Politie en ov-boa's

Auteur Topic: Politie en ov-boa's  (gelezen 3493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Gepost op: 4 april 2018, 22:45:57
Vroeger had je bij de RET controleurs die werden bijgestaan door OV-surveillanten van de politie. Dit werd toen ingegeven omdat de controleurs geen BOA waren en geen bevoegdheden hadden anders dan een boete voor zwartrijden uitschrijven. Tegenwoordig zijn de controleurs BOA en hebben de beschikking over handboeien en hebben ruimere bevoegdheden dan voorheen, dit omdat de politie een terugtrekkende beweging maakte.

De laatste tijd zie ik o.a. in de metro steeds vaker RET ov-BOA's gecombineerd met 1 of 2 koppeltjes agenten. Weet iemand wat hier de reden van is. Het lijkt wat structureler te worden.


Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2018, 00:00:42
Vroeger had je bij de RET controleurs die werden bijgestaan door OV-surveillanten van de politie. Dit werd toen ingegeven omdat de controleurs geen BOA waren en geen bevoegdheden hadden anders dan een boete voor zwartrijden uitschrijven. Tegenwoordig zijn de controleurs BOA en hebben de beschikking over handboeien en hebben ruimere bevoegdheden dan voorheen, dit omdat de politie een terugtrekkende beweging maakte.

De laatste tijd zie ik o.a. in de metro steeds vaker RET ov-BOA's gecombineerd met 1 of 2 koppeltjes agenten. Weet iemand wat hier de reden van is. Het lijkt wat structureler te worden.

Misschien veel meldingen van agressie in het openbaar vervoer? De OV boa's controleren primair op OV wetgeving, waar de politie op bepaalde momenten bijspringt voor eventuele overlast of agressie richting personeel of reizigers. Kan me voorstellen dat dit het veiligheidsgevoel voor mensen vergroot.. zeker in de avonden/nachten in het weekend.


guest15549

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2018, 01:57:28
Misschien veel meldingen van agressie in het openbaar vervoer? De OV boa's controleren primair op OV wetgeving, waar de politie op bepaalde momenten bijspringt voor eventuele overlast of agressie richting personeel of reizigers. Kan me voorstellen dat dit het veiligheidsgevoel voor mensen vergroot.. zeker in de avonden/nachten in het weekend.

Volgens de circulaire BOA zijn BOA-OV's ook bevoegd om in te grijpen bij mishandeling, belediging en andere feiten die samenhangen met het verstoren van de openbare orde. Dus dat lijkt me niet de enige reden.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2018, 02:34:29
Volgens de circulaire BOA zijn BOA-OV's ook bevoegd om in te grijpen bij mishandeling, belediging en andere feiten die samenhangen met het verstoren van de openbare orde. Dus dat lijkt me niet de enige reden.

Ze kunnen wel bevoegd zijn, maar door de beperkte middelen kunnen ze dus ook beperkt ingrijpen. Wanneer iemand op een zaterdagavond in de stationshal met een kapotgeslagen fles alcohol of een mes(voorbeeld) staat te zwaaien is het wel handig om er iemand bij te hebben die pepperspray, taser of (in het ergste geval) een vuurwapen in kan zetten. Met alleen de boeien van de OV boa ga je het jezelf ernstig lastig (en bovendien heel gevaarlijk) maken.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2018, 13:12:37
Vanuit Infra lopen wij ook regelmatig mee met V&S NS en af en toe bij de BOA-OV's. Dit is deels een samenwerking om de veiligheid van het personeel te vergroten, maar tegelijk halen we ook zeer regelmatig gesignaleerden uit de trein of bus.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 6 april 2018, 23:09:14
Vanuit Infra lopen wij ook regelmatig mee met V&S NS en af en toe bij de BOA-OV's. Dit is deels een samenwerking om de veiligheid van het personeel te vergroten, maar tegelijk halen we ook zeer regelmatig gesignaleerden uit de trein of bus.

Mag ik voorzichtig constateren dat de terugtrekkende beweging van de politie en de invoering van ov-BOA's niet het gewenste effect hebben gehad? Voorheen controleur met agent en nu BOA met agent.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.