Hesjes bevelvoerder

Auteur Topic: Hesjes bevelvoerder  (gelezen 12892 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 14 september 2005, 16:57:54
Ik vind dat degene die op een bepaalt moment de leiding heeft een groen hesje moet hebben.
dus bij

1 ploeg --> bevelvoerder
grotere inzet --> OVD
nog groter --> CVD

De politie en ambulancedienst maken ook gebruik van groene hesjes voor de commandovoering. OVD-P / Chef van dienst / beheerder PD en bij de ambu --> eerste ambulance ter plaatse.
Dan heb je ook nog het groene zwaailicht dat aangeeft waar de commandovoering zit.
Voor het multidisciplinaire aspect is het denk ik goed als ook degene die de leiding heeft bij de brandweer een groen hesje draagt.
Dan zit je alleen nog met de ROGS, die moet dan weer wat anders...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 14 september 2005, 19:50:14
hier heeft de bevelvoerder rode schouderstukken
de ovd heeft een groen hesje
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #12 Gepost op: 14 september 2005, 23:24:13

(Foto: www.brandweerhaarlem.nl, voor een grotere foto http://www.brandweerhaarlem.nl/Files/Images/rd//ctpib.JPG )

Zo is het dus hier in de regio ;)

Ik vind dat degene die op een bepaalt moment de leiding heeft een groen hesje moet hebben.
dus bij

1 ploeg --> bevelvoerder
grotere inzet --> OVD
nog groter --> CVD

De politie en ambulancedienst maken ook gebruik van groene hesjes voor de commandovoering. OVD-P / Chef van dienst / beheerder PD en bij de ambu --> eerste ambulance ter plaatse.
Dan heb je ook nog het groene zwaailicht dat aangeeft waar de commandovoering zit.
Voor het multidisciplinaire aspect is het denk ik goed als ook degene die de leiding heeft bij de brandweer een groen hesje draagt.
Dan zit je alleen nog met de ROGS, die moet dan weer wat anders...

Dit vind ik erg onlogisch want globaal gezien bij een grote inzet is:
  • Van onderaf is de bevelvoerder nog steeds verantwoordelijk voor zijn 5 man (soms met 2 extra personen van een ondersteuningsvoertuig), hij bepaald hoe hun ingezet worden.
  • De OvD overlegt met de bevelvoerders en met de overige hulpdiensten. Houdt het gehele inzet in de gaten en stemt af en maakt taakverdelingen ten behoeve van de inzet.
  • Wanneer een HOvD ter plaatse komt zal deze zich niet of nauwelijks met de inzet zelf bemoeien, maar de OvD ontlasten van de randverschijnselen en de overleggen.

Zo zijn er dus meerdere leidinggevenden die allemaal hun eigen taken hebben en er is dus niet één aanspreekpunt mogelijk!!Dus één persoon van een vestje voorzien kan gewoon niet.

De huidige aanpak vergroot gewoon de herkenbaarheid voor iedereen. Men weet tot wie men zich moet wenden in de overleggen etc. Kortom duidelijkheid en dit zorgt voor gestructureerde inzetten wat de algehele veiligheid vergroot.
Brandwacht 1e klas + WVD


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 15 september 2005, 20:41:05
Duidelijk verhaal ;)

Ik vind trouwens wel dat er één kleurensysteem in Nederland doorgevoerd moet worden. Dat komt de herkenbaarheid te goede. Een OvD met oranje jas hebben de meesten nu wel toch?
Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met de OGS, C(v)D en HOvD? Is dat al interregionaal hetzelfde?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #14 Gepost op: 15 september 2005, 21:09:29
hier hebben de bevelvoerders gewoon de helm met een streep.. verder niets.. de OVD heeft een groen vest.. wat de HOVD en CVD etc heeft weet ik niet..  de bev heb hier ook wel eens een groene band om de arm..

de AGS heeft een jas met een gele bovenkant en een donkerblauwe onderkant..

hier staan de AGS, HOVD en onze commandant ( die staat bij de deur vd auto..  
http://www.weegink.nl/foto's/06212005nieuwstraat/DSC_0117.JPG

In wierden hebben alle brandweer mensen rode schouder vlakken.. dus hier kan je niet werken met rood voor een bev
http://www.weegink.nl/foto's/06212005nieuwstraat/DSC_0089.JPG


brw martijn

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 september 2005, 12:57:12
Wij en een groot deel van de brul (allemaal?) zijn ook al een tijd (paar jaar) over op hesjes ze zijn van het zelfde materiaal als de pakken. Ik vind het zeker goed vooral bij ons want er is één bevelvoerder maar achterin zitten van BWT tot alles (zelfs een hoofdbrandmeester) in het verleden wou dat nog wel eens zeggen dat achterin een b.v. 1 persoon met brede band, 1 persoon met 2 smalle banden en 2 personen met 1 smalle band achterin zaten je begrijpt erg verwarrend en de banden op de helm hadden geen nut. Nu de vestjes er al een aantal jaren zijn werkt het super je ziet gelijkt wie bevelvoerders is aan het rode hesje en OVD, CVD en commandant aan het groene hesje. Ik weet nog toen ze kwamen dat er werd gezegt dat de ambulance gele hesjes krijgt en politie blauwe alleen zie ik ze er bar weinig in, geeft niet vind ik want ze springen er toch wel tussen uit. Het werkt super zo vind alleen nog dat we onder onze naam plaatjes een in de wagen hangende voertuig nr plaatje moeten krijgen.


sigmash

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 september 2005, 21:34:35
Van mij mogen de rode strepen op de helm best blijven, het zou zelfs mooi zijn als de breedte en aantal ervan zou overeenstemmen met de balken van officiersrangen. En als aanvulling hierop om duidelijk te krijgen wie op dat moment welke rol heeft gekleurde vestjes. Bevelvoerders, OVD, CVD, AGS ieder hun eigen kleur en functie-opdruk. En dan aub wel een landelijk systeem....

Bevelvoerder rood is wel een mooie, doet mij een beetje denken aan de smurfen....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #17 Gepost op: 19 september 2005, 16:34:49

Bevelvoerder rood is wel een mooie, doet mij een beetje denken aan de smurfen....


     ::)smurfen zijn blauw  ::)

 ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #18 Gepost op: 19 september 2005, 16:47:18
als ze allemaal bij elkaar staan lijken ze ook net de teletubbies... ;D of een fruitmandje wat jullie willen
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 19 september 2005, 17:00:51
Zullen we maar weer gewoon verder met de topic  ;)