Gebruik van Naloxon door EHBO'ers

Auteur Topic: Gebruik van Naloxon door EHBO'ers  (gelezen 24436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2016, 07:13:19
Citaat van: lotus bianca link=msg=1401948 date=1453756553
Leuk)NOTTTTTT) al die dingen uit het buitenland maar ik dacht dat het hier over nederlandse ehbo ging. Ik vind dit ver van mijn bed show.

NOT is geen Nederlands woord.

De Nederlandse EHBO-instructeurs hebben het graag over BLS (basic life support) en de ABC-methodiek. De ABC-methodiek is niet in de polder bedacht.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2016, 15:47:15
Citaat van: lotus bianca link=msg=1401948 date=1453756553

Leuk)NOTTTTTT) al die dingen uit het buitenland maar ik dacht dat het hier over nederlandse ehbo ging. Ik vind dit ver van mijn bed show.

Vinden jullie het niet vreemd dat er geen ehbo instructeurs meer reageren of dingen vragen omdat ze alerlei gepiepel uit het buitenland om hun oren gegooid krijgen of afgebekt worden als ze iets vragen????

Ga in een eigen hoekje deze dingen bespreken en laat de ehbo instructeurs met rust aub.

Mijn ervaring is dat het hier een nederlands forum is/was  maar het begint behoorlijk te verbuitenlandsen met al die dingen uit verweggiistan.


Bianca,

Ik vind het heel lastig om de inhoud van je reactie te begrijpen. In algemene zin ga je namelijk voorbij aan de kern van het Hulpverleningsforum, waarbij professionals en leken met elkaar digitaal ontmoeten en met elkaar in discussie kunnen gaan over uiteenlopende onderwerpen. Er is geen ander forum waar dat mogelijk is en daarmee vertegenwoordigd het Hulpverleningsforum een grote kracht.

Wanneer ik inhoudelijk reageer op je postig snap ik een aantal opmerkingen niet. Waar staat bijvoorbeeld dat dit forum alleen over Nederlandse aangelegenheden zou mogen gaan? Wat is er mis met de "ver van je bed show"? Wat bedoel je met 'gepiepel' en door wie ben jij afgebekt?

Als wij de EHBO met rust moeten laten, dan vind ik dat prima. Echter, je opmerking wekt de suggestie dat een aantal forumleden EHBO'ers hebben lastiggevallen met een aantal zaken. Wat bedoel je nou precies met zo'n opmerking?

Tot slot vraag ik mij zelf af wat het doel is van deze bijdrage.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2016, 16:01:41
Prehospital care is continually evolving profession. No matter what country you live and work in, it’s easy to not hear or know about innovations occurring in other pioneering systems around the world. Sadly, some of the most progressive work doesn’t always make it onto the agenda of a professional conference, or the pages of an professional magazine or peer-reviewed journal. Taking the extra time to search it out through your network, social media or a simple Google search can be worth the effort.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #43 Gepost op: 26 januari 2016, 21:26:50
Niet iedere Ehbo instructeur of ehbo er die hier een vraag stelt wil met hele moeilijke stukken om de oren worden geslagen of vind het leuk om gezegd te krijgen dat is niks voor een ehbo er en moet maar afgeschaft worden.
Als iemand een vraag stelt dan willen ze daar soms wel eens een normaal antwoord op waar ze iets mee kunnen volgens de richtlijnen die zei volgen.
En even reagerend op het stuk van Oma. er kan veel veranderen maar als Ik les geef volgens het Rode of Oranje kruis dan heb ik me te houden aan die regels en dan moet ik niet te veel rare dingen gaan vertellen waar de LEKEN ehbo ers niet op zitten te wachten.
Dat word hier wel eens vergeten dat er mensen zijn die ehbo voor in hun eigen omgeving willen hebben en niet voor evenementen of zoiets. Ook deze mensen hebben recht om les te krijgen zodat ze zich kunnen redden als er thuis of op straat iets mis gaat en die hebben niks aan allerlei moeilijke woorden of buitenlandse teksten.

En ik heb niks tegen Engels of wat dan ook en ja zelfs ik gebruik soms Engelse woorden.............. vreemd he.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #44 Gepost op: 26 januari 2016, 21:50:45

Onderstaande is het eerste bericht van dit item.


Gebruik van Naloxon door EHBO'ers
« Gepost op: 9 januari 2016, 09:30:39 »
ReageerCitaat
Ik zie regelmatig artikelen waarin staat dat de EHBO'er Naloxone neusspray mag toedienen bij vermoeden van overdosis drugsgebruik.
Wat is de gang van zaken in Nederland/België?



Toen ik dit zag dacht ik oke wel interessant om te volgende niet dat ik er ooit me te maken krijg maar je weet maar nooit.
Er werd ook mooi op gereageerd maar op de tweede pagina worden al weer dingen gepost die niet in Nederland of Belgie maar in andere landen gedaan worden en dan ook nog eens in het ziekenhuis en dat is nu net wat hier NIET gevraagd werd.
Natuurlijk mag er over verder gegaan worden maar dit heeft dan niks meer met EHBO te maken en hoort daarom niet meer in dit ehbo gedeelte thuis.

Bovenstaande is een voorbeeld wat heel vaak voor komt en daarom mijn reactie in mijn eerste berichtje.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


helm

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 26 januari 2016, 22:17:02
Als je het niet interessant vindt, dan lees je het toch niet. Zeker als je niet verder wilt kijken dan je OK of RK boekjes.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #46 Gepost op: 26 januari 2016, 23:08:45
Citaat van: lotus bianca link=msg=1402155 date=1453840010
Niet iedere Ehbo instructeur of ehbo er die hier een vraag stelt wil met hele moeilijke stukken om de oren worden geslagen of vind het leuk om gezegd te krijgen dat is niks voor een ehbo er en moet maar afgeschaft worden.
Als iemand een vraag stelt dan willen ze daar soms wel eens een normaal antwoord op waar ze iets mee kunnen volgens de richtlijnen die zei volgen.
En even reagerend op het stuk van Oma. er kan veel veranderen maar als Ik les geef volgens het Rode of Oranje kruis dan heb ik me te houden aan die regels en dan moet ik niet te veel rare dingen gaan vertellen waar de LEKEN ehbo ers niet op zitten te wachten.
Dat word hier wel eens vergeten dat er mensen zijn die ehbo voor in hun eigen omgeving willen hebben en niet voor evenementen of zoiets. Ook deze mensen hebben recht om les te krijgen zodat ze zich kunnen redden als er thuis of op straat iets mis gaat en die hebben niks aan allerlei moeilijke woorden of buitenlandse teksten.

En ik heb niks tegen Engels of wat dan ook en ja zelfs ik gebruik soms Engelse woorden.............. vreemd he.

Als je alleen je EHV'ers wilt opleiden met de aangeboden lesstof van de twee kruizen omdat dit voor lekenhulpverleners genoeg is is dat prima. Interesse voor gebruik van Naloxon past daar niet in...

Als je als instructeur je niet verder verdiept in de materie anders dan de lesstof die je "moet" gebruiken van de twee kruizen is de instructeur een slechte instructeur.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2016, 09:01:29
Citaat van: RemRoof link=msg=1402171 date=1453846125
Als je alleen je EHV'ers wilt opleiden met de aangeboden lesstof van de twee kruizen omdat dit voor lekenhulpverleners genoeg is is dat prima. Interesse voor gebruik van Naloxon past daar niet in...

Als je als instructeur je niet verder verdiept in de materie anders dan de lesstof die je "moet" gebruiken van de twee kruizen is de instructeur een slechte instructeur.

RemRoof
Citaat van: René van der Helm link=msg=1402162 date=1453843022
Als je het niet interessant vindt, dan lees je het toch niet. Zeker als je niet verder wilt kijken dan je OK of RK boekjes.
Nieuwe methodieken en inzichten geven altijd weerstand, juist bij die groepen die (volledig) vastgeroest zitten in hun (werk)omgeving en denken. "Ik doe het al jaren zo, het gaat altijd goed, dus waarom zou ik dan veranderen" mentaliteit. Ook een deel angst voor het "onbekende" wat afwijkt van wat hun ooit is aangeleerd speelt een grote rol. Dus verzetten hele volksstammen zich tegen elke vorm van vernieuwing. Met name in de EHBO wereld in Nederland is dat heel sterk.

In Nederland zitten de ehbo-instructeurs van de twee kruizen al meerdere decennia vastgeroest in hun eigen door het OK gedicteerde ehbo wereldje en hierdoor geen andere ehbo opleidingen willen, mogen en/of kunnen verzorgen.
Gevolg is dat bijna alle ehbo-ers in Nederland vastgeroest blijven in het laagdrempelige OK en RK opleidingsregime en alles daar buiten niet willen en/of kunnen accepteren.

Slecht is wellicht ook niet het juiste woord, in een OK of RK omgeving verzorgen OK en RK ehbo-instructeurs ongetwijfeld op het OK en RK niveau uitstekend ehbo lessen.

Voor de doelgroepen van algemene EHBO is het OK en RK prima. Daarbuiten is het voor de meeste OK en RK ehbo-instructeurs te lastig, te moeilijk en/of kennelijk onmogelijk om iets buiten het OK en RK te doen om hun kennis en hun vaardigheden te verhogen. Dat is voornamelijk een mentaliteitskwestie, het niet willen veranderen.

Ik ben voorstander voor het gebruik van Naloxone neusspray door EHBO-ers bij (het vermoeden van) overdosis drugsgebruik. Onder voorwaarde dat de ehbo-er deugdelijk is opgeleid in het hanteren van de ABCDE methodiek.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2016, 10:05:38
Citaat van: Achterkamp link=msg=1402202 date=1453881689
Ik ben voorstander voor het gebruik van Naloxone neusspray door EHBO-ers bij (het vermoeden van) overdosis drugsgebruik opiaten. Onder voorwaarde dat de ehbo-er deugdelijk is opgeleid in het hanteren van de ABCDE methodiek.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2016, 10:11:19
Citaat van: Achterkamp link=msg=1402202 date=1453881689
Ik ben voorstander voor het gebruik van Naloxone neusspray door EHBO-ers bij (het vermoeden van) overdosis drugsgebruik. Onder voorwaarde dat de ehbo-er deugdelijk is opgeleid in het hanteren van de ABCDE methodiek.

Bij het overgrote deel van de intoxicaties die je als eerste hulpverlener op evenementen zal tegenkomen ga je niks uitrichten met Naloxon. ;)