Blauw aan bij oefening ???

Auteur Topic: Blauw aan bij oefening ???  (gelezen 5361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heidebrandje

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 september 2005, 10:59:39
Ik heb liever wat publiek, dan dat ik voor "mijn sokken" gereden wordt.... :-X :-\

denk dat blauw aan in de bebouwde kom alleen maar paniek veroozaakt en dus gevaarlijker is dan gewoon alleen orange


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #11 Gepost op: 15 september 2005, 16:32:22
even ter verduidelijking, OGS staat voor Optisch en GeluidsSignalen, en inderdaad mag een brandweervoertuig ook bij een oefening Oranje licht, en indien niet aanwezig blauwlicht (en geen ''G'') aan hebben als het voertuig een obstakel vormt of mogelijk kan vormen.

Ik bedoelde dan ook als een voertuig een obstakel vormt (=stilstaat) dat deze geen geluidssignalen voert natuurlijk ;)
Maar aanrijdend naar het oefenobject toe moet er ook geen OGS gevoerd (nu wel zowel optisch als geluid anders heeft het bijvoorbaat geen status), want het zorgt alleen maar voor onnodige verwarring en stress op de openbare weg. (Uitzondering vindt ik dan een peletons- of compagniesverplaatsing)

Als het voertuig een obstakel vormt heeft blauw licht weinig extra waarde. De gevarenlichten, oranje zwaailichten en of/ flitsers en mogelijk arrowstick geven al genoeg veiligheid! En in mijn belevenis hebben  blauwe zwaailichten alleen maar meer aantrekkingskracht.
Brandwacht 1e klas + WVD


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 16 september 2005, 00:07:22

Als het voertuig een obstakel vormt heeft blauw licht weinig extra waarde. De gevarenlichten, oranje zwaailichten en of/ flitsers en mogelijk arrowstick geven al genoeg veiligheid! En in mijn belevenis hebben  blauwe zwaailichten alleen maar meer aantrekkingskracht.

en als een voertuig dus geen oranje heeft (veel politie en een groot aantal brandweervoertuigen hebben dit dus niet), mag en soms moet hij blauw gebruiken.
Nemo me impune lacessit


brw martijn

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 september 2005, 12:59:40
De weg was immers afgesloten voor al het verkeer. Wel bij het in kolone rijden hadden we de blauwe pitten aan.

dus kan ook voor de show zijn geweest niemand had er last van of vergeten uit te doen na het in kolone rijden.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #14 Gepost op: 22 september 2005, 16:14:59
is het niet zo dat het de keuze is van de bevelvoerder of er OF blauw OF oranje aangaat?? Want officieel mag je geen 2 kleuren tegelijkertijd voeren  ;D


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #15 Gepost op: 24 september 2005, 16:44:51
Ik bedoelde dan ook als een voertuig een obstakel vormt (=stilstaat) dat deze geen geluidssignalen voert natuurlijk ;)
Maar aanrijdend naar het oefenobject toe moet er ook geen OGS gevoerd (nu wel zowel optisch als geluid anders heeft het bijvoorbaat geen status), want het zorgt alleen maar voor onnodige verwarring en stress op de openbare weg. (Uitzondering vindt ik dan een peletons- of compagniesverplaatsing)

Als het voertuig een obstakel vormt heeft blauw licht weinig extra waarde. De gevarenlichten, oranje zwaailichten en of/ flitsers en mogelijk arrowstick geven al genoeg veiligheid! En in mijn belevenis hebben  blauwe zwaailichten alleen maar meer aantrekkingskracht.

Ik ben persoonlijk van mening dat bij het aanrijden naar een oefening OGS niet eens zo gek is. Dit kan ook voor de chauffeur een extra oefening zijn om zo goed mogelijk met gepikeerde automobilisten om te gaan. Gebruik maken van de kans om daar ook aandacht aan te besteden lijkt mij zo gek niet!


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 september 2005, 11:55:17
Ik ben persoonlijk van mening dat bij het aanrijden naar een oefening OGS niet eens zo gek is. Dit kan ook voor de chauffeur een extra oefening zijn om zo goed mogelijk met gepikeerde automobilisten om te gaan. Gebruik maken van de kans om daar ook aandacht aan te besteden lijkt mij zo gek niet!



Om nou wildgroei van al die blauwe lichten voor een oefening tegen te gaan is die Prio 1, etc.-regel er gekomen. ;)


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2005, 14:11:47
Het mag gewoon niet. Staat allemaal heel goed beschreven in art. 29 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Alleen OGS als er een dringende taak vervuld moet worden. Dringende taak is het alleen als er sprake is van het voorkomen of beeindigen van een levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.  Bij misbruik kan de bestuurder van het brandwervoertuig strafrechterlijk vervolgd worden (art. 5 WVW). Alleen bij een uitruk wanneer het voertuig een (potentieel) obstakel vormt voor het overige verkeer moeten rijdende of stilstaande brandweervoertuigen gele of blauwe zwaailichten gebruiken waarbij geel de voorkeur heeft.
Een oefening is geen uitruk dus is gebruik OGS NIET toegestaan. Allemaal heel simpel en goed beschreven in de Brancherichtlijn. Net zoals je bij een oefening moet houden aan de ARBO-wet moet je je ook als gewoon verkeersdeelnemer gedragen.  ???


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #18 Gepost op: 25 september 2005, 18:36:06
Het mag gewoon niet. Staat allemaal heel goed beschreven in art. 29 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Alleen OGS als er een dringende taak vervuld moet worden. Dringende taak is het alleen als er sprake is van het voorkomen of beeindigen van een levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.  Bij misbruik kan de bestuurder van het brandwervoertuig strafrechterlijk vervolgd worden (art. 5 WVW). Alleen bij een uitruk wanneer het voertuig een (potentieel) obstakel vormt voor het overige verkeer moeten rijdende of stilstaande brandweervoertuigen gele of blauwe zwaailichten gebruiken waarbij geel de voorkeur heeft.
Een oefening is geen uitruk dus is gebruik OGS NIET toegestaan. Allemaal heel simpel en goed beschreven in de Brancherichtlijn. Net zoals je bij een oefening moet houden aan de ARBO-wet moet je je ook als gewoon verkeersdeelnemer gedragen.  ???

geheel correct beschreven, maar..... de vraag in deze topic is blauw aan bij oeffening, dus geen OGS, want dat impliceerd dat je ook geluid gebruikt, het voertuig heeft blauw aan (heeft oranje, maar is mischien minder zichtbaar) en staat op de openbare weg, afgezet met pilonen (dit is pas van dichtbij waarschijnlijk zichtbaar) en vormt als zodanig een obstakel, ook al is de weg mischien afgezet, en is blauw dus toegestaan!
Nemo me impune lacessit


Erik Hartlief

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2005, 15:12:05
Gelet op de foto, het is een wedstrijd met op de voorgrond een baancommisaris, sukkels.

Erik