Uniformen in TV series en films

Auteur Topic: Uniformen in TV series en films  (gelezen 11093 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2016, 12:20:15
Een ongepaste bijdrage, met de daarop volgende reacties zijn verwijderd.

Red
Moderator


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #31 Gepost op: 18 januari 2016, 18:04:33
Gaat de Politie hier nog wat aan doen omdat dan echt politie uniform word gebruikt ?


Tevens bied ik langs deze weg mijn excuses voor mijn vorige reactie aan. Zo was het niet bedoeld.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2016, 08:21:56
Ik ben van mening dat het politieuniform zonder restricties gebruikt moet kunnen worden voor film of TV. Indien de Staat het niet eens is met de wijze waarop film/tv-makers de NP uitbeelden zijn daar juridische middelen voor, net zoals voor ieder ander bedrijf/persoon deze beschikbaar zijn.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2016, 09:38:51
De overheid maakt al gebruik van juridische middelen, namelijk het feit dat zij auteursrecht hebben op dit uniform. Ieder ander bedrijf/persoon heeft dit recht ook, zolang zij hun (beeld)merk maar auteursrechtelijk laten registreren.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2016, 10:49:15
Dat weet en begrijp ik. Ik doel meer op het gebruiken van het auteursrecht om te voorkomen dat het uniform gebruikt wordt in een film/tv waarover het Rijk van mening is dat het de politie verkeerd neerzet. Ik kan me zo voorstellen dat dit gezien kan worden als een vorm van censuur, Uw verhaal staat mij niet aan, dus ik werk niet mee. Ook dat begrijp ik, maar tja, niet alle verhalen die mogelijk verteld kunnen worden zijn rooskleurig. Door een producent te verbieden gebruik te maken van voertuigen en uniformen maakt dat natuurlijk dat het verhaal wat hij /zij wenst te vertellen minder aantrekkelijk, of zelfs ongeloofwaardig richting het publiek wat men wenst te bereiken. Volgens mij was er al eea aan kritiek op vanuit de tv/filmwereld, maar ik weet niet tot hoever de kritiek is gegaan.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2016, 10:57:09
Citaat van: DKAG link=msg=1400575 date=1453196955
Dat weet en begrijp ik. Ik doel meer op het gebruiken van het auteursrecht om te voorkomen dat het uniform gebruikt wordt in een film/tv waarover het Rijk van mening is dat het de politie verkeerd neerzet. Ik kan me zo voorstellen dat dit gezien kan worden als een vorm van censuur, Uw verhaal staat mij niet aan, dus ik werk niet mee. Ook dat begrijp ik, maar tja, niet alle verhalen die mogelijk verteld kunnen worden zijn rooskleurig.

Stel dat je eigenaar bent van een heel bekend schildersbedrijf en de producent van een film over misdaad laat acteurs rondlopen in het uniform van jouw bedrijf. Dat heb je als eigenaar van dat bedrijf waarschijnlijk ook liever niet want je wil niet dat mensen jouw bedrijf gaan associëren met misdaad. Je hebt namelijk als eigenaar niet de controle over hoe die producent jouw bedrijf neer gaat zetten. Waar beroep je je dan op? Bijvoorbeeld op auteursrecht. Ik vind het dus niet zo heel gek dat de politie niet meewerkt aan sommige films/programma's.


emmer

  • Hoofdagent Eenheid DH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 86
Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2016, 12:07:48
Ik begrijp wel dat de politie niet overal meer aan mee wilt werken. Beeldvorming is tegenwoordig steeds belangrijker voor de organisatie blijkbaar. Wat me echter opvalt is dat het 'acteursuniform' nog steeds erg op het origineel lijkt. Ik denk dat het grootste deel van de tv kijkers het verschil toch niet ziet.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2016, 07:39:07
Het verschil met een schilderbedrijf en de politie is dat de politie een publieke functie verricht. Stel dat een producent een op werkelijkheid gebaseerd verhaal wenst te verfilmen waarin de politie, of welke andere geuniformeerde overheidsdienst dan ook voor mijn part, negatief uitkomt en je gaat als overheidsorgaan in dit kader je recht op auteursrecht gebruiken om uniformen etc te verbieden kan dat voelbaar zijn als een vorm van censuur, zeker als in andere producties - waarin bv de presentatie van de politie wel als positief wordt beschouwd - toestemming wordt gegegeven.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2016, 09:00:32
De overheid maakt al gebruik van juridische middelen, namelijk het feit dat zij auteursrecht hebben op dit uniform. Ieder ander bedrijf/persoon heeft dit recht ook, zolang zij hun (beeld)merk maar auteursrechtelijk laten registreren.

Voor de duidelijkheid: auteursrecht heb je als auteur per definitie. Je hoeft dus niets te laten registreren. Voorbeeld, iemand die een logo ontwerpt heeft daar het auteursrecht op.

Daarnaast bestaat het "merkenrecht". Hierbij dient men het merk inderdaad te registreren om het te kunnen beschermen. Een logo kan ook (deel van) een merk zijn. Voorbeeld, het logo dat ontworpen is door de auteur vastleggen als behorende bij een bepaald bedrijf dat werkzaam is in een bepaalde bedrijfstak.

Beiden zorgen voor het beschermen van intellectueel eigendom. Meer daarover hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/inhoud/bescherming-intellectueel-eigendom

Overigens wordt het gebruik van de Politie huisstijl voor drama producties zoals toneel of film gewoon toegestaan mits vooraf gemeld.
Zie voor de regels die de Politie hanteert: https://www.politie.nl/over-de-politie/politiehuisstijl

Deze regel is aangepast nadat een rechtbank oordeelde dat de Politie het gebruik van haar huisstijl in drama producties niet zo maar mag verbieden.
Daarbij vond de rechter dat toetsing vooraf mogelijk blijft maar een bij voorbaat verbieden van het gebruik het belang van de vrijheid van meningsuiting te veel schaadt.
Zie: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2013:BZ6854

Dit is een kort geding dus niet vast staande jurisprudentie. Maar het was/is dus niet zo dat de Politie een positieve beeldvorming eist bij gebruik van de huisstijl in drama producties.
(Het lijkt mij ook dat dit niet juridisch vol te houden zou zijn geweest.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2016, 14:53:33
Citaat van: DKAG link=msg=1400788 date=1453271947
Het verschil met een schilderbedrijf en de politie is dat de politie een publieke functie verricht.
Doet helemaal niks af aan het voorbeeld.

Citaat van: DKAG link=msg=1400788 date=1453271947
Stel dat een producent een op werkelijkheid gebaseerd verhaal wenst te verfilmen waarin de politie, of welke andere geuniformeerde overheidsdienst dan ook voor mijn part, negatief uitkomt en je gaat als overheidsorgaan in dit kader je recht op auteursrecht gebruiken om uniformen etc te verbieden kan dat voelbaar zijn als een vorm van censuur, zeker als in andere producties - waarin bv de presentatie van de politie wel als positief wordt beschouwd - toestemming wordt gegegeven.
Ik denk dat de afweging tussen wel of niet meewerken niet (alleen) wordt gemaakt op basis van 'hoe goed wordt de politie neergezet?' Neem als voorbeeld Flikken Maastricht, daar is de politie ook wel eens te laat, of worden ze door de criminelen voor schut gezet. En daar werkt de politie toch ook gewoon aan mee?


@zwelgje: dank voor de toelichting O0