GRIP 2 Grote brand / hulpverlening (tankwagen met LPG) A58 Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand / hulpverlening (tankwagen met LPG) A58 Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015  (gelezen 23618 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Citaat van: Fireball link=msg=1394817 date=1451316390
Mag hopen dat niemand nu rekening houdt met regiodekking! Volgens mij is een eventueel komend incident nooit belangrijker dan een huidig incident wat snelle hulp verlangt. Dit zal eerder te maken hebben met programmering in GMS en de KVT, de vraag uit het veld, beschikbaarheid, etc.

Dat zou ook kunnen. Blijft allemaal speculaas.  :P
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
 VID ‏@vid 42 sec.43 seconden geleden

Er is zojuist ook een NL Alert verstuurd wegens brandende tankwagen #A58. Boodschap: ramen en deuren dicht.


RoyJacobs

  • Brandmeester / Bevelvoerder / WvD / Instructeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Citaat van: VDL27 link=msg=1394803 date=1451315876
In Nederland mag LPG alleen vervoerd worden in de nieuwste BLEVE Resistent tanks. Er moeten dus witte borden met zwarte rand zichtbaar zijn met BR erop. Hierdoor heeft de brandweer een langere inzet tijd om de tank te kunnen koelen. Volgens mij iets van 90 minuten......

Volgens mij wordt de BLEVE uitgesteld tot minimaal 75 minuten. Echter de BLEVE RESISTANT
 tanks zijn alleen vereist als de tankwagen levert aan een LPG tankstation. Een groot deel van de tankwagens met GEVI code 23 rijdt nog steeds rond zonder isolatie. Ik heb even gegoogled en kwam deze presentatie nog tegen op de site van het IFV:
http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Faq/43/79/hoe-herken-je-lpg-tankwagens-met-hittewerende-bekleding.html

Kijken naar sheet 9 en 10 van de PowerPoint (bovenstaande link) en de foto's. zie ik dat er een zonnedak op zit. Dus een tankwagen zonder BLEVE Resistance!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
VID ‏@vid  6 minuten geleden
UPDATE: rook van brandende tankwagen trekt van de #A58 af richting Zegge. Snelweg voorlopig DICHT.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Fireball link=msg=1394817 date=1451316390
Mag hopen dat niemand nu rekening houdt met regiodekking! Volgens mij is een eventueel komend incident nooit belangrijker dan een huidig incident wat snelle hulp verlangt. Dit zal eerder te maken hebben met programmering in GMS en de KVT, de vraag uit het veld, beschikbaarheid, etc.

Ondertussen materieel en personeel zat ter plaatse lijkt mij,Brand aardig minder dus een kwestie van verstandig koelen van de tank


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Tweet met foto:
Politieheli blijft op flinke afstand rondhangen. #Zegge #Vrachtwagen https://t.co/oWn1mMkK7d
https://twitter.com/Adtesters/status/681499013217173504
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


jwk

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
Citaat van: Thor link=msg=1394828 date=1451317018
Ondertussen materieel en personeel zat ter plaatse lijkt mij,Brand aardig minder dus een kwestie van verstandig koelen van de tank

Voldoende water ter plaatse krijgen en houden lijkt me nu het belangrijkste. Met die bumper en dakmonitoren verspuit je nogal wat in een minuut. Van belang is dus een goede aanvoer middels tankwagens of secundaire watervoorziening in de buurt.


MiKo

  • Manschap B, brandweerchauffeur/pompbediener, verkenner gevaarlijke stoffen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Citaat van: Spartan link=msg=1394793 date=1451315578
SB Moerdijk/Bergen op Zoom niet dichterbij/bruikbaarder dan een TW uit Baarle Nassau?


Volgens mij dient de SB in Moerdijk haven te blijven. Ik had eerder verwacht dat de TW van Zundert gealarmeerd zou worden. Dit is later ook gebeurd.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Citaat van: MiKo link=msg=1394832 date=1451317162
Volgens mij dient de SB in Moerdijk haven te blijven. Ik had eerder verwacht dat de TW van Zundert gealarmeerd zou worden. Dit is later ook gebeurd.

Nee, de gehele Moerdijk haven kazerne is inzetbaar buiten het industriegebied


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB 2 minuten geleden
Geen gewonden bij brand in vrachtwagen #zegge. Oorzaak is waarschijnlijk het warm lopen van de remmen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet