Wijziging dosering Naloxon in LPA8

Auteur Topic: Wijziging dosering Naloxon in LPA8  (gelezen 5537 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2016, 17:43:24
Citaat van: CM link=msg=1400921 date=1453307674
Mijn handelen is gebaseerd op een aantal jaren ervaring in een achterstandswijk van Londen. Niet dat ik het tegenwoordig elke dag tegenkom maar, tot nu toe, heeft mijn aanpak tot het gewenste resultaat geleid. Uiteraard hou ik deze patiënten op de kap en titreer mijn dosering op geleide van bewustzijn. Ik heb geen behoefte aan een patiënt die de auto wilt verbouwen.


Mijn handelen op mijn jaren op de SEH in WG Amsterdam als assistent. Later (sporadisch) op SEH in Londen en nu op mijn oude dag weer echter niet dankzij heroine maar receptgeneesgemiddelen, incl. een 'druppeltje' sufenta onder de tong of opiaten in combinatie met benzodiapinen (hier meestal lorazepam).


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2016, 19:46:06
Citaat van: oma link=msg=1400909 date=1453307055

Ben het helemaal met je eens en heb ook nergens gezegd dat het een gemakkelijke discussie is. Echter geef je al aan dat meestal 0,4 mg i.v. voldoende is. De LPA commissie zegt 0,1 mg i.v/i.n.

 

Meestal 0,4 mg in totaal. Toch zijn er ook situaties waarbij je moet uitwijken naar heel forse doseringen zoals jij beschrijft. Dan schakel ik meestal op Naloxon perfossorpomp over.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2016, 19:50:57
Citaat van: Loekie link=msg=1400917 date=1453307210

Wat mij opvalt is dat de collegae die hier gereageerd hebben afwijken van het protocol. Voor mij niet gelaten - ik stel me er ook vragen bij - maar wat als het "fout" gaat en iemand het nodig vindt om een VIM/klacht neer te leggen?

Reden dat ik mij vragen stel bij het huidige protocol (en dat al een tijd doe maar er niet achter kom wat de achterliggende reden is) is enerzijds de (forse) discrepantie tussen het vorige en het huidige LPA en anderzijds de discrepantie met het buitenlandse beleid met betrekking tot opiaten-OD en toediening Naloxon. Gebruiken we in Nederland dan andere opiaten of zo?

Expert, even voor mijn beeldvorming, wat is jouw exposure aan opiaten OD? Die van mij mag je gerust weten: op de ambu = 0


Je vragen zijn terecht en ik heb er eerlijk gezegd geen pasklaar antwoord op.

In antwoord op je vraag zie ik het nogal eens als MMT arts. Meestal betreft het secundaire inzetten, wanneer de ambulanceverpleegkundige zich niet confortabel voelt met de situatie. Dat kan natuurlijk, want ik denk dat het gewoon zelden voorkomt in de ambulancepraktijk. Tijdens de diensten zie ik het met enige regelmaat op de spoedeisende hulp en op de OK dien ik Naloxon met grote regelmaat toe.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2016, 20:12:18
Citaat van: Expert link=msg=1400943 date=1453315566
Meestal 0,4 mg in totaal. Toch zijn er ook situaties waarbij je moet uitwijken naar heel forse doseringen zoals jij beschrijft. Dan schakel ik meestal op Naloxon perfossorpomp over.

Prehospitaal op de pomp?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2016, 21:28:43
Citaat van: oma link=msg=1400947 date=1453317138

Prehospitaal op de pomp?


Is mogelijk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 20 januari 2016, 22:02:14
Citaat van: Expert link=msg=1400954 date=1453321723
Is mogelijk.

Ik bedoelde eigenlijk of jij als MMT-arts prehospitaal kiest om bij een overdosis met zeer potente opiaten narcan middels perfussorpomp te geven.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2016, 22:25:00
Citaat van: oma link=msg=1400962 date=1453323734

Ik bedoelde eigenlijk of jij als MMT-arts prehospitaal kiest om bij een overdosis met zeer potente opiaten narcan middels perfussorpomp te geven.


Die keuze is mogelijk, maar behoort echt tot de uitzonderingen. Doorgaans red je het met min of meer normale doseringen. Nog niet zolang ben ik ter assistentie geroepen voor een oudere dame, die een grote dosis Hydromorfon tot zich had genomen. Dan heb je het over equipotente doseringen van bijna een gram Morfine per 24 uur. Dat is vrij fors. In dat soort gevallen red je het niet met 0,4 mg en dan moet je uitwijken naar maatregelen zoals Naloxon op de pomp. Van Methadon is bekend dat het een zeer onvoorspelbare eliminatie halfwaardetijd heeft die kan oplopen tot bijna 60 uur. Een overdosis met dit middel vraagt vaak om een IC behandeling met Naloxon op de pomp.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2016, 07:19:07
Citaat van: Expert link=msg=1400964 date=1453325100
Die keuze is mogelijk, maar behoort echt tot de uitzonderingen. Doorgaans red je het met min of meer normale doseringen. Nog niet zolang ben ik ter assistentie geroepen voor een oudere dame, die een grote dosis Hydromorfon tot zich had genomen. Dan heb je het over equipotente doseringen van bijna een gram Morfine per 24 uur. Dat is vrij fors. In dat soort gevallen red je het niet met 0,4 mg en dan moet je uitwijken naar maatregelen zoals Naloxon op de pomp. Van Methadon is bekend dat het een zeer onvoorspelbare eliminatie halfwaardetijd heeft die kan oplopen tot bijna 60 uur. Een overdosis met dit middel vraagt vaak om een IC behandeling met Naloxon op de pomp.

Voor mij en de collegae in onze unit is het geen uitzondering maar standaard aangezien onze ambulancedienst twee soorten dokters 24/7 op de weg heeft. Onze eenheid krijgt alleen een oproep als het chirurgisch is of medische spoed met de classificatie 'severe'.

Heb jij perfusor in de kofferbak van je wentelwiek of heeft de RAV het in de ambulance? Wie maakt de perfusor klaar, de ambulanceverpleegkundige of MMT verpleegkundige?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2016, 07:30:00
Citaat van: oma link=msg=1400981 date=1453357147
Voor mij en de collegae in onze unit is het geen uitzondering maar standaard aangezien onze ambulancedienst twee soorten dokters 24/7 op de weg heeft. Onze eenheid krijgt alleen een oproep als het chirurgisch is of medische spoed met de classificatie 'severe'.

Heb jij perfusor in de kofferbak van je wentelwiek of heeft de RAV het in de ambulance? Wie maakt de perfusor klaar, de ambulanceverpleegkundige of MMT verpleegkundige?

Ik kan niet spreken voor alle RAV's maar wij hebben ze wel op alle auto's. Ze zijn een overblijfsel van een klinische trial met platelet aggregatie remmers van een paar jaar terug. Ik heb nooit naloxone klaar hoeven maken, wel amiodarone en epinefrine.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2016, 07:44:58
Citaat van: CM link=msg=1400982 date=1453357800
Ik kan niet spreken voor alle RAV's maar wij hebben ze wel op alle auto's. Ze zijn een overblijfsel van een klinische trial met platelet aggregatie remmers van een paar jaar terug. Ik heb nooit naloxone klaar hoeven maken, wel amiodarone en epinefrine.

Bij ons liggen ze niet in alle ambulances omdat we niet deelgenomen hebben aan die trial. Ik vind persoonlijk naloxon op de pomp geen onaardig idee en ik kan mij goed vinden in de stelling dat een ernstige opiatenoverdosis vraagt om een prehospitale IC-behandeling. In onze IC-ambulances liggen 5 Braun perfusors (space) en beide paramedics zijn ICP of CCP.