GRIP 2 Grote brand / hulpverlening (tankwagen met LPG) A58 Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand / hulpverlening (tankwagen met LPG) A58 Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015  (gelezen 23630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Citaat van: GLZ link=msg=1394856 date=1451319141
Ga daar ook maar van uit. We zien hier altijd reacties van deze strekking. Heb nou eens vertrouwen in de professionals, zowel in de meldkamer als in het veld.

Helemaal mee eens ! Wat een gezwam over restdekking. Moet je dan alles dubbel hebben staan ?


FiremanMWB

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Citaat van: PBees link=msg=1394868 date=1451320573
Maar in ieder geval niet in de standaard KVT, moet afgestemd worden met de organisatie op Moerdijk. SB en TS van haven zijn geen algemeen inzetbare regiovoertuigen maar de bedrijven daar hebben er ook wat over te zeggen. SB kan bv  op Moerdijk meer dan gewenst zijn in verband met bepaalde werkzaamheden. Voor zover ik weet is de afspraak nog steeds SB en TS alleen op industrieterrein en aangrenzend deel snelweg, HW algemeen, al zijn er ook wel mensen die van die afspraak af willen, zowel op Industrietterrein (niet meer op snelweg) als bij brandweer (overal inzetbaar)

Dit is inderdaad correct. TS en SB zijn voor OP het industrieterrein, en een klein stukje snelweg. de HW mag wat verder van huis  ;D


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Even met betrekking tot die tankcontainer: deze worden doorgaans gebruikt voor mengsels van koolwaterstofgassen, maar dan de reukloze variant die wordt gebruikt als bijv. drijfgas in spuitbussen. (werk zelf bij een collega-vervoerder die ook met deze iso-tankcontainers van 30 ft rijdt).


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Veiligheidsregio MWB ‏@VRMWB  4 minuten geleden
Brandweer stabiliseert vrachtwagen #zegge. Opnieuw NL Alert gestuurd: Ramen en deuren mogen weer open. Ventilatie kan weer aan.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Thor link=msg=1394870 date=1451320917
Die schuimbluswagen (volgens mij) stond dusdanig dat de worplengte voldoende was, maar zal ook wel binnen een paar minuten (10 m3 oid) leeg zijn geweest.
Verder veilig weg zetten dan moet je nmm wel heel wat verder gaan staan.

Ik vind dat IVF prachtig maar nmm weinig bruikbaar voor de brandweerlieden die ter plaatse arriveren bij een LPG tankwagen waarvan vier/zes banden in de brand staan. Het lijkt mij zinvol dat er meer informatie komt over de resterende tijd tussen ontstaan en een gevaarlijke situatie c.q. mogelijke plof daar hebben de mensen in de praktijk wat aan.

Ik hoop dat n.a.v. en a.h.v. dit incident wat meer praktische informatie komt mbt veilige inzettijden
Eens maar doelde meer op die ts, die staat 1e instantie erg dichtbij zou in zo,n geval ts al op 50m zetten je hebt altijd nog 90m hd straal


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
ANWBverkeer ‏@ANWBverkeer  11 minuten geleden
De #A58 bij Zegge is nog altijd <> dicht. Het onderstel van de tankwagen blijkt te zwaar beschadigd. Men moet de tank nu takelen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Onzin over restdekking. Vergeet dat nu eens mensen. In het heets van de strijd gaan we geen voertuigen overslaan voor restdekking. Restdekking komt later wel en is een commandant van dienst o.i.d. voor.

Dit is geen TS maar een SB. Dus bediening door 2 personen maar met een enorme slagkracht. Als je de vrachtwagen en/of trailer wil blussen voordat er een BLEVE ontstaat heb je snel veel slagkracht nodig. Hier voor zijn SB's goed geschikt en ja dan moet je wat dichterbij komen ja.

Ik ga er vanuit dat dit een tankstation met LPG is. Dan ga ik er vanuit dat er ook een goede waterwinning is in verband met dit soort scenario's.

Koelen van een tank is niet zo moeilijk, het water loopt namelijk over de wand van de tank af totdat deze de onderkant of een ander obstakel bereikt.

Citaat van: wjr307 link=msg=1394841 date=1451317982
duidelijk geen BR tank wel 'lef' voor die eerste ts om zo dichtbij te staan

Citaat van: Danny722 link=msg=1394781 date=1451314970
Hopelijk zijn de waterbakken met blusplatformen snel ter plaatsen: aan beide kanten neerzetten met de kanonnen op de tankwagen en voor de rest met z'n allen een paar honderd meter verderop gaan staan...hele pittige inzet voor de collega's daar!

Citaat van: mallemiering link=msg=1394778 date=1451314903
Het is slecht inschatten van een foto, maar het lijkt mij dat die TS vrij dichtbij staat. Als er dan een BLEVE plaatsvindt heb je nieuwe lak nodig op het dak...

Citaat van: Danny722 link=msg=1394846 date=1451318552
Ik denk dat het niet echt lef was....die tankautospuit zie je later op de foto's in ieder geval niet meer zo prominent in beeld staan. Belangrijkst bij deze incidenten is om zo snel mogelijk een waterkanon op de tank te hebben. De problemen:
- Met één tankautospuit ben je zo door je water heen (kanon +- 2000 liter/minuut)
- Het brandde onder de volledige tank, zo te zien. Dat maakt de koeling een stuk complexer en daarbij is een brand onder de tankwagen van afstand wat moeilijker te blussen dan afschermen bij stralingshitte van een brand naast een tankwagen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1394908 date=1451330766
Koelen van een tank is niet zo moeilijk, het water loopt namelijk over de wand van de tank af totdat deze de onderkant of een ander obstakel bereikt.

Waarbij rekening gehouden moet worden met het enigszins gelijk koelen van beide kanten van de tank.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat
@Rijkswaterstaat  1 minuut geleden
#A58 Rucphen◄►Zegge is weer OPEN. Bluswerkzaamheden zijn gereed en gevaar is geweken. Hiermee zijn eerder ingestelde omleidingen beëindigd.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Dinges28 link=msg=1394791 date=1451315451
Het lijkt erg op een auto van zoals deze; Dat zou "gewoon" gevaarlijke stoffen zijn en geen LPG lijkt me?
(ps, met rode tekst is voor de "foodtransport", de groene tekst in het logo zijn de gevaarlijke stoffen containers, maar daar kon ik ff geen foto van vinden ;-) )

LPG, LNG en allerlei andere brandbare, bijtende verstikkende e.a. stoffen worden op grote schaal vervoerd in dergelijke "tanktainers"
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter