gezellig en gemoedelijk, totdat de ME kwam. Dit werkte als een lap op een stier en toen begon iedereen opgefokt te raken en met spullen te gooien. De ME had daar nooit moeten zijn.

andere persoon: Het was gewoon gezellig, totdat de ME ineens kwam. Zonder dat er iets gebeurde kwamen ze aanrijden, stormde ze uit de bus en begonnen ze in te slaan op andere mensen, tot bloedens toe!
Mijn vader is helemaal total loss geslagen, ja dan ga ik ook met spullen gooien natuurlijk.

 :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.