'Lifevac' - Nieuw hulpmiddel bij verstikking?

Auteur Topic: 'Lifevac' - Nieuw hulpmiddel bij verstikking?  (gelezen 14123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 18 januari 2016, 22:27:39
https://lifevac.net/

LifeVac is een nieuw apparaat als Heimlich niet werkt.




Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2016, 22:38:22
Een nieuw onderwerp vraagt om een nieuw topic, daarom bij deze losgemaakt van het oude topic over de naam 'Heimlich'.

-Joost-
Moderator


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2016, 23:06:25
Jeetje, net filmpje grotendeels gekeken van de site. Maar echt easy in gebruik is het niet vind ik.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2016, 23:18:02
Is er onderzoek gedaan naar de effectiviteit en veiligheid van dit hulpmiddel? Ik ben even door de bekende databases gegaan, maar daar niks kunnen aantreffen.. Ik heb ernstige twijfels bij de (positieve/negatieve) drukken die dit apparaat produceert en het effect daarvan op de longen en maag. Daarnaast zou dit geval kunnen afleiden bij het starten van een reanimatie bij bewustzijnsverlies.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1400516 date=1453154785
Jeetje, net filmpje grotendeels gekeken van de site. Maar echt easy in gebruik is het niet vind ik.

Niet veel anders dan de gootsteenontstopper me dunkt?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2016, 23:18:27
Is er geen groot risico op schade aan de longblaasjes, luchtwegen, opblazen van de maag en braken?

Het indrukken met seal over het gelaat lijkt mij ook contraproductief op wat je wil bereiken?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2016, 08:25:39
Baat het niet dan schaadt het niet.

p.s. Wat is ICD-10 voor 'bowling ball in trachea causing asphyxiation'


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2016, 08:42:25
T17.4 en W84.08?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2016, 08:58:13
Zoals de naam al doet denken: Een vacuüm of in ieder geval onderdruk (niet bloeddruk) vanaf de mond & neus tot verstopping in de luchtpijp. Met een Heimlich-greep doe je het andersom: Een overdruk vanaf de longen tot verstopping in de luchtpijp. Beide met blijkbaar hetzelfde gewenste effect: De verstopping via de keelholte naar buiten werken.

Bij een Heimlich-greep heb je dus de (over)druk in de longen, bij de LifeVac een onderdruk in de keelholte. Wanneer de verstopping naar boven/buiten komt, valt in beide gevallen de druk grotendeels weg omdat er een (veel) groter volume beschikbaar is voor deze druk. Ik verwacht dat de schade in de longen mee valt. Braken is een mogelijk bijeffect van de LifeVac, omdat door de onderdruk in de keelholte ook de slokdarm & maag samengeknepen kan worden.

Wat schadelijker is? Geen idee, maar blijven stikken omdat er anders nevenschade ontstaat lijkt mij minder prettig.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1400516 date=1453154785
Jeetje, net filmpje grotendeels gekeken van de site. Maar echt easy in gebruik is het niet vind ik.

Wat vind je niet gemakkelijk of eenvoudig aan het gebruik?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2016, 13:32:24
Zag ik nou goed in het filmpje op de site zelf dat de politie ze daar aangeschaft heeft voor 4000$ per stuk?!