Hoe krijg ik structuur in een verklaring?

Auteur Topic: Hoe krijg ik structuur in een verklaring?  (gelezen 2783 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Gepost op: 10 januari 2016, 18:20:04
Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben HTV-P student en ik loop nu de stage Service en Intake bij de Politie. Ik ga komende week voor het eerst een verklaring opnemen tijdens een aangifte. Ik vind dit best spannend en vindt het nog lastig om structuur in de verklaring te krijgen. Hebben jullie tips om een structuur in een verklaring te krijgen?


Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


guest15549

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2016, 18:24:22
Misschien een beetje een zinloos antwoord, maar als je HTV-P student bent en je bij de politie een verklaring gaat opnemen is er toch een docent of politieagent die jou dat gaat uitleggen..?


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2016, 18:29:43
Citaat van: RS496 link=msg=1398829 date=1452446662
Misschien een beetje een zinloos antwoord, maar als je HTV-P student bent en je bij de politie een verklaring gaat opnemen is er toch een docent of politieagent die jou dat gaat uitleggen..?

Mijn praktijkbegeleider geeft uiteraard tips maar ik ben er na die tips nog niet uit hoe ik een goede structuur kan creëren voor mezelf zodat ik een goede verklaring op kan nemen.  Vandaar dat ik graag tips hoor van jullie, wie weet zit er iets tussen wat mij kan helpen.
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2016, 18:31:28
Denk aan de 7 gouden W's en gebruik dat als leidraad. Dit is wel en beetje kort door de bocht, maar werkt wel.
Digitaal onderzoek


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2016, 18:34:35
Luister vooral goed naar de heren en dames van Service en Intake. Zij zijn meesters in het opnemen van aangiftes.

Werk chronologisch. Werk in redenen van wetenschap. Gebruik de gouden W vragen: wie, wat, waar, waarmee, waarom, wanneer en welke wijze. Benoem goed de bestandsdelen van het strafbare feit.

Vraag ook eens om een paar voorbeeld aangiftes die je kan doorlezen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2016, 19:27:25
Wat mij helpt is dat ik de aangifte als een film probeer voor me te zien. Als je goed chronologisch werkt en je ziet de film voor je zonder dat je stukken mist ben je al een heel eind.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2016, 19:36:25
Bedankt voor de tips, ik denk dat ik hier wat mee kan. Ik heb morgen weer stage dus dan zullen we weer gaan oefenen en dan in de loop van de week zal ik een verklaring opnemen. Ben benieuwd. Als er nog meer mensen zijn met tips hoor ik ze graag!
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


Waus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2016, 19:58:48
Misschien hebben ze op het bureau nog het boek: handleiding verhoor liggen. Op de politieacademie gebruiken ze dit als literatuur. Hierin staan verschillende verhoortechnieken beschreven. Elk verhoor is namelijk anders maar je krijgt wat handvaten om mee te werken.


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2016, 20:02:21
Citaat van: Waus link=msg=1398859 date=1452452328
Misschien hebben ze op het bureau nog het boek: handleiding verhoor liggen. Op de politieacademie gebruiken ze dit als literatuur. Hierin staan verschillende verhoortechnieken beschreven. Elk verhoor is namelijk anders maar je krijgt wat handvaten om mee te werken.

Oke dat wist ik niet, ik ga het morgen even navragen. Bedankt!
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.