Bekeuren in vrije tijd

Auteur Topic: Bekeuren in vrije tijd  (gelezen 10864 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #40 Gepost op: 11 januari 2016, 02:02:57
Citaat van: Drenthe_Roden link=msg=1398939 date=1452468597
Ik snap niet wat de "lijst met omgekomen politiefunctionarissen" hiermee te maken heeft? Kijk, als een agent aan het werk is kan hem hetzelfde overkomen als wanneer hij iemand in vrije tijd aanspreekt. Hij kan dan alleen niet  op dezelfde manier handelen. En als je bij de politie gaat functioneren moet je wel bereid zijn om de "risico's van het vak" te willen aanvaardden. Dus gelieve niet meer zo dramatisch te doen, want zoals ik al zei: altijd de afweging maken. En als de betrokkene als een malloot overal langs/doorheen knalt zal je die sowieso al niet volgen. En bijkomend feit is dat er al jaren geen agent meer is komen te overlijden door een staandehouding.

Volgens mij kent iedereen Gabriëlle Cevat nog, is toch pas 7,5 jaar geleden. Bij ieder contact met de burger zit een bepaald risico. We moeten daar niet paniekerig over gaan doen, maar wel in je achterhoofd houden. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet handig om alleen te doen, en sommige dingen zijn ook niet handig om ongewapend, zonder porto of wat dan ook te doen.

Ja je hebt de bevoegdheid, maar gebruik deze wanneer het écht nodig is. Bedenk dan ook wat het doel is, wat de mogelijke risico's zijn en of de het doel de risico's rechtvaardigen. Je moet het niet willen om in je vrije tijd staande houdingen te doen. We moeten niet spastisch gaan doen en nooit meer durven op te treden omdat het misschien gevaarlijk kan worden. Maar er zit een wezenlijk verschil in of ik terwijl ik aan het werk ben iemand aan de kant zet, terwijl ik een veiligheidsvest draag, bewapend ben, een collega bij me heb, een porto met een noodknop heb, een meldkamer die weet waar ik ben, een meldkamer die weet wat ik doe, en mijn collega's die weten waar ik mee bezig ben, of wanneer ik dat allemaal niet heb. Het zal vaak goed gaan, maar het zal maar net fout gaan. Je zal maar net de verkeerde treffen. Je zal maar net die ene hebben die denkt: "Hé, die is alleen, onbewapend, dit is mijn kans."

Dit heeft niks met dramatisch doen te maken, dit heeft te maken met weten waar je mee bezig bent, geen cowboy willen zijn. Je zegt het zelf al, hij kan niet op dezelfde manier handelen. Dat is nou net het hele risico. Daarbij komt dat iedere agent weet wat de risico's van het vak zijn. Daar hebben we bewust voor gekozen. Het is de kunst die risico's zo laag mogelijk te houden.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2016, 02:26:20
Citaat van: Drenthe_Roden link=msg=1398939 date=1452468597
Ik snap niet wat de "lijst met omgekomen politiefunctionarissen" hiermee te maken heeft? Kijk, als een agent aan het werk is kan hem hetzelfde overkomen als wanneer hij iemand in vrije tijd aanspreekt. Hij kan dan alleen niet  op dezelfde manier handelen. En als je bij de politie gaat functioneren moet je wel bereid zijn om de "risico's van het vak" te willen aanvaardden. Dus gelieve niet meer zo dramatisch te doen, want zoals ik al zei: altijd de afweging maken. En als de betrokkene als een malloot overal langs/doorheen knalt zal je die sowieso al niet volgen. En bijkomend feit is dat er al jaren geen agent meer is komen te overlijden door een staandehouding.

In 2008 nog is Gabrielle Cevat doodgeschoten terwijl ze in haar eigen tijd een bestuurder aanspreekt op zijn rijgedrag. Feit is gewoon dat je bij een staandehouding in vrije tijd geen enkel middel bij je hebt, van geweldmiddel tot handboeien. Niet elk gesprek loopt lekker en ook met 25 jaar ervaring is het knap lastig iemand in bedwang houden. Bovendien zal je waarschijnlijk ook niet het kogelwerende vest dragen wat tijdens de dienst niet voor niets verplicht is!

Citaat van: Drenthe_Roden link=msg=1398893 date=1452459082
Die mooie Samsung kan mensen/kentekens natrekken toch?  :)
Alsof het altijd alleen de eigenaar is die in een auto zit. Ik heb genoeg gesprekken gevoerd die op enig moment een hele rare kant op gingen en ook nog wel eens in een aanhouding (al dan niet met verzet) eindigden.

Citaat van: RS496 link=msg=1398865 date=1452453729
Mij lijkt dat de kantonrechter de bekeuring dan ook van tafel veegt omdat je kennelijk wel in staat was om de persoon aan te spreken maar alsnog de bekeuring op kenteken zet.
Nee. Je moet motiveren waarom je het niet doet. Er is geen verplichting mensen aan de kant te zetten. Onderweg naar een melding of in eigen tijd is daarbij ruim voldoende. Ik heb het al eens nagevraagd bij het CVOM.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2016, 03:16:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1398946 date=1452475580
Nee. Je moet motiveren waarom je het niet doet. Er is geen verplichting mensen aan de kant te zetten. Onderweg naar een melding of in eigen tijd is daarbij ruim voldoende. Ik heb het al eens nagevraagd bij het CVOM.

Zonder jou in twijfel te trekken heb ik zo mijn twijfels over het CVOM, zo vindt het CVOM het ook in orde als een snelheidsmeting wordt begaan door een slecht afgestelde radarcontrole met verlopen ijkrapport die bediend wordt door een BOA zonder benodigde certificaten..  98uiye


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2016, 10:33:11
Zonder jou in twijfel te trekken heb ik zo mijn twijfels over het CVOM, zo vindt het CVOM het ook in orde als een snelheidsmeting wordt begaan door een slecht afgestelde radarcontrole met verlopen ijkrapport die bediend wordt door een BOA zonder benodigde certificaten..  98uiye
En nu het hele verhaal.... in een ander topic aub. ;)


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2016, 12:32:16
1 hele simpele stelregel, zonder uitrusting (porto, vhv vest, bewapening) gewoon geen confrontatie met een burger aangaan. Brengt alleen maar gezeur met zich mee. Zie je echt wat asociaals dan kan je op kenteken schrijven of als de feiten zodanig erg zijn gewoon de meldkamer bellen en doorgeven/volgen.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #45 Gepost op: 11 januari 2016, 14:10:13
Ik zou zeggen, je bent lekker vrij. Natuurlijk moet je actie ondernemen bij een levensgevaarlijke situatie, dat doe ik ook. Voor de rest, lekker voorbij lopen/rijden en even niet aan het werk denken.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #46 Gepost op: 11 januari 2016, 21:02:06
Citaat van: Frank. link=msg=1398899 date=1452460474
Nee, helaas niet.

Citaat van: RS496 link=msg=1398873 date=1452456561
Krijg je als agent ook te horen of je bekeuringen wel of niet zijn vernietigd in bezwaarprocedures?  :o

Als iemand in bezwaar gaat moet je vaak een aanvullend PV opmaken; je kunt dan ook de 'uitslag' opvragen. Je wordt niet automatisch ikg.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #47 Gepost op: 11 januari 2016, 21:12:24
Citaat van: silque link=msg=1399126 date=1452542526
Als iemand in bezwaar gaat moet je vaak een aanvullend PV opmaken; je kunt dan ook de 'uitslag' opvragen. Je wordt niet automatisch ikg.

Hoe kun je de status opvragen dan? Aan de hand van CJIB nummer?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #48 Gepost op: 11 januari 2016, 22:03:39
Citaat van: Bravo link=msg=1398777 date=1452436012

Even over die MAW-lijn (Meldpunt Asociaal Weggedrag), want die is helaas erg onbekend en onbemid: Een meldlijn die alleen te gebruiken is door politiepersoneel om bevindingen door te geven. Je spreekt een bandje in, de Landelijke Eenheid werkt de concept AvB voor je uit. Een paar dagen later vind je de concept AvB in je mailbox. Printen, aanvullen, tekenen, retour sturen naar de Landelijke Eenheid en klaar. Werkt echt super. Het nummer ga ik je niet openbaar geven noch DM'en. Zoek het maar op via Intranet.
Ik heb 2 pdf bestanden gevonden over de LMAW lijn op intranet. Inclusief het telefoonnummer, maar niet de uitleg over de volgorde van inspreken of zit hier een menu in als je het nummer belt?
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #49 Gepost op: 11 januari 2016, 23:16:44
Hoe kun je de status opvragen dan? Aan de hand van CJIB nummer?
Via het zaaknr cvom
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg