Rijopleiding OGS voor Brandweer rijbewijs B

Auteur Topic: Rijopleiding OGS voor Brandweer rijbewijs B  (gelezen 4046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Gepost op: 4 januari 2016, 10:08:14
Beste wensen allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de opleiding manschap-A, hier zit helaas geen cursus rijden met OGS in. Is het mogelijk zo'n cursus zelf te volgen, en wat zijn de kosten hier dan van? Het gaat om voertuigen die in rijbewijs klasse B vallen, zoals een dienstauto of dienstbus/logistiek.

Alvast bedankt!




firefighternl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2016, 12:21:18
Ja, dat moet wel kunnen dacht ik.
Maar volgens mij moet een korps je nog wel opgeven via één van de opleidingsinstituten..
Opleiding zal rond de €1500 kosten, afhankelijk van de aanbieder..
Dacht dat dit ook inclusief 'examen' is, maar dat weet ik niet zeker.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2016, 12:43:14
Dat kan dus niet. Je kan pas naar de rijopleiding als daar een reden voor is. Dus dat je chauffeur pompbediender gaat worden, of je een functie gaat bekleden waarvoor het rijden met OGS noodzakelijk is. Bijvoorbeeld WVD. Dus je kunt niet zomaar naar de rijopleiding omdat je dit graag wilt. En dan nog mag je niet rijden met OGS omdat je aangewezen dient te worden voor de voertuigen waarmee je met OGS mag gaan rijden. Dat staat geregistreerd namelijk.


firefighternl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2016, 12:51:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1396905 date=1451907794
Dat kan dus niet. Je kan pas naar de rijopleiding als daar een reden voor is. Dus dat je chauffeur pompbediender gaat worden, of je een functie gaat bekleden waarvoor het rijden met OGS noodzakelijk is. Bijvoorbeeld WVD. Dus je kunt niet zomaar naar de rijopleiding omdat je dit graag wilt. En dan nog mag je niet rijden met OGS omdat je aangewezen dient te worden voor de voertuigen waarmee je met OGS mag gaan rijden. Dat staat geregistreerd namelijk.

Dat ben ik niet met je eens.
Ik ken er genoeg die voor hun persoonlijke ontwikkelingen opleidingen hebben gevolgd waar geen noodzaak voor was, maar die goed waren voor hun persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld instructeur, noodzaak was er niet maar voor hun ontwikkeling wouden ze het graag... Kan denk ik per regio verschillen.. Maar het is dus wel mogelijk, misschien bij jullie niet  ;)
Aanwijzing klopt inderdaad wel!


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2016, 10:31:34
Even los van de onzekerheid of je wel/niet wordt ingeschreven voor de opleiding, mag je voorlopig sowieso niet optreden als chauffeur van een voorrangsvoertuig van de brandweer. Voor de categorie personenauto's dien je tenminste 3 jaar rijervaring te hebben.

En goedbedoeld advies: Houd even pas op de plaats.  Het is goed dat je enthousiast bent, maar loop niet te hard van stapel. Meteen een cursus OGS willen, een tweedehands dienstauto willen rijden,  dat geeft een bepaalde indruk die tegen je zou kunnen gaan werken. Als je in de toekomst daadwerkelijk bij de beroeps terecht zou willen komen, zou ik je willen adviseren om op te vallen door je inzet bij bijvoorbeeld de cursus MSA, en niet als "dat jongetje die alleen maar met blauwe lampjes wilt rijden".
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2016, 08:51:08
Citaat van: Rhonus link=msg=1397218 date=1451986294
Even los van de onzekerheid of je wel/niet wordt ingeschreven voor de opleiding, mag je voorlopig sowieso niet optreden als chauffeur van een voorrangsvoertuig van de brandweer. Voor de categorie personenauto's dien je tenminste 3 jaar rijervaring te hebben.

En goedbedoeld advies: Houd even pas op de plaats.  Het is goed dat je enthousiast bent, maar loop niet te hard van stapel. Meteen een cursus OGS willen, een tweedehands dienstauto willen rijden,  dat geeft een bepaalde indruk die tegen je zou kunnen gaan werken. Als je in de toekomst daadwerkelijk bij de beroeps terecht zou willen komen, zou ik je willen adviseren om op te vallen door je inzet bij bijvoorbeeld de cursus MSA, en niet als "dat jongetje die alleen maar met blauwe lampjes wilt rijden".

Ik weet dat er 3 jaar rijervaring nodig is en dat je aangewezen moet worden om op een bepaald voertuig te mogen rijden met OGS. Het feit dat ik op zoek was naar een tweedehands dienstauto heeft geen enkele andere reden behalve het feit dat deze voertuigen goed onderhouden worden en relatief weinig km's maken.

Mij vraag was alleen of dit ook kon mocht ik via mijn huidige korps de kans niet krijgen voor een opleiding rijden met OGS. Wat is de cursus MSA, of doel je op de opleiding ManSchap-A? Wel bedankt voor alle replies.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2016, 09:48:18
Waarom wil je zo graag op eigen kosten een rijopleiding OGS volgen? Wat voegt dat op dit moment toe aan jou loopbaan?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2016, 10:12:09
Citaat van: DiNozzo link=msg=1398187 date=1452242898
Waarom wil je zo graag op eigen kosten een rijopleiding OGS volgen? Wat voegt dat op dit moment toe aan jou loopbaan?

Mocht ik in sollicitatie gaan bij de beroeps, heb je een voordeel dat je al een onderdeel/cursus hebt gehad. Net zoals in Den Haag laatst waren er 400 aanmeldingen voor 12 vacatures. Hoe meer ervaring/cursussen des te beter voor de sollicitatie. (komt van onze postcommandant zelf)


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2016, 10:16:07
Vergeet ook niet dat je zo'n diploma moet onderhouden en herhalen. Op moment dat je 'ooit' de cursus hebt gedaan, maar geen herhalingen o.i.d. volgt, maakt je een jaar later alweer onbekwaam, als je in de tussentijd nooit met prio 1 hebt gereden.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-