Interpretatie probleem 24 ste druk

Auteur Topic: Interpretatie probleem 24 ste druk  (gelezen 3993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 12 september 2005, 17:20:16
Hoi allemaal

Er valt me aan de 24ste  druk eerste oplage het volgende op: Bij  het beoordelen van het bewust zijn (blz21) staat  onder het kopje “actie” dat indien het So bewusteloos is dat je  prof. hulp moet laten komen.  Als ik op dit moment bel, weten ze toch alleen dat het om een bewusteloos so gaat….misschien blijkt in de volgende door mij te nemen stap wel dat hij niet ademt .


Dus wanneer ga ik nou bellen of ga ik 2 keer bellen graag jullie uitleg over interpretatie van het boekje


Ik lees het wel




marco kamphuis

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 september 2005, 19:36:41
Dus wanneer ga ik nou bellen of ga ik 2 keer bellen graag jullie uitleg over interpretatie van het boekje


Ik zou zeggen:

- let op gevaar
- aanspreken/schudden
- zondig op rug draaien
- kinlift, snelle mondinspectie en ademhaling controleren
- haalt adem: stabiele zijligging (let op uitzonderingen), (laten) alarmeren
  haalt geen adem: (laten) alarmeren,
- daarna reanimatieprotocol voortzetten

uitzondering:
- kinderen en drenkelingen (na 1 min. reanimeren, alarmeren)

In de ERC/NRR/NIBHV protocollen staat ná het aanspreken/schudden: roep om hulp/roep hulp in. Dat gaat dan om iemand die in de buurt is (omstander) die je standby zet om dadelijk te gaan alarmeren of om je verder te helpen. Dus niet om 1-1-2.

Het is wat verwarrend dat het OK lesmateriaal éérst bewustzijnsstoornissen behandelt, dan ademhalingsstoornissen en tot slot circulatiestoornissen. In het BLS-deel van de opleiding leer je de volgorde die je bij elk slachtoffer moet doen.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #2 Gepost op: 12 september 2005, 21:56:07
marco, k heb ff 1 vraag aan je: hoezo 1 min. reanimeren bij een drenkeling, en daarna pas alarmeren ipv dit gelijk te doen voordat je begint??

alvas bedankt!!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 12 september 2005, 22:12:20
Bij drenkelingen is er een kans dat beademing een voldoende prikkel vormt om weer zelf te gaan ademen.
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 september 2005, 22:27:18
Tja, het is inderdaad een regeltje; maar goed, ik zou gewoon meteen 1-1-2 waarschuwen; ook al zou het SO bijkomen, toch ter controle naar het ziekenhuis...

Het zijn van die klassieke regeltjes, leuk, leuk te verklaren, maar niet noodzakelijk.


marco kamphuis

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 september 2005, 22:47:24
Delta was mij een stapje voor in de beantwoording. Inderdaad: bij drenkelingen en kinderen is  de ademstilstand (meestal) de oorzaak van de circulatiestoornis. Dus het hart kan weer op gang komen als er gereanimeerd wordt (beademd en borstcompressie).

Bij een hartinfarct is dat wat moeilijker: zonder defibrillatie (electrische schok) en medicatie zal het hart niet snel weer vanzelf op gang komen. Reanimatie is dan alleen maar bedoeld om de ademhaling en bloedsomloop van het slachtoffer in stand te houden totdat de ambulance er is. Vandaar dat je eerst moet alarmeren en dan pas moet reanimeren.

En natuurlijk, PdR, is het een goed idee om iemand anders te laten bellen zodra je een kind of drenkeling begint te reanimeren. En of je in alle consternatie van een reanimatie nog bedenkt dat je na één minuut pas mag bellen is dat mooi meegenomen.

Voor alle duidelijkheid: als de reanimatie leidt tot het terugkeren van ademhaling en circulatie moet het slachtoffer toch per ambulance naar het ziekenhuis.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2005, 14:20:50
S.o. bewusteloos -> hard om hulp roepen als je alleen bent.

s.o. bewusteloos en geen spontane ademhaling -> 112 melding reanimatie. Als iemand kan melden altijd direct laten melden.

Als je alleen bent, dan pas geldt de regel volwassen s.o. eerst melden en kinderen eerst 1 minuut reanimeren en dan pas melden.