GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfsgebouw) Tupolevlaan - Schiphol-Rijk 28-12-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (bedrijfsgebouw) Tupolevlaan - Schiphol-Rijk 28-12-2015  (gelezen 12575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
p2kflex
02:11:39 29-12-15GROUP-1P 2 Nacontrole #5312# Interport Bv Tupolevlaan 42 Schiphol-Rijk (VK:9) 9130
0108321BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Blusploeg)
0108382BRW Kennemerland (Schiphol Rijk) (Lichtkrant)
0108999BRW Kennemerland (Monitorcode)
Samen sterk in de hulpverlening!


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Bert65 link=msg=1394972 date=1451347739
Mijn werkgebied is rond Schiphol. Ik weet hier alles van.

Mijn werkgebied is op Schiphol, ik ook


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Misschien heb je ook wel gelijk ook.  :)

Deze brand lijkt mij trouwens voor een groot gedeelte een typische dakbrand waarbij bijna alleen de dakbedekking heeft gebrand. Klopt dat?

Citaat van: Thor link=msg=1394918 date=1451333007
Bijzonder ? na al de disputen over het gebrek aan bluswater waardoor volgens de brandweer etc. etc dus de brandweer brandt haar handen niet meer aan de bluswatervoorziening .


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1395180 date=1451412242
Deze brand lijkt mij trouwens voor een groot gedeelte een typische dakbrand waarbij bijna alleen de dakbedekking heeft gebrand. Klopt dat?

Zie het nieuwsbericht een paar posts terug (112 Meerlanden).

De brandende opslagloods was ingebouwd tussen kantoorgebouwen (2 zijden) en een parkeergarage (1 zijde). De enige bereikbare zijde bestond vooral uit verdiept aangelegde laad- en losperrons. Een brand die lastig veilig te bereiken was.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1394901 date=1451329936
Zo was er kort geleden een middelbrand aan de ringvaart en werden deze voertuigen ook gealarmeerd. Beetje zonde van de alarmering. Ik zou deze niet standaard meepiepen maar iets anders op verzinnen. We bijzonder dat ook Kennemerland op TW's over gaat. Wie volgt!?

Inmiddels hebben wij hier in de Gemeente een grote tankwagen sinds een jaar of 6 in dienst. Gaat mee bij elke serieuze brand en wordt al vaak snel opgeroepen. Op de meldkamer is men niet moeilijk meer met tankwagens. Er is nog een WTH en een andere grote TW in de buurt en als het nodig is worden ze allemaal gestuurd. Het valt mij, als buitenstaander met enige brandweerkennis, op dat de Tankwagen een ontzettend goede overbrugging is tot het grootschalig watertransport.

In veel gevallen is de tankwagen zelf al voldoende om de brand uit te krijgen. In het geval van een grotere brand is de tankwagen vaak groot genoeg totdat het WTS ligt. Wanneer dat niet zo is wordt er gependeld samen met een 2de, 3de of zelfs 4de TW erbij.

Wat ik op straat zie gebeuren is dat het veel rust geeft terplaatse, en dat men niet zit te klooien met watergebrek. Watergebrek is namelijk iets wat je erg vaak hoort in het beginstadium van de brand. Dan kan je beter snel een tankwagen terplaatse hebben, zodat je direct een forse stoot kunt geven en niet meer hoeft te knijpen. Persoonlijk zie ik het nut van de tankwagen wel. Ze zijn niet alleen maar nuttig in de buitengebieden, maar ook erg handig op industrieterreinen en zelfs woonwijken.

Het is overigens wel opvallend te zien dat er een aantal regio's zijn die vol in zetten op tankwagens, of er al een behoorlijk aantal in bezit hebben. Terwijl er ook nog steeds regio's zijn welke helemaal geen tankwagens gebruiken. Ik ben benieuwd of die regio's al door hebben hoe nuttig de voertuigen zijn.  :)

Citaat van: p2Elst link=msg=1394970 date=1451346783
Op schiphol op zondag is dat niet zo heel gek hoor. Dat gaat 24/7 door en er wordt juist het liefst op de rustige dagen en tijdens de rustige uren gewerkt zodat het gehele proces zo min mogelijk hinder ervaart. Of er op dat moment dan wel of geen dakwerkzaamheden plaatsvonden weet ik dan weer niet.

Kan je dit uitleggen? Welk proces zou hinder kunnen ervaren? Het vliegverkeer van Schiphol ofzo? Ik ben erg benieuwd hoe vliegtuigen concreet hinder ervaren van dakdekkers welke aan het werk zijn op zo'n 2 kilometer afstand van de start/landingsbaan.
En is de hinder die de vliegtuigen van het dakdekken ervaren zo groot dat men daardoor op zondagnacht moet gaan werken? Het werken in de nacht op daken van bedrijfspanden lijkt mij nogal een gevaarlijke aangelegenheid. Wegen de risico's daarvan op tegen het stukje hinder wat het vliegverkeer bespaard blijft?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Het heeft niets, direct, met het vliegverkeer te maken. Op en rond Schiphol zijn bedrijven gevestigd (bijv transport) die hun werkzaamheden vroeg in de ochtend starten en doorgaan tot laat in de avond. In het weekend staat het arbeidsproces op een lager pitje (of helemaal stil) zodat dan de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden zonder processen te verstoren.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1395275 date=1451439681
Kan je dit uitleggen? Welk proces zou hinder kunnen ervaren? Het vliegverkeer van Schiphol ofzo? Ik ben erg benieuwd hoe vliegtuigen concreet hinder ervaren van dakdekkers welke aan het werk zijn op zo'n 2 kilometer afstand van de start/landingsbaan.
En is de hinder die de vliegtuigen van het dakdekken ervaren zo groot dat men daardoor op zondagnacht moet gaan werken? Het werken in de nacht op daken van bedrijfspanden lijkt mij nogal een gevaarlijke aangelegenheid. Wegen de risico's daarvan op tegen het stukje hinder wat het vliegverkeer bespaard blijft?

Citaat van: Bert65 link=msg=1395298 date=1451463487
Het heeft niets, direct, met het vliegverkeer te maken. Op en rond Schiphol zijn bedrijven gevestigd (bijv transport) die hun werkzaamheden vroeg in de ochtend starten en doorgaan tot laat in de avond. In het weekend staat het arbeidsproces op een lager pitje (of helemaal stil) zodat dan de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden zonder processen te verstoren.

Zoals Bert65 al zegt, het gaat om het gehele proces op een luchthaven, niet alleen het starten en landen van vliegtuigen. Alles op Schiphol draait om tijd, verstoring  van een proces door bijvoorbeeld dakwerkzaamheden kan grote gevolgen hebben voor andere processen. Iets dat Schiphol en partners liever niet hebben en werkzaamheden daarom zo veel mogelijk op non-reguliere uren worden uitgevoerd.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Bedankt voor je bijdrage. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat (bijna) alle regio's overgaan op TW's. Je hoort/leest die geluiden steeds meer.

Er was op het forum toch een topic over de inzet van tankwagens? Ik kan hem niet meer vinden. Ik ben namelijk op zoek naar een filmpje op internet/youtube van een regio die tankwagens én slangenwagens inzet. Weet iemand dat filmpje, ik kan hem niet vinden.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1395275 date=1451439681
Het is overigens wel opvallend te zien dat er een aantal regio's zijn die vol in zetten op tankwagens, of er al een behoorlijk aantal in bezit hebben. Terwijl er ook nog steeds regio's zijn welke helemaal geen tankwagens gebruiken. Ik ben benieuwd of die regio's al door hebben hoe nuttig de voertuigen zijn.  :)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Is het steeds meer ontbreken van brandkranen niet 1 van de redenen om een tankwagen in te zetten?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,316
icm te weinig capaciteit van het waterleidingnet, wat een doelbewuste keuze van de waterleidingbedrijven is geweest.