Toegang voor hulpverleners op door poortjes afgesloten stations

Auteur Topic: Toegang voor hulpverleners op door poortjes afgesloten stations  (gelezen 4215 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2015, 11:10:22
Citaat van: silque link=msg=1393960 date=1450950529
In noodgevallen kun je zo'n poortje ook opentrappen, zeker wanneer iemand in levensgevaar is.

Als het gaat om een A1-ambulancemelding (levensgevaar cq potentieel levensgevaar) is het intrappen (vernielen) van dit poortje bevoegheid van politie?

Kan de eigenaar (NS) de RAV aansprakelijk stellen voor de schade als ambulancepersoneel het poortje of bijv. een deur intrapt?


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2015, 12:11:50
NS Stations heeft voor de hulpdiensten een keurige procedure gemaakt, spoed, niet spoed, OMS en alternatieve toegang. Spil is de NS meldkamer. Alle belanghebbende VR hebben deze gehad. Dus GMK en operationele eenheden zouden op de hoogte moeten zijn.
Maar toegang via de SOS zuil is altijd mogelijk (spreekverbinding NS meldkamer).


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2015, 12:19:26
Citaat van: oma link=msg=1393967 date=1450951822
Als het gaat om een A1-ambulancemelding (levensgevaar cq potentieel levensgevaar) is het intrappen (vernielen) van dit poortje bevoegheid van politie?

Kan de eigenaar (NS) de RAV aansprakelijk stellen voor de schade als ambulancepersoneel het poortje of bijv. een deur intrapt?

Bevoegdheid is het niet, wij mogen niets vernielen maar kunnen ons in sommige gevallen wel beroepen op een uitsluitingsgrond. Net als dat we de voordeur van een woning forceren als er een hulpbehoevende binnen ligt.
Overigens klinkt intrappen wat zwaarder dan ik eigenlijk bedoel, de poortjes zijn met kracht te openen in geval van nood. Denk hierbij aan een stroomuitval/storing waarbij de poortjes dicht blijven.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2015, 12:48:35
Citaat van: oma link=msg=1393967 date=1450951822
Als het gaat om een A1-ambulancemelding (levensgevaar cq potentieel levensgevaar) is het intrappen (vernielen) van dit poortje bevoegheid van politie?

Kan de eigenaar (NS) de RAV aansprakelijk stellen voor de schade als ambulancepersoneel het poortje of bijv. een deur intrapt?

Artikel 7 lid 1 van de Politiewet 2012 geeft ons de bevoegdheid geweld te gebruiken om daarmee het beoogde doel te bereiken, mits proportioneel en noodzakelijk. Omdat de RAV die bevoegdheid niet heeft vraagt ze ons er nog wel eens bij als er een deur opengebroken moet worden en er is geen spoed bij. In geval van spoed kan een ieder zich altijd beroepen op een rechtvaardigingsgrond zoals overmacht in de zin van noodtoestand (artikel 40 SR).

Ik betwijfel of de poortjes echt kapot gaan van open trappen. Volgens mij zijn ze er op gemaakt om het te doorstaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2015, 13:41:43
Ben iets te snel geweest, natuurlijk geeft de PW ons een handvat indien het echt niet anders kan.
Ik kan uit ervaring (zien doen) vertellen dat het werkt Dinozzo! Ik kan me herinneren dat er 1,5 jaar geleden nog iets over in het nieuws was, dat de poortjes te gevaarlijk waren. Naar aanleiding daarvan is toen nog e.e.a. aangepast.

Overigens blijft het vreemd dat ambulance personeel geen pasjes heeft, zouden toch breder gedeeld moeten worden lijkt me. Er zijn namelijk ook onbemande stations met poortjes.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2015, 13:56:59
Citaat van: silque link=msg=1393990 date=1450960903
Ben iets te snel geweest, natuurlijk geeft de PW ons een handvat indien het echt niet anders kan.
Ik kan uit ervaring (zien doen) vertellen dat het werkt Dinozzo! Ik kan me herinneren dat er 1,5 jaar geleden nog iets over in het nieuws was, dat de poortjes te gevaarlijk waren. Naar aanleiding daarvan is toen nog e.e.a. aangepast.

Overigens blijft het vreemd dat ambulance personeel geen pasjes heeft, zouden toch breder gedeeld moeten worden lijkt me. Er zijn namelijk ook onbemande stations met poortjes.

Het is nmm ook hier duidelijk NOOD BREEKT WET als we even praktisch en realistisch blijven.

Al dat theoretische geneuzel is prachtig, dan kun je wel bij vrijwel alles, ook nog eens terecht, vraagtekens gaan zetten maar wat schiet je daar in werkelijkheid mee op.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2015, 14:01:33
Helemaal mee eens  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Ambumanhenk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2015, 16:20:46
Ik moet zeggen dat ik bij een melding op een station (welke er diverse zijn in deze regio) altijd netjes opgevangen ben door begeleidend NS-personeel. Zij openen alle poortjes en bij de grote stations wordt zelfs via speciale tunnels en liften toegang tot het perron verkregen. onder begeleiding.