Vrachtwagenwielen

Auteur Topic: Vrachtwagenwielen  (gelezen 12738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

argossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Gepost op: 25 december 2015, 12:20:02
Hallo allen, allereerst een fijne kerst gewenst.

Ik ben bezig om iets te maken voor chauffeurs in het kader van code95 info. Nu zat ik te denken om ook iets op te nemen over branden in of aan vrachtwagens. Ik heb ooit zelf eens gezien dat bij iemand die bergafwaarts ging  de remmen in brand vlogen. Onder truckers wordt dan gezegd dat je door moet rijden, daar kan ik me iets bij voorstellen qua afkoelen, aan de andere kant, als je doorgaat wakker je misschien ook het vuur weer aan.  En als je blust, zijn er dan ook do's en dont's en dingen waar je beslist aan moet denken?

Kan iemand me hier iets over vertellen?

Alvast hartelijk bedankt!




Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2015, 13:35:35
Ik denk doorrijden. Als je door kan rijden, waaien de vlammen naar achter. Als je stopt, gaan de vlammen omhoog en "pakken" dan meteen de wagen. Ik ben alleen bang dat, als je remmen al branden, het stoppen al heel erg moeilijk wordt.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2015, 19:15:47
Citaat van: Bert65 link=msg=1394119 date=1451046935
Ik denk doorrijden. Als je door kan rijden, waaien de vlammen naar achter. Als je stopt, gaan de vlammen omhoog en "pakken" dan meteen de wagen. Ik ben alleen bang dat, als je remmen al branden, het stoppen al heel erg moeilijk wordt.

Voor dat toch stoppen is de https://de.wikipedia.org/wiki/Notfallspur_(Gefälle) , dat dan alsnog alles afbrand is bijzaak, de veiligheid voor het overige verkeer is dan iig wel gehandhaafd.

Engelse versie https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_truck_ramp
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2015, 21:29:07
Bergaf doorrijden met brandende remmen? Heb je enig idee wat brandende remmen doen? Nou, die remmen op een gegeven moment niet meer zoals ze zouden moeten doen. Enig idee wat je te wachten staat als je met een gewicht tussen de 30 en 40 ton (of binnen NL nog zwaarder) bergafwaarts rijdt, de weg is misschien nog kilometers lang, en er komen nog wat bochten aan? Dan wil ik overal zijn, behalve daar achter het stuur van de truck!

Als de remmen eenmaal branden heeft doorrijden om ze d.m.v. luchtstroming te doven echt geen zin meer. De vlammen gaan in het begin wel naar achteren waaien, maar de brand zal zich vrijwel altijd uitbreiden en dan blijven ze echt niet naar achteren waaien maar krijgen dan vat op de bak van de wagen of trailer.
Om vlammen te doven door snelheid heb je ook snelheid nodig, en die kun je daarvoor nooit genoeg maken als je bergaf rijdt, want dan ga je juist andere en grotere risico's nemen (de controle over het stuur verliezen, van de weg af geraken, kantelen, met alle bijkomende gevaren van dien!) waarbij mogelijk ook anderen betrokken raken.

Als het brandt dan brandt het, en als ik als chauffeur mag kiezen tussen doorrijden en de grote gok nemen dat het vanzelf dooft, of ik stop om de brand te blussen, mijn trailer en lading te redden, dan kies ik toch voor het allerlaatste.
Het enigste moment dat ik anders zou kiezen is wanneer ik mij op dat moment in een tunnel bevind, dan is het een kwestie van kiezen voor je eigen en andermans veiligheid, en dat is altijd: z.s.m. de tunnel uit, en eenmaal buiten daar de wagen aan de kant.

Ik heb op mijn truck verschillende keren met rokende remmen te maken gehad, voornamelijk tijdens veel bergaf rijden, en een enkele keer door verkeerd afgestelde remmen op een ferrytrailer. Dan gewoon z.s.m. de wagen aan de kant en de remmen laten koelen, daarna remmen controleren en eventueel bijstellen. In een enkel geval heb ik de inhoud van flessen water eroverheen gegooid om beginnende brand te blussen. Het risico van water op de kokende remmen zou hooguit kunnen zijn dat het metaal zou kunnen knappen door het snelle afkoelen, maar dat is in mijn geval zeer zeker niet gebeurd. Maar reparatie daarvan is nog altijd goedkoper dan een door brand verloren trailer of misschien wel een complete truck, om het nog maar niet te hebben over de lading. En vergeet ook niet, die cabine daar voren is ook mijn woon- en werkruimte! Daar liggen ook mijn persoonlijke spulletjes in en die laat ik niet zomaar verbranden.

Mijn idee is dus gewoon z.s.m. stoppen.
Bij rokende remmen: z.s.m. stoppen, de remmen laten afkoelen, daarna controleren en opnieuw afstellen.
Bij brand: z.s.m. stoppen. Zo snel mogelijk blussen. Houdt bij een echte brand rekening ermee dat ook de banden in brand kunnen geraken en dan kunnen klappen. Dan is het afstand houden, want als een vrachtwagen band dicht bij je hoofd klapt is de kans dat je het kunt navertellen heel klein.

Notfallspur, of grindbak. Daar kom je met een flinke schok tot stilstand. Fijn voor gevallen waarin je remmen helemaal niet meer werken. Bedenk wel dat je daar aardig in kunt wegzakken met je wagen. Ik heb tweemaal daar een wagen in zien staan, die wagens rijden daarna nooit meer vanwege de opgelopen schade. Zelf zou ik niet graag die grindbak in willen rijden als ik een zware lading achterop heb, want de wagen komt wel tot stilstand, maar een zware lading wil nog wel eens graag doorschuiven door de voorwaartse klap. Veel liever zet ik mijn truck aan de kant zodra ik de remmen al zag roken. Ergens toch ook een kwestie van met regelmaat in je spiegels te kijken en je wagen ook via de spiegel te inspecteren. Je kijkt immers toch ook wel of je lading niet per ongeluk in het zeil terecht is gekomen? En natuurlijk direct reageren op alerte collega's die achter je rijden.

(17 jaar buitenland-ervaring met volop bergritten).


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #4 Gepost op: 25 december 2015, 22:29:04
Hier sluit ik mij bij aan. Als het goed is heb je ook een brandblusser aan boord en een kleine beginnende brand is makkelijker te blussen dan een gevorderde grotere brand.
Extra snelheid maken met remmen die niet meer goed werken is trouwens altijd geen wijze oplossing.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 25 december 2015, 23:54:25
En het advies van chauffeurs onder mekaar is doorrijden? ???


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 26 december 2015, 11:16:13
@ Niks een prima en duidelijk verhaal uit de praktijk !

Hoe zit het in dat soort situaties met het gedeeltelijk afremmen op de motor ? En zitten er geen sensoren opde remmen.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #7 Gepost op: 26 december 2015, 12:30:53
Citaat van: Thor link=msg=1394238 date=1451124973
@ Niks een prima en duidelijk verhaal uit de praktijk !

Hoe zit het in dat soort situaties met het gedeeltelijk afremmen op de motor ? En zitten er geen sensoren op de remmen.

In principe rem je altijd eerst op de motor. Je kiest in de sterkere afdalingen ook een lagere versnelling. Op sommige wegvakken zijn snelheidsbeperkingen van 60 (snelweg) of 40km/uur of nog minder (binnenwegen), welke ook nog eens voorzien van flitskasten. Maar door het grote gewicht van de vrachtwagen en lading krijg je ook een soort van hogere rolsnelheid, door de gewichtsdruk rol je in feite alleen maar sneller. Je moet dus wel op de motor remmen om je remmen te besparen (niet te oververhitten), maar dat is in feite maar een geringe remkracht. Je moet in de afdalingen wel regelmatig op de rem drukken. Op de snelwegen valt dit allemaal nog wel mee, maar zodra het drukker wordt op de weg zul je ook zien dat er meer geremd moet worden om voldoende afstand te kunnen houden in de afdalingen. Het is ook voortdurend anticiperen op het andere verkeer.  Een vrachtwagen die een eind voor je rijdt kan heel goed een lagere snelheid dan jijzelf hebben, maar je kunt niet altijd pas op het laatste moment voor hem in de remmen, het is dus constant vooruit kijken. Op de binnenwegen zijn de afdalingen sterker en zijn er veelal bochten waar je flink vaart moet minderen en rijd je ook door bebouwde kom met snelheidsbeperkingen.


Brandsensoren of oververhittingssensoren op de remmen? Het zou best kunnen dat dit bestaat, maar ik heb ze op mijn wagens nooit gehad. Het enige wat ik wat dat betreft had waren twee buitenspiegels waarmee ik de achterwielen in de gaten kon houden en kon zien wanneer daar iets van rook vanaf kwam als de remmen oververhit raakten, en in zo'n geval was het gewoon tijd om een kleine pauze in te lassen met eventueel een controlebeurtje. In de meeste gevallen niets aan de hand, maar gewoon even laten afkoelen.


argossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #8 Gepost op: 26 december 2015, 16:27:26
Bedankt voor jullie reacties!
Het leek mij ook inderdaad veiliger om te stoppen en blussen/afkoelen, dan doorrijden, fijn te weten dat dat geen rare gedachtegang was.
Maar kom ik nu op een volgende vraag, als je de boel in brand hebt bij een wiel, hoe blus je dat, zonder jezelf in gevaar te brengen?
De opmerking van Nils over de tunnel is wel een hele goeie. Daar had ik, geloof ik, nooit aan gedacht.
Ik neem aan dat je brandende wielen vanonder de wagen zal moeten benaderen, vanaf de zijkant zie en raak je niet veel lijkt me. Als je eenmaal onder de wagen bent verklein je je werkruimte en je vluchtmogelijkheden. Als een band of een luchtveringbalg klapt terwijl je ervlak naast bent, lijkt me dat je flinke verwondingen of erger kan oplopen.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #9 Gepost op: 26 december 2015, 22:07:49
Citaat van: argossie link=msg=1394277 date=1451143646
Bedankt voor jullie reacties!
Het leek mij ook inderdaad veiliger om te stoppen en blussen/afkoelen, dan doorrijden, fijn te weten dat dat geen rare gedachtegang was.
Maar kom ik nu op een volgende vraag, als je de boel in brand hebt bij een wiel, hoe blus je dat, zonder jezelf in gevaar te brengen?
De opmerking van Nils over de tunnel is wel een hele goeie. Daar had ik, geloof ik, nooit aan gedacht.
Ik neem aan dat je brandende wielen vanonder de wagen zal moeten benaderen, vanaf de zijkant zie en raak je niet veel lijkt me. Als je eenmaal onder de wagen bent verklein je je werkruimte en je vluchtmogelijkheden. Als een band of een luchtveringbalg klapt terwijl je ervlak naast bent, lijkt me dat je flinke verwondingen of erger kan oplopen.

Dat is volgens mij helemaal afhankelijk van de situatie op dat moment. Vrijwel geen enkele brand is een standaard brand. Ik krijg hier een beetje de indruk dat men het idee bij brandende remmen en een brandende band dat men slechts denkt aan een stukje rubber dat brandt, een deel van de band. Dat laatste is niet zo. Het stadium van een rokende rem is dan reeds voorbij, men heeft te maken met een echte brand.  Bedenk dat een vrachtwagen 80, 85 km/u rijdt. Voordat de brand is ontdekt en voordat de vrachtwagen geheel stil staat is er al enige tijd voorbij. Een autoband die in brand geraakt zal al gauw helemaal in brand opgaan, en daarmee bestaat een reëel gevaar op uitbreiding van de brand.

Bij een beginnende brand heb je als chauffeur inderdaad de neiging om onder de wagen of trailer te kruipen, daarmee kom je het dichts bij de plek. Maar hoe zijn de vluchtwegen? De wagens en trailers zijn tegenwoordig aan de zijkanten voorzien van rekken, de zgn. fietsrekken. Daarmee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat fietsers, wandelwagens etc. onder de wagen terecht kunnen komen. Maar deze rekken vormen voor de chauffeur die onder de wagen kruipt wel een belemmering van zijn vluchtweg!  Spuit van onder de wagen in een brandende band, dan zal de rook meteen een andere uitweg zoeken en dat is dan vrijwel zeker langs de onderzijde van de wagen. Juist, en daar kruipt dan de chauffeur… Niet veilig dus. Houd in ieder geval voldoende afstand voor het geval die band zal klappen. Een klapband op een meter afstand kan fataal zijn door de enorme verplaatsing van luchtdruk. Ik weet van een monteur die langs de weg een band deed verwisselen waarbij een band knalde. Die knul heeft het helaas niet meer na kunnen vertellen.

Veiliger is om gewoon vanaf de zijkant bij het wiel om met de blusser achterlangs het wiel te mikken. Maar rubber brandt vrij snel, dus de brand zal zich al heel gauw niet meer alleen aan de binnenkant van de wagen afspelen. En brandende band staat al gauw helemaal in brand. De vraag is dan ook wat kun je nog uitrichten met je kleine handblusser?

Ben je op een bedrijventerrein dan kun je nog eens de mazzel hebben van de aanwezigheid van een brandslang of andere waterslang. Daarmee kun je op het midden van het wiel mikken, dan komt het water bij de remmen terecht en koelt dat als brandveroorzaker af.  Met een waterslang heb je voldoende water om de brandende band te blussen. Kwestie van vuur doven. Blijf uit de rook en vlamrichting. Hetzelfde blusprincipe als een ander buitenbrand, van onderop omhoog en dan verspreiden over de hele band (een brandweerman kan dit denk ik beter uitleggen).  Met een waterslang heb je wel de mazzel van voldoende water en kun je ook vanaf de andere zijkant op de binnenzijde van de band richten. Je kunt ook van de achterzijde of voorzijde van de wagen proberen de brandplek proberen te raken, je hebt dan een grotere werkhoek.  Maar ja, een waterslang kom je in een bergachtig gebied niet of nauwelijks tegen, laat staan ergens langs de snelweg.

Op de weg:  Je  blusser is inmiddels leeg. Is er een sloot langs de weg? Heb je een emmer bij? Water scheppen en op de band gooien! Heb je buiten je kleine handblusser nog iets van een schep bij of iets anders dat je als schep kunt gebruiken, dan kun je nog proberen om er wat zand op te gooien.  Maar realiseer je wel dat het moment van zelfredzaamheid een keer voorbij is. Bel bij echte brand gewoon de brandweer.

Ontdek je al rijdend een brand? Ben je in een tunnel? Rijd dan z.s.m. die tunnel uit. Zet de wagen daarna aan de kant. Bij brand en bijbehorende rookontwikkeling remt het overige verkeer overdag vanzelf wel af, want je valt dan inmiddels wel voldoende op. Daarentegen kun je ‘s nachts voor het verkeer juist geheel onzichtbaar zijn doordat de rook de achterverlichting van de wagen bedekt. Zet hierbij oranje knipperlichten/pechlampen (deze zitten vrijwel altijd bij je pech-set, anders bij je ADR-set als je deze bij je mocht hebben) op ruime afstand achter je wagen neer om het verkeer te waarschuwen.

Houd rekening met een mogelijke overslag van de brand naar de omgeving. Misschien kun je in alle hectiek nog er aan denken om de combinatie niet direct onder bomen te parkeren, bij droog struikgewas of in het hoge droge gras van de berm, niet op een parkeerplaats tussen andere wagens in, en zeker niet bij een tankstation.
 
Een kleine brandblusser kan net voldoende zijn om de brand te blussen, maar bedenk dat daarmee de zaak niet afgekoeld is. Het koelen is een volgende stap.
Besef wel dat je bij een ADR-lading daarna niet verder mag rijden zonder het verplichte aantal gevulde blussers. Bij een controle onderweg levert je dat gegarandeerd een boete op.

Maar vooral: als het echt brandt, alarmeer meteen de brandweer. Besef gewoon dat als het eenmaal echt brandt, dat je dat niet meer geblust krijgt met een paar kilo-handblusser. De brandweer zal vragen naar de aard van de lading. Heb je gevaarlijke stoffen geladen, houd daar dan ook rekening mee en handel zoals je geleerd hebt tijdens de ADR-opleiding >> zorg dat de brandweer de vrachtpapieren en gevarenkaarten in handen kan krijgen (dus als de hele wagen dreigt te gaan fikken, haal die papieren dan even achter die vooruit vandaan en houd ze bij je), afstand houden, bovenwinds blijven, anderen op afstand houden (en waarschuw ook meteen de gearriveerde politie voor gevaarlijke stoffen, want die hebben nogal eens de neiging om meteen richting de brandende truck te lopen.  Sorry, maar dat is nou eenmaal zo).
Indien de situatie het toelaat zou je nog kunnen besluiten om de aanhanger of trailer af te koppelen. Daarmee bespaar je wellicht een overslaande brand naar het andere gedeelte van de combinatie!

En om even op een ADR-lading terug te komen, ik zou bij een brand meteen de brandweer alarmeren. Ook al heb je de brand aan de onderzijde zelf onder controle gekregen, je weet als chauffeur niet wat dat goedje in de laadruimte precies doet wanneer het van onderop even flink verhit is geraakt. Voor hetzelfde geld rijd jij daarna met je vrachtje vrolijk door, maar blijkt het goedje onderweg lekker door te sudderen en heeft het zich tegen de tijd dat de wagen gelost wordt dat de laadruimte zich gevuld te heeft met een enorme giftdamp.
Ik gaf in het begin al aan, het gaat zodra het echt brandt echt niet meer alleen om dat ene kleine stukje brandend rubber.

Bovenstaande is een benadering vanuit het oogpunt van een chauffeur. Wellicht dat men vanuit de brandweer andere inzichten en/of aanvullingen heeft.