ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015

Auteur Topic: ME inzet bij ongeregeldheden rond raadsvergadering komst AZC - Geldermalsen 16-12-2015  (gelezen 35234 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
https://www.youtube.com/watch?v=dUaGdk79b3w
Video's rellen in Geldermalsen bij vergadering over AZC
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
https://www.youtube.com/watch?v=oyJxqGLCD4E
Rellen Geldermalsen: ''t Is gepeupel, 't is tuig v - RTL NIEUWS
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Wat ik ervan begrepen heb is dat de gemeenteraad een overhaast idee gelanceerd had om een AZC te gaan bouwen op een toch al verlieslijdend industrieterrein.
In dat proces (onderdel van de democratie) zijn wat stappen overgeslagen.
Gevolg: de plaatselijke bevolking gaat in de verdediging.

De intentie van de plaatselijke bevolking die in het verweer kwam was vooral de dialoog.

Dat anderen, zowel mogelijk een deel van de directe bevolking als ook "externen", de zaak op scherp gaan zetten door met vuurwerk te gaan gooien en de "hinderlijke" bouwhekken besluiten aan de kant te zetten om zo "dichter bij het debat" te kunnen zijn is verre van handig. Dan vraag je om een respons, en die hebben ze gekregen.


Persoonlijk vind ik het gedrag om je in een groep te verschuilen en fysiek de dialoog te willen gaan voeren een hele slechte zaak.
Als het goed is biedt onze democratie voldoende mogelijkheden om de reguliere discussie aan te gaan om zo je onvrede te uitten.
Anders kun je ook nog kijken of je via een rechter je gelijk zou kunnen halen.


Terugkomend op mijn opmerking, het idee van een AZC was nog maar een idee.
Emotie (en mogelijk angst voor het onbekende) was de oorzaak van een grote groep mensen bij het gemeentehuis / op het plein.
Sensatie van een kleine groep "bezoekers" zal het vonkje geweest zijn wat de boel gierend uit de bocht heeft laten vliegen.

De plaatselijke politiek is, naar mijn bescheiden mening, te licht om, anno nu, dit soort emotioneel beladen thema's en de gevolgen daarvan te kunnen handelen.
Vraag me af of zelfs de landelijke politici in Den Haag hier al voldoende voor toegerust zijn.
Gevolg is reageren op situaties. En dan ben je de controle al kwijt.
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: gignnl link=msg=1392385 date=1450311023
Ik lees hier opnieuw het woord democratie.
Democratie is dat als Burgemeester de landelijke media (oa de Nos) de toegang tot een raadsvergadering verbieden?
Dat kan; en als je het daar niet mee eens bent, dan ga je naar de rechter, en klaag je die burgemeester aan. Dat is democratie.

In een niet-democratisch land zouden we het gepeupel wat hier met stenen en vuurwerk staat te gooien vandaag nog het land uitgooien; Misschien kunnen ze dan asiel aanvragen bij Bashar al-Assad, en voelen ze zich daar meer thuis. Kunnen we hun huizen mooi beschikbaar stellen aan een aantal asielzoekers...

Dus ja, zelfs voor dit tuig is het gelukkig dat ze in een democratie leven.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Overigens, de raadsvergadering was voor iedereen gewoon openbaar te volgen:

Volg de raad via www.geldermalsen.nl
De raadsvergadering is te volgen via www.geldermalsen.nl. Er worden opnamen gemaakt die we via de site uitzenden. Kort voor de start van de raad vindt u de livestream op de homepage. De lokale zender RTV Betuwe zendt de raadsvergadering live uit. Verder kunt u de grote lijn van het debat volgen via twitter www.twitter.com/gemgeldermalsen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Citaat van: Live link=msg=1392394 date=1450311965
Overigens, de raadsvergadering was voor iedereen gewoon openbaar te volgen:
Stream lag er continu uit


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1392391 date=1450311592
Wat ik ervan begrepen heb is dat de gemeenteraad een overhaast idee gelanceerd had om een AZC te gaan bouwen op een toch al verlieslijdend industrieterrein.
In dat proces (onderdel van de democratie) zijn wat stappen overgeslagen.
Gevolg: de plaatselijke bevolking gaat in de verdediging.

De intentie van de plaatselijke bevolking die in het verweer kwam was vooral de dialoog.

Dat anderen, zowel mogelijk een deel van de directe bevolking als ook "externen", de zaak op scherp gaan zetten door met vuurwerk te gaan gooien en de "hinderlijke" bouwhekken besluiten aan de kant te zetten om zo "dichter bij het debat" te kunnen zijn is verre van handig. Dan vraag je om een respons, en die hebben ze gekregen.


Persoonlijk vind ik het gedrag om je in een groep te verschuilen en fysiek de dialoog te willen gaan voeren een hele slechte zaak.
Als het goed is biedt onze democratie voldoende mogelijkheden om de reguliere discussie aan te gaan om zo je onvrede te uitten.
Anders kun je ook nog kijken of je via een rechter je gelijk zou kunnen halen.


Terugkomend op mijn opmerking, het idee van een AZC was nog maar een idee.
Emotie (en mogelijk angst voor het onbekende) was de oorzaak van een grote groep mensen bij het gemeentehuis / op het plein.
Sensatie van een kleine groep "bezoekers" zal het vonkje geweest zijn wat de boel gierend uit de bocht heeft laten vliegen.

De plaatselijke politiek is, naar mijn bescheiden mening, te licht om, anno nu, dit soort emotioneel beladen thema's en de gevolgen daarvan te kunnen handelen.
Vraag me af of zelfs de landelijke politici in Den Haag hier al voldoende voor toegerust zijn.
Gevolg is reageren op situaties. En dan ben je de controle al kwijt.

Er is niks overhaast gelanceerd, dit vluchtelingenprobleem speelt al maanden, het wordt eens tijd dat we met oplossingen komen in plaats van die mensen in gymzalen de proppen.

Welke stappen zijn er dan overgeslagen? Er is nog helemaal niks besloten, er ligt alleen maar een plan en over dat plan zou vanavond democratisch vergaderd worden, waarbij zowel voor als tegenstanders de mogelijkheid zouden hebben hun standpunt toe te lichten, zolang ze dat maar fatsoenlijk zouden doen.
Ik heb werkelijk geen idee welke stappen ze overgeslagen zouden hebben, alle democratische stappen worden uitgevoerd. Deze apen op het plein (ik bedoel daarmee de relschoppers.) zijn juist de gene die het democratisch process ondermijnen, zij zorgen er voor dat er geen democratische gemeenteraadsvergadering kan plaatsvinden.

De opkomst van de laatste gemeenteraadsverkiezing in Geldermalsen was 61,1%, de relschoppers kunnen nu wel schreeuwen dat de politiek niet naar ze luistert, maar misschien hadden ze dan in de eerste plaats eens moeten gaan stemmen. Dat is immers ook een belangrijke stap in het politieke process.
Maar kennelijk denken zij dat politiek gaat over wie het hardste schreeuwt. Ik geloof dat dat alleen bij bavianen zo is. (Hmm misschien is mijn vergelijking met apen zonet nog niet eens zo slecht.)

Het gevolg is dus ook niet dat de plaatselijke bevolking in de verdediging gaat, maar dat idioten die niet zo goed nadenken over wat ze doen of hoe ze hun doel het beste kunnen bereiken denken dat ze met geweld en intimidatie hun zin door kunnen drijven. (Dat goed gorillas trouwens ook, wist je dat? Gorillas stemmen trouwens ook niet bij gemeenteraadsverkiezingen. Gek he?)

Als hun intentie was om in dialoog te gaan, hadden ze een net overhemd aan moeten doen, hun schoenen poetsen, hun verhaal goed voorbereiden, even je verhaal op een papiertje zetten zodat je de draad niet kwijtraakt en geen belangrijke punten vergeet, met steekhoudende argumenten, goed nadenken over hun woorden en zich aanmelden als spreker bij de vergadering. Dan hadden ze van het college van B&W netjes een uitnodiging voor de vergadering gekregen en hadden ze hun zegje mogen doen, live op TV voor heel het land. Met een stel soortgenoten leuzen gaan scanderen en schelden is geen dialoog voeren. Je kunt dan net zo goed gewoon je piemel op tafel leggen en kijken wie de langste heeft om zo tot een besluit te komen. (geen idee of er een apensoort is die dat doet)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Citaat van: Live link=msg=1392394 date=1450311965
Overigens, de raadsvergadering was voor iedereen gewoon openbaar te volgen:

Enig idee hoe dat beinvloed wordt door de media... Zag je in steenbergen goed. Alleen maar de 'petjes' in beeld brengen en het achteraf alleen maar hebben over 1 inspreker die voor was. Over de andere 19 die tegen waren hoor je niks.

Democratie? M'n achterwerk.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Jim link=msg=1392399 date=1450313682
Enig idee hoe dat beinvloed wordt door de media... Zag je in steenbergen goed. Alleen maar de 'petjes' in beeld brengen en het achteraf alleen maar hebben over 1 inspreker die voor was. Over de andere 19 die tegen waren hoor je niks.

Democratie? M'n achterwerk.

Een livestream gemaakt door de Gemeente Geldermalsen. Hoe beïnvloed je dat? Een livestream is nou niet bepaald de plek om stukjes uit te knippen of dingen opnieuw te monteren en het uit zijn verband te trekken.


Overigens kun je het beter Selectief monteren noemen. Als nieuwszender kun je niet alles uitzenden. Je zend alleen uit wat interessant is. Wanneer er niets gebeurd is het geen nieuws, dus wordt het ook niet uitgezonden.

We vermelden ook niet in het nieuws dat de treinen reden vandaag. We melden het alleen als er grote/ernstige vertragingen zijn. Dan kun je ook zeggen dat dat selectief is en niet representatief.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Dat kan; en als je het daar niet mee eens bent, dan ga je naar de rechter, en klaag je die burgemeester aan. Dat is democratie.

Dat kan niet zonder meer.
De Burgemeester is verantwoordelijk voor het ordelijk verloop van Raadsvergaderingen. Die vergaderingen zijn in alle gemeenten in principe openbaar.

Er zijn uitzonderingen (bijvoorbeeld bij behandeling van besluiten waarbij persoonlijke informatie van burgers behandeld wordt) maar dan moet de Burgemeester gemotiveerd besluiten om een besloten vergadering te houden. Omdat dit een bestuurlijk besluit is kan er beroep worden aangetekend bij de bestuursrechter.

Wel kunnen voor een vergadering regels opgesteld worden om een vergadering ordelijk te laten verlopen. Bijvoorbeeld dat publiek, dus ook de pers, zich van te voren moet registreren. Of dat alleen inwoners van de gemeente toegang krijgen.  Beide maatregelen waren van kracht in Geldermalsen.


In acute situaties is het natuurlijk anders en komen ook de andere bevoegdheden van een Burgemeester om de hoek kijken.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten