GRIP 1 Natuurbrand (inzet compagnie) Fochteloerveen Drentseweg - Veenhuizen 13-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Natuurbrand (inzet compagnie) Fochteloerveen Drentseweg - Veenhuizen 13-03-2015  (gelezen 29752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Citaat van: jasir link=msg=1337302 date=1426370208
Tijden de vorige grote heide brand is er gebruik gemaakt van een trekker met een voorlader er op met een baby pomp. deze kon zonder al te veel moeite grote delen van het terein bereiken helaas was er deze keer geen trekker ofd in de buurt.
Hier bij mijn foto reportage van gisteren.
https://jasirkuiper.wordpress.com/2015/03/14/natuur-brand/

je moest eens weten hoeveel trekkers der binnen 3 km stonden,  maar ja, op de smalle kades in het veen mag je niet met trekker rijden, en daar tussen stond nog gewoon water, Dus je kwam daar met de trekker niet door.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1337453 date=1426449330
Peter ik denk dat Brandpreventje bedoelt dat de haakarmbak welke normaliter op het hagglund rupsvoertuig  kan worden gezet niet aanwezig  was waardoor  er op een minder veilige danwel onveilige manier gebruik is gemaakt van het betreffende voertuig, ik denk dat hij daar wel een punt heeft.
Improvisatie  hoort bij het brandweervak maar de brandweermensen moefen wel blijven nadenken over veiligheid en ook wat mee te doen als daar vanaf de zijlijn of vanuit het veld commentaar komt op De gehanteerde werkwijze en gebruikte middelen.

TS Appelscha heeft volgens mij grotendeels over het fietspad gereden wat daar door heen loopt, ook is der een waterwagen uit drenthe die kant op geweest, want als ik het geod zag op afstand,  stonden TS Appelscha  en TS oosterwolde midden in het veld op het fietspad. Maar dit is constatering van mij, gemaakt op zeker 800 meter afstand, duis bindt mij er niet op vast.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
De TS van appelscha en oosterwolde en Smilde en de TW van smilde stonden op het fietspad midden in het gebied. Zij zijn aan de kant van Frielsand het gebied ingereden en aan de Drenthe kant er uit gekomen. De PM van Vledder heeft door het gebied gereden om het stuk in kaart te brengen en om koffie rond te brengen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik bedoel de Hagglund van Schiphol die voorzien is van een haakarmbakaanhangwagen. Op die haakarmbakaanhangwagen hoort een haakarmbak voor het vervoer van slachtoffers. Nu zijn de slachtoffers op de kale haakarmbakaanhangwagen vervoerd. Dus niet stabiel en in de directe nabijheid van het haakarmmechanisme inclusief olie en vet.

Citaat van: Peter71 link=msg=1337437 date=1426443430
Wat wil je nu? Mensen snel richting het ziekenhuis en daarbij het beschikbare materieel gebruiken? Of een haakarmbak die wellicht muurvast in het grasland komt te zitten, omdat het voertuig er gewoon doorheen zakt. Volgens mij staat de brandweer nog steeds boordevol van improviseren. ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat
Man uit Smilde (69) verdacht van heidebranden

Geplaatst op woensdag 3 juni 2015 13:28

Citaat
verdenking van brandstichting.



De afgelopen maanden ontstonden er in Drenthe en Fryslân diverse heidebranden waarbij er sprake was van brandstichting. Een politieonderzoek werd ingesteld en dit onderzoek heeft geleid tot de aanhouding van de 69-jarige man uit Smilde.

Hij zit vast en is in verzekering gesteld. Het onderzoek loopt nog en is nog niet afgerond.
Bron rtvDrenthe

http://www.drenthejournaal.nl/nieuws/regio/391114/man-uit-smilde-69-verdacht-van-heidebranden.html


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat
Verdachte heidebranden wordt psychiatrisch onderzocht
Geplaatst op donderdag 10 september 2015 19:11
Citaat
Smilde/Fochteloo - De 70-jarige inwoner van Smilde die begin juni werd opgepakt op verdenking van het veroorzaken van vijf of zes natuurbranden zal, voor hij definitief terecht moet staan, onderzocht worden door een psychiater.



Dat bepaalde de Leeuwarder rechtbank donderdag tijdens een zogenoemde pro forma-zitting. De Smildenaar wordt verdacht van het veroorzaken van vijf of zes heide- en natuurbranden, vanaf begin maart tot eind mei van dit jaar. Hij zou onder meer verantwoordelijk zijn voor een grote heidebrand op het Fochteloërveen bij Fochteloo, op 13 maart.

Verder wordt hij verdacht van het aansteken van een heidebrand op het Dwingelerveld bij Dwingeloo op 18 maart. In de maand mei zou hij een hand hebben gehad in natuurbranden bij Smilde, Ravenswoud, Beilen en bij het buurtschap Oude Willem.
bron RTVDrenthe
http://www.drenthejournaal.nl/nieuws/regio/404680/verdachte-heidebranden-wordt-psychiatrisch-onderzocht.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Verdachte (70) van brandstichting in het Fochteloërveen morgen voor de rechter

https://www.youtube.com/watch?v=kNE7-X-nVrc
RTV Drenthe
Gepubliceerd op 27 jan. 2016
Citaat
SMILDE - Natuurmonumenten wil een schadevergoeding van ruim 60.000 euro van verdachte Lambert D. uit Smilde. De 70-jarige man staat morgen terecht voor onder andere brandstichting in het Fochteloërveen.

D. zit sinds begin juni vast voor meerdere natuurbranden. Natuurmonumenten heeft een schadeclaim ingediend, omdat de brand in maart vorig jaar behoorlijke schade aanrichtte.
Samen sterk in de hulpverlening!


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #117 Gepost op: 28 januari 2016, 17:18:09
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Dertig maanden geëist voor stichten heidebranden

28 januari 2016 - Arrondissementsparket Noord-Nederland

De officier van justitie eist 30 maanden gevangenisstraf, waarvan 15 voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar tegen een 70-jarige man uit Smilde die wordt verdacht van het plegen van vijf natuurbranden in het grensgebied Drenthe-Fryslân in 2015.

Het OM verdenkt de man ervan dat hij branden heeft gesticht in Fochteloërveen (13 maart 2015), Dwingelderveld (18 maart 2015), Smilde (12 mei 2015), Beilen (21 mei 2015) en Oude Willem (23 mei 2015).  Door de branden is aan heide, planten, bomen struiken en dieren (waaronder slangen) grote schade toegebracht.

De man zou deze feiten hebben gepleegd uit onvrede met een beslissing van de pachtkamer, die in 2010 zijn pachtcontract met Natuurmonumenten had ontbonden.

Getuigenverklaringen en sporenonderzoek bij de plaats delict hebben geleid tot de aanhouding van de man in mei 2015.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!