Blauw aan bij oefening ???

Auteur Topic: Blauw aan bij oefening ???  (gelezen 5364 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heidebrandje

  • Gast
Gepost op: 13 september 2005, 13:57:09
op www.bjorn-leek-fotografie.nl zie ik foto's staan als deze
die is gemaakt tijdens een oefening nu is mijn vraag blauw bij oefening is dat normaal ???




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2005, 16:31:34
Oefening of niet, als je gevaarlijk staat op de openbare weg, mag je dit voeren..... ;)


spruit

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 331
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2005, 16:41:10
Oefening of niet, als je gevaarlijk staat op de openbare weg, mag je dit voeren..... ;)

Maar normaal wordt de weg dan toch ook voor auto's af gesloten als er echt veel bij komt kijken.. (dat alleen ambu , politie en brandweer) er alleen langs mogen??


Melvin

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2005, 17:07:37
Oefening of niet, als je gevaarlijk staat op de openbare weg, mag je dit voeren..... ;)

Maar daar heb je toch je oranje zwaailamp toch voor.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2005, 17:12:24
Maar daar heb je toch je oranje zwaailamp toch voor.

Oa ja....maar het voeren van blauwe lampen bij een oefening is toegestaan ;)


ajax

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2005, 17:21:04
was gister als chaufeur bij deze oefening maar niet alle wagens hadden de blauwe lampen aan ik bijv. vond het niet nodig. Maar ook de VC TS muiden en de HA hadden geen blauw aan. De weg was immers afgesloten voor al het verkeer. Wel bij het in kolone rijden hadden we de blauwe pitten aan.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2005, 18:35:22
Wel bij het in kolone rijden hadden we de blauwe pitten aan.
Maar dat zal dan de beslissing van de pelotonscommandant geweest zijn ?

Gr, Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #7 Gepost op: 14 september 2005, 13:13:40
Bij peletonsverplaatsingen is het inderdaad de beslissing van de peletonscommandant en/ of de verplaatsingsleider (het eerste voertuig)of OGS gevoerd wordt. Omdat de peletonscommandanten vaak al eerder ter plaatse gaan naar het inzetgebied, als voorverkenning, zal het eerste voertuig de beslissing vaak nemen. Ik heb bij een dergelijke oefening gemerkt dat tijdens de verplaatsing wel het beste OGS gevoerd kan worden voor de herkenbaarheid van het peleton. Vaak rijden er ook een groep politievoertuigen mee ter ondersteuning, die voeren op zo'n moment ook blauw voor de verkeersveiligheid dus dat is gewoon een stuk veiliger!

Bij de oefening zelf ben ik van mening dat er nooit OGS gevoerd moet worden. Daarvoor heb je oranje zwaailichten en knipperlichten. Ten eerste trekt dit alleen maar veel publiek etc. Daarnaast gaat de verkeersveiligheid er ook op achteruit, omdat iedereen altijd bijzonder nieuwsgierig wordt. (Al trekt een brandweervoertuig toch altijd al veel mensen aan).
Brandwacht 1e klas + WVD


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 14 september 2005, 15:34:15

Bij de oefening zelf ben ik van mening dat er nooit OGS gevoerd moet worden. Daarvoor heb je oranje zwaailichten en knipperlichten. Ten eerste trekt dit alleen maar veel publiek etc. Daarnaast gaat de verkeersveiligheid er ook op achteruit, omdat iedereen altijd bijzonder nieuwsgierig wordt. (Al trekt een brandweervoertuig toch altijd al veel mensen aan).

even ter verduidelijking, OGS staat voor Optisch en GeluidsSignalen, en inderdaad mag een brandweervoertuig ook bij een oefening Oranje licht, en indien niet aanwezig blauwlicht (en geen ''G'') aan hebben als het voertuig een obstakel vormt of mogelijk kan vormen.

en dat verhaal van publiek en verkeersveiligheid, wanneer gaan de mensen daar nou eens aan wennen en niet zo bekrompen op reageren, in de toekomst moet er vaker geoeffend worden komt steeds vaker in de pers, dus wen er maar aan.
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2005, 00:46:13
Ik heb liever wat publiek, dan dat ik voor "mijn sokken" gereden wordt.... :-X :-\