GRIP 1 (Verward persoon dreigt flat op te blazen) Nieuwe Markt - Echt 20-12-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (Verward persoon dreigt flat op te blazen) Nieuwe Markt - Echt 20-12-2015  (gelezen 6431 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

daviddunnaway

  • Camjo AVLimburg.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1393179 date=1450654542
Beetje vaag en raar allemaal.

Ook dat ze het SIGMA enzo op een andere locatie dan bij het incident laten opkomen. Want die jongens hebben zich daar goed geamuseerd op de parkeerplaats samen met het MMT, OVD-G en 2 brandweerlui. Ze zijn nog net niet na de Mac gelopen die erbij ligt.

Het appartement ligt aan een groot plein, ze willen voorkomen dat de persoon die binnen zou zitten zicht heeft op wat er buiten zich afspeelt. Vandaar wordt gekozen om een aparte COPI locatie te organiseren en verzamelpunt van het SIGMA. Overigens zijn zij wel binnen geweest bij het plaatselijke fastfood restaurant.

Wat ik mij afvraag is dat er dusdanig groot is opgeschaald, of er gedreigd werd/schijn gecreëerd dat er mogelijk sprake was een gijzeling. Bij dreigingen tot zelfmoord met gas of andere brandbarestoffen in woningen of ontruimde appartementen heb ik nog nooit het SIGMA én MMT ter plaatse zien staan tot het AT binnen valt. Laatste keer dat ik dit zelfde schaal aan hulpdiensten heb gezien, is met de gijzeling in Reuver (2013) waarbij een kindje en de gijzelaar uiteindelijk dood werden aangetroffen in de woning.

Woordvoerders ontkennen dat er schijn was van een mogelijke dreiging van gijzeling, het was enkel uit voorzorg om een traumateam en SIGMA achter de hand te hebben ter plaatsen. Wellicht dat dat nieuw is volgens protocol, dan krijgen zij nog een hoop te doen met vele verwarde mensen komende tijd.
Twitter: @daviddunnaway


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Hoeveel gewonden verwacht je met een geëvacueerde flat??


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: warhamstr link=msg=1393192 date=1450683558
Hoeveel gewonden verwacht je met een geëvacueerde flat??

Ach, kom, laten we 't SIGMA nog één keer optrommelen...
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan!"


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: daviddunnaway link=msg=1393190 date=1450679236
Het appartement ligt aan een groot plein, ze willen voorkomen dat de persoon die binnen zou zitten zicht heeft op wat er buiten zich afspeelt. Vandaar wordt gekozen om een aparte COPI locatie te organiseren en verzamelpunt van het SIGMA. Overigens zijn zij wel binnen geweest bij het plaatselijke fastfood restaurant.

De CoPI locatie wordt gekozen aan de hand van de dreiging. Bij brand en OGS heb je te maken met windrichting, bij zelfmoord-dreiging al dan niet met vuurwapens of een explosie heb je te maken met rondvliegend puin, glas en eventueel kogels. De Gnk-C stond op een UGS paraat om uit te rukken naar incidentlocatie, omdat ze op dat moment bij het indicent nog niets te zoeken hadden (en uiteindelijk zijn zij gelukkig helemaal niet nodig geweest). Als ze willen voorkomen dat de persoon zicht heeft op wat er 'buiten' gebeurd, dan hadden ze niet moeten alarmeren via P2000 en hadden wij misschien ook op dit forum, sociale media en nieuwssites even onze mond mogen houden? :-X

Citaat van: daviddunnaway link=msg=1393190 date=1450679236
Wat ik mij afvraag is dat er dusdanig groot is opgeschaald, of er gedreigd werd/schijn gecreëerd dat er mogelijk sprake was een gijzeling. Bij dreigingen tot zelfmoord met gas of andere brandbarestoffen in woningen of ontruimde appartementen heb ik nog nooit het SIGMA én MMT ter plaatse zien staan tot het AT binnen valt. Laatste keer dat ik dit zelfde schaal aan hulpdiensten heb gezien, is met de gijzeling in Reuver (2013) waarbij een kindje en de gijzelaar uiteindelijk dood werden aangetroffen in de woning.

Het ter plaatse laten komen van een AT staat los van het ter plaatse laten komen van een Gnk-C. De Gnk-C was nodig door de dreiging van grote hoeveelheden slachtoffers, het AT was nodig om de verwarde persoon te arresteren. Er zal uiteraard wel een verhoogde dreiging zijn geweest, en het CoPI kan prima de afweging maken wat wel en niet ter plaatse hoeft te komen.

Citaat van: daviddunnaway link=msg=1393190 date=1450679236
Woordvoerders ontkennen dat er schijn was van een mogelijke dreiging van gijzeling, het was enkel uit voorzorg om een traumateam en SIGMA achter de hand te hebben ter plaatsen. Wellicht dat dat nieuw is volgens protocol, dan krijgen zij nog een hoop te doen met vele verwarde mensen komende tijd.

Niets nieuws aan het protocol, sterker nog: Per 4 januari 2016 is dit het oude protocol, daar GGB dit gaat vervangen. Een geneeskundige combinatie kan opgeroepen worden bij een incident waar veel slachtoffers zijn, of bij dreiging van veel slachtoffers. Een geneeskundige combinatie bestaat uit een SIGMA-team, een AMBU-team en een MMT.

Citaat van: warhamstr link=msg=1393192 date=1450683558
Hoeveel gewonden verwacht je met een geëvacueerde flat??

Wanneer besloten wordt om over te gaan tot evacuatie, wil dat niet zeggen dat 2 minuten daarna de gehele flat al geëvacueerd is. Daarnaast is er op de betreffende locatie wel meer dan alleen die flat, namelijk het centrum van Echt. Ook kan het SIGMA prima de personen uit de 'hot zone' ontvangen en begeleiden bij de evacuatie.

Citaat van: Hoguhugo link=msg=1393194 date=1450684447
Ach, kom, laten we 't SIGMA nog één keer optrommelen...

Dat zal vast de weloverwogen keuze van het CoPI zijn geweest... ::)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
TVEllef Exclusief: Inval AT in Echt

https://www.youtube.com/watch?v=DmLVfMKdfL8

TVEllef
Gepubliceerd op 21 dec. 2015

TVEllef heeft spectaculaire beelden van de instap van het arrestatieteam een tijdje terug in Echt. Op de beelden is te zien hoe het arrestatieteam enkele ruiten van een woning kapot schiet.
Samen sterk in de hulpverlening!