Sportvliegtuigje type SR20 in Noordzee neergestort t.h.v. Petten 04-01-2016

Auteur Topic: Sportvliegtuigje type SR20 in Noordzee neergestort t.h.v. Petten 04-01-2016  (gelezen 19039 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
De kortste route gaat recht over Schiphol dus het is wel duidelijk waarom hij die niet gekozen heeft.
De piloot zal toch wel een flightplan ingediend hebben. Daaruit kun je zien of hij van zijn route is afgeweken.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: honderd link=msg=1397800 date=1452115159
Een oorzaak anders dan het weer of een technisch gebrek aan het vliegtuig is nog nergens uitgesloten.De piloot was al op leeftijd (76), dus ook een menselijke kwaal kan de oorzaak zijn geweest.
Is er bij een (klein) vliegbrevet ook een ?-jaarlijkse keuring bij personen boven een bepaalde leeftijd, zoals we dat voor het autorijbewijs ook kennen?

Dit is wel beter 'beschermd' dan het autorijden, je moet jaarlijks 12 vlieguren maken waarbij inbegrepen ook 1 uur onder begeleiding van een instructeur. Kom je niet aan deze uren, dan zal je een klein examen moeten maken.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Vergeet de noodzakelijke keuring niet. Dit is niet een rijbewijskeurinkje...


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Wanneer vindt de noodzakelijke keuring plaats? Is dat eenmalig? Eens in de 5 jaar na de 70? En wat houd deze keuring in? Ik heb er geen beeld van.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: honderd link=msg=1397859 date=1452123423
Wanneer vindt de noodzakelijke keuring plaats? Is dat eenmalig? Eens in de 5 jaar na de 70? En wat houd deze keuring in? Ik heb er geen beeld van.

Google is je vriend:
http://www.aeglia.nl/index.php/klasse-2 of https://klmhealthservices.com/medische-keuringen/vliegmedische-keuring/

Citaat
De vervaldatum van de bevoegdverklaring in het bewijs van bevoegdheid staat op het brevetdocument. Voordat deze vervaldatum verloopt dient de bezitter ervan verlenging aanvragen. De bezitter van een verlopen bevoegdverklaring moet een hernieuwde afgifte aanvragen. Het bewijs van bevoegdheid is voor onbepaalde tijd geldig. Het document zelf moet om de vijf jaar worden vernieuwd. Kiwa Register verzorgt de uitgifte van het brevetdocument.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/piloten/vereiste_documenten/behouden_van_de_bevoegdheid/


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Zal even wat ruis weg nemen.

Het toestel gaat om de G-ZOGT ex call-sign N-556PG. Dit is een Sirrus SR-20 GTS bouwjaar 2008 met C/N2010. Dit toestel heeft geen CAPS, maar is wel in het bezit van FIKI. Het is een 4 persoonstoestel.

Het toestel was onderweg naar Munster-Osnabruck waar het zou ingeschreven worden in het Duitse register met een Duits call-sign. Er waren geen technische storingen gemeld. Het eigendomsrecht is in december 2015 gewisseld.

Citaat van: bendelange link=msg=1397839 date=1452120239
De kortste route gaat recht over Schiphol dus het is wel duidelijk waarom hij die niet gekozen heeft.
De piloot zal toch wel een flightplan ingediend hebben. Daaruit kun je zien of hij van zijn route is afgeweken.

Deze route is vrij logisch. Schiphol is de kortste route, maar voor een tussenstop ook de duurste havengeld en full. Logisch zou zijn om via Texel te vliegen voor een tussenstop lage havengelden en full prijzen.

Citaat van: honderd link=msg=1397800 date=1452115159
Een oorzaak anders dan het weer of een technisch gebrek aan het vliegtuig is nog nergens uitgesloten.De piloot was al op leeftijd (76), dus ook een menselijke kwaal kan de oorzaak zijn geweest.
Is er bij een (klein) vliegbrevet ook een ?-jaarlijkse keuring bij personen boven een bepaalde leeftijd, zoals we dat voor het autorijbewijs ook kennen?
Gezien het feit het hier gaat om een Duitse piloot weet ik redelijk wat de eisen zijn.
Twee keer per jaar een medische keuring met een hartfilm, ogentest en geestelijke test. Dementie en dergelijke te constateren. Daarbij minimaal 4start en landingen in een half jaar met minimaal 16 vlieguur. Tevens half jaarlijks een uur vliegen met een instructeur.

Citaat van: Bert65 link=msg=1397860 date=1452124208
Google is je vriend:
http://www.aeglia.nl/index.php/klasse-2 of https://klmhealthservices.com/medische-keuringen/vliegmedische-keuring/
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/piloten/vereiste_documenten/behouden_van_de_bevoegdheid/

Dit zijn de eisen voor piloten met een Nederlands licentie vliegend op een Nederlands geregistreerd toestel.

Citaat van: Walker link=msg=1397684 date=1452097094
Stel dat ijsvorming de oorzaak is geweest (gezien de weersomstandigheden niet onwaarschijnlijk), is dit dan nog te achterhalen? Zo'n SR20 zal geen zwarte doos hebben...

Of worden 'gewoon' alle mogelijkheden onderzocht en indien mogelijk weggestreept, zodat er uiteindelijk 1 of 2 vermoedelijke oorzaken overblijven? Met kans dat er iets over het hoofd wordt gezien.
Ijsvorming is aantoonbaar te achterhalen als oorzaak. Ook als een toestel geen black-box heeft. Gezien de registratie is de kans groot dat er een black-box aanwezig is. Veel UK toestellen hebben een black-box.

Een ongeval met een luchtvaartvoertuig is eigenlijk onderzoeken wat het niet is. Dit tot je overhoud wat het wel is. Kan in dit geval duizenden defecten bedenken wat de oorzaak is. Oorzaken waar jullie nu niet aandenken. Simpel van een medisch probleem bij de piloot daar heeft leeftijd niks mee te maken tot iets lulligs buiten de schuld van piloot en ondershoudsmonteurs.

Laten we rustig op de uitslag van de dames en heren onderzoekers afwachten. Dit kan zomaar een jaar of meer duren.

O ja, en nee dit toestel bezit geen automatische piloot.




Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Mooie duidelijke reconstructie van de zoektocht en uiteindelijke berging:

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2016/01/samen-zoeken


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Doruz link=msg=1400267 date=1453033666
Mooie duidelijke reconstructie van de zoektocht en uiteindelijke berging:

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2016/01/samen-zoeken

Idd een goed en makkelijk leesbaar artikel. Heb ze echter wel een mailtje gestuurd ivm de vergissing van de maand (5 en 6 september ipv januari).


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Goede en duidelijke timeline :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)