Vrachtwagenwielen

Auteur Topic: Vrachtwagenwielen  (gelezen 12739 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #10 Gepost op: 26 december 2015, 22:42:35
Als tip kan ik nog geven:
In veel tunnels hangen om de zoveel meter brandblussers en  brandslanghaspels met schuim. Een slang met schuim kun je erg goed gebruiken voor zo'n brand! Dus parkeer niet te ver van de tunnel vandaan!


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2015, 12:40:36
Citaat van: cavia link=msg=1394346 date=1451166155
Als tip kan ik nog geven:
In veel tunnels hangen om de zoveel meter brandblussers en  brandslanghaspels met schuim. Een slang met schuim kun je erg goed gebruiken voor zo'n brand! Dus parkeer niet te ver van de tunnel vandaan!

Als ik mij niet vergis staan en hangen die ook op de noodstopplaats direct na de tunnel  ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2015, 12:51:29
Citaat van: cavia link=msg=1394346 date=1451166155
Als tip kan ik nog geven:
In veel tunnels hangen om de zoveel meter brandblussers en  brandslanghaspels met schuim. Een slang met schuim kun je erg goed gebruiken voor zo'n brand! Dus parkeer niet te ver van de tunnel vandaan!

Welk schuim wordt er in die slangen toegepast ?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2015, 18:10:38
Citaat van: Thor link=msg=1394396 date=1451217089
Welk schuim wordt er in die slangen toegepast ?

Geen idee zo. Nu ff snel gegoogled en kwam deze foto tegen:
Link: http://www.a4delftschiedam.nl/Communities/Common/Images/A4%20Delft-Schiedam/DSC_4920.JPG
Staat:" Water met schuim voor alle branden" op het bordje onder de haspel.

En hier nog een stukje over de noodhulpkasten in een andere tunnel:
http://www.a2maastricht.nl/nl/meer-weten/page_nieuws.aspx?id=3329


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #14 Gepost op: 28 december 2015, 17:38:07
Ter beeldvorming een levensecht incident zojuist op de A58 in Zegge

GRIP 2 Grote brand (tankwagen met LPG) Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015

Citaat
Brand tankwagen met 20 ton LPG in Zegge is uit, snelweg A58 nog dicht
De oorzaak zouden warmgelopen remmen zijn. De chauffeur van de tankwagen probeerde de brand eerst nog zelf te blussen, maar dat lukte niet. Daarop is de brandweer gealarmeerd.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/2418961263/Brand+tankwagen+met+20+ton+LPG+in+Zegge+is+uit,+snelweg+A58+nog+dicht.aspx


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2015, 09:10:32
Citaat van: argossie link=msg=1394277 date=1451143646
Bedankt voor jullie reacties!
Het leek mij ook inderdaad veiliger om te stoppen en blussen/afkoelen, dan doorrijden, fijn te weten dat dat geen rare gedachtegang was.
Maar kom ik nu op een volgende vraag, als je de boel in brand hebt bij een wiel, hoe blus je dat, zonder jezelf in gevaar te brengen?
De opmerking van Nils over de tunnel is wel een hele goeie. Daar had ik, geloof ik, nooit aan gedacht.
Ik neem aan dat je brandende wielen vanonder de wagen zal moeten benaderen, vanaf de zijkant zie en raak je niet veel lijkt me. Als je eenmaal onder de wagen bent verklein je je werkruimte en je vluchtmogelijkheden. Als een band of een luchtveringbalg klapt terwijl je ervlak naast bent, lijkt me dat je flinke verwondingen of erger kan oplopen.
Bedenk eerst de reden waarom je remmen zijn warm gelopen. Dus zou doorrijden nut hebben om de remmen te koelen? Totaal niet, je zult de ellende alleen maar vergroten. Daarom is het gewoon zaak om te stoppen, en als het even kan te beginnen met koelen als je de middelen daarvoor hebt. Met het leegspuiten van je brandblusser zul je geen resultaat hebben. De hitte zit in je remtrommels en daar komt het bluspoeder niet of nauwelijks bij. Om de hitte daar weg te krijgen zul je langer moeten koelen en dan met water. Of als de boel nog niet in brand staat gewoon laten afkoelen. In diezelfde tijd kun je een monteur bellen want je kunt dan toch niet verder rijden.

Staat de boel toch in brand dan kun je een bluspoging proberen, en blijf dan op een kleine afstand aan de zijkant van het wiel. Een band springt niet zomaar, daarvoor moet hij eerst verhit worden en dat duurt wel een paar minuten. In alle gevallen gewoon de brandweer waarschuwen, die heeft wel genoeg water bij zich.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2015, 12:34:28
Een warmloper tijdens een afdaling is wel wat anders dan op een vlakke snelweg.
Als het op de vlakke weg voorkomt dan is er een structureel probleem met de remmen moet je vooral niet verder rijden, tijdens een afdaling kunnen de remmen
heet worden door het intensief gebruik, dan is het een kwestie van afkoelen.


argossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2016, 18:34:14
Nogmaals superbedankt voor alle reacties! Er is me vanalles duidelijk geworden en met de links die in het topic gegeven zijn,  kan ik ook wel wat.
Uiteraard hou ik me aanbevolen voor meer reacties of aanvullingen.