ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015

Auteur Topic: ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015  (gelezen 35250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Wat ik onder andere interessant vond aan de video is dat men op 2.16 heel netjes buiten de hekken blijft staan.  ::)

De waarschuwingsschoten die op 3.07 beginnen lijken bijzonder weinig effect te hebben.
(Is er al is onderzoek gedaan of dit uberhaupt effect heeft in zo'n situatie? Ik kan mij voorstellen dat die kogels ook weer ergens terecht gaan komen.)
Tevens lijken de hekken meer nadeel te hebben dan voordeel (al is dat achteraf altijd makkelijk praten dat begrijp ik ook) maar de normale politie heeft geen bewegingsvrijheid en de ME heeft al helemaal geen ruimte om charges uit te voeren.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: marsmello link=msg=1393313 date=1450714868
Wat ik onder andere interessant vond aan de video is dat men op 2.16 heel netjes buiten de hekken blijft staan.  ::)

De waarschuwingsschoten die op 3.07 beginnen lijken bijzonder weinig effect te hebben.
(Is er al is onderzoek gedaan of dit uberhaupt effect heeft in zo'n situatie?)

De schoten gaan op in het vuurwerk. Lijkt ook net op een rateltje strijkers ofzo, dus in die zin snap ik dat het geen effect heeft in deze casus.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Keltic

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Komt ook door de positie van degene die de patronen afvuurt. Het geluid gaat inderdaad op in de hectiek van dat moment. Ik vraag me af wat het effect zou zijn geweest als de schutter voor de eerste rij was gaan staan en vanaf die positie een aantal patronen over de menigte had geschoten.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Keltic link=msg=1393373 date=1450726157
Komt ook door de positie van degene die de patronen afvuurt. Het geluid gaat inderdaad op in de hectiek van dat moment. Ik vraag me af wat het effect zou zijn geweest als de schutter voor de eerste rij was gaan staan en vanaf die positie een aantal patronen over de menigte had geschoten.

Denk er dan ook aan dat er in meeste tijd van het jaar geen tot nauwelijks vuurwerk gebruikt wordt bij zulke rellen...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
OM gaat bewaring vorderen voor zes verdachten ‘Geldermalsen’

Laatste update: 22-12-2015 | 16:14

Geldermalsen - Het Openbaar Ministerie zal woensdag 23 december zes personen die vorige week werden aangehouden bij de ongeregeldheden in Geldermalsen voorgeleiden bij de rechter-commissaris.

De officier van justitie zal woensdag de bewaring voor veertien dagen vorderen voor een 18-jarige man uit Culemborg, een 25-jarige man uit Heukelum (gemeente Lingewaal) en drie mannen uit Geldermalsen (21, 22 en 52 jaar).

Ook een 22-jarige man uit Enspijk zou naar het oordeel van het OM opnieuw in voorlopige hechtenis genomen moeten worden. De rechter-commissaris oordeelde vrijdag dat deze man niet langer in verzekering hoefde te  blijven. Vanwege de ernst van de feiten waarvan de man wordt verdacht, zal het OM voor hem toch de bewaring vorderen.

Deze 22-jarige man uit Enspijk wordt namelijk, evenals de 52-jarige man uit Geldermalsen, naast openlijke geweldpleging ook verdacht van het verstoren van een raadsvergadering. Het met geweld,  of bedreiging met geweld,  verstoren van de raadsvergadering is apart strafbaar gesteld in artikel 124 van het Wetboek van Strafrecht.

De overige mannen worden verdacht van openlijke geweldpleging.

Twee minderjarige verdachten uit Haaften (gemeente Neerijnen) en Tricht (gemeente Geldermalsen) zijn door de officier van justitie in vrijheid gesteld. Zij blijven wel verdachte, maar mogen vanwege hun leeftijd en hun rol bij de ongeregeldheden het verdere verloop van het onderzoek in vrijheid afwachten.

Van de veertien personen die werden aangehouden, werden er vorige week al zes in vrijheid gesteld. Deze personen worden verdacht van minder ernstige vergrijpen: belediging, vernieling, wederspannigheid en een overtreding van de APV.

De officier van justitie zal op korte termijn een beslissing nemen hoe de zaken tegen deze verdachten worden afgedaan.

Bron:
Persvoorlichting
Openbaar Ministerie
Arondissement Oost-Nederland
T 088 - 699 1902 (ook buiten kantooruren)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Voorstel voor azc Geldermalsen voorlopig van tafel

1.Volgens De Vries was er sprake van een inschattingsfout wat betreft de snelheid en de omvang van het voorstel, die uiteindelijk "heeft geleid tot weerstand en polarisatie".
2."Wat blijft is de door ons gevoelde verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het vluchtelingenvraagstuk."

http://www.nu.nl/binnenland/4187594/voorstel-azc-geldermalsen-voorlopig-van-tafel.html

1.Bestuurders worden geacht eerst te denken en dan pas te doen, dan waren er geen ernstige ongeregeldheden tussen burgers en politie geweest. Burgers houden nu eenmaal niet van achterbaks gedoe van gemeenten.
2.Gevoel van verantwoordelijkheid ? Pure hebzucht van de gemeente, politici en ambtenaren om over de rug van de vluchtelingen en de ellende jaarlijks heel veel geld te verdienen aan een compleet waardeloos industriegebied.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Thor link=msg=1393771 date=1450866689
Voorstel voor azc Geldermalsen voorlopig van tafel

1.Volgens De Vries was er sprake van een inschattingsfout wat betreft de snelheid en de omvang van het voorstel, die uiteindelijk "heeft geleid tot weerstand en polarisatie".
2."Wat blijft is de door ons gevoelde verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het vluchtelingenvraagstuk."

http://www.nu.nl/binnenland/4187594/voorstel-azc-geldermalsen-voorlopig-van-tafel.html

1.Bestuurders worden geacht eerst te denken en dan pas te doen, dan waren er geen ernstige ongeregeldheden tussen burgers en politie geweest. Burgers houden nu eenmaal niet van achterbaks gedoe van gemeenten.
2.Gevoel van verantwoordelijkheid ? Pure hebzucht van de gemeente, politici en ambtenaren om over de rug van de vluchtelingen en de ellende jaarlijks heel veel geld te verdienen aan een compleet waardeloos industriegebied.
Wat er gezegd wordt is dat ze de verkeerde strategie BEDACHT hebben die verkeerd is gevallen/uitgepakt, dus wel degelijk denken. Je blijft zo hangen in achterbaks terwijl dat jouw eigen gevoel is en niet de bewezen intentie van de gemeente.  Dat een gemeente wil helpen met oplossen van het probleem van vluchtelingen opvang en meteen daar ook een ander probleem mee probeert op te lossen vind ik juist erg slim. Wordt wel eens de term WIN-WIN situatie voor gebruikt. Wel moet je als gemeente goed blijven kijken naar de andere (mogelijk nadelige) effecten en deze meenemen in de keuze.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Thor link=msg=1393771 date=1450866689
2.Gevoel van verantwoordelijkheid ? Pure hebzucht van de gemeente, politici en ambtenaren om over de rug van de vluchtelingen en de ellende jaarlijks heel veel geld te verdienen aan een compleet waardeloos industriegebied.

Daar heb je gelijk, het is natuurlijk beter om de inwoners van Geldermalsen gewoon zelf voor de kosten van dat terrein op te laten draaien.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Thor link=msg=1393771 date=1450866689
Voorstel voor azc Geldermalsen voorlopig van tafel

1.Volgens De Vries was er sprake van een inschattingsfout wat betreft de snelheid en de omvang van het voorstel, die uiteindelijk "heeft geleid tot weerstand en polarisatie".
2."Wat blijft is de door ons gevoelde verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het vluchtelingenvraagstuk."

http://www.nu.nl/binnenland/4187594/voorstel-azc-geldermalsen-voorlopig-van-tafel.html

1.Bestuurders worden geacht eerst te denken en dan pas te doen, dan waren er geen ernstige ongeregeldheden tussen burgers en politie geweest. Burgers houden nu eenmaal niet van achterbaks gedoe van gemeenten.
2.Gevoel van verantwoordelijkheid ? Pure hebzucht van de gemeente, politici en ambtenaren om over de rug van de vluchtelingen en de ellende jaarlijks heel veel geld te verdienen aan een compleet waardeloos industriegebied.

Je geeft hiermee wel een teken af. Dat actievoeren en andere taferelen zoals afgelopen week hebben plaatsgevonden wel ertoe hebben geleid dat plan van tafel gaat. Dan nemen inwoners van andere gemeenten het straks toch ook over?