GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (Van der Valk hotel) Terworm - Heerlen 21-01-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand inzet compagnie (Van der Valk hotel) Terworm - Heerlen 21-01-2016  (gelezen 14232 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Inderdaad zou hier veel meer aan, of liever gezegd tegen, gedaan moeten worden. Ik snap nog steeds niet dat verzekeringsmaatschappijen hier niet mee bezig zijn. Vaak worden er bij (dak)werkzaamheden een poederblusser (bevriest niet) neergezet. Als er dan brand uit breekt wordt het vuur op het dak nog vaak geblust maar niet onder het dak. Hier raken vaak houten delen in brand. Maar doordat poeder geen doordringend en koelen vermogen heeft lopen dit soort branden vervolgens gigantisch uit de hand. Het zou beter zijn inderdaad als hier bij een flinke tuinslang, brandslanghaspel o.i.d. gereed zou liggen. In mijn woonplaats heb ik de plaatselijke sporthal hierdoor bijna zien afbranden. Het is dat men twee brandslanghaspels door kleine kiepraampjes kon trekken en zo de brandende dakbalken konden blussen.

Citaat van: Waterkanon link=msg=1401084 date=1453388922
Er zijn zoveel van dit soort branden in het verleden geweest met gigantische schade tot gevolg. Nu ook weer : een compagniesbrand nota bene, hotel voor maanden buiten bedrijf. Ik vraag me af waarom er bij dit soort werkzaamheden er niet gewoon een straal gereed ligt die meteen ingezet kan worden.

Ik ben benieuwd hoe de brand "gehouden" is. Ik vermoed door een brandwerende scheiding tussen restaurant en hotelgedeelte. Het valt mij op dat ik al vroeg op foto's en filmpjes stralen zie op de kopse kant van het gebouw. Nog voor ik meerdere TSen ter plaatse zie komen. Ik zou verwachten dat je als eerste inzet op de scheiding restaurant met het hotel in plaats van in een baaierd van vuur te gaan spuiten. Misschien dat mensen hier meer over weten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Hoe ik begrepen heb, zijn ze ook direct met een binnenaanval begonnen. Wat is afgebrand (en het stuk wat nog staat) zijn geen hotelkamers, maar het restaurant en vergaderruimtes. Hotelkamers liggen in het stuk wat iets verder door ligt (andere kant van de hoofdingang).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Volgens  een eerdere verklaring van de brandweer is de brand begonnen in het restaurant gedeelte.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Het restaurant is op de begane grond, op de 1e etage zijn vergaderruimtes. Dat zit in het gedeelte wat verbouwd werd en dus gedeeltelijk is afgebrand.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


daviddunnaway

  • Camjo AVLimburg.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #54 Gepost op: 22 januari 2016, 10:55:30
Citaat van: NS1607 link=msg=1401137 date=1453396974
Vanwege de aanwezigheid van helium.
Hoewel ik dat sterk betwijfel.


Jos.

Van mij mag je die man aanmelden voor een aandacht cursus.

Lesje helium:
Helium (He) is een niet brandbaar en niet giftig edelgas dat onder hoge druk (tussen 100 en 300 Bar) in stalen of aluminium cilinders bewaard wordt! Helium is lichter dan lucht waardoor het stijgt en het een ideaal middel is om ballonnen de lucht in te laten gaan! Helium wordt ook veel gebruikt in ziekenhuizen voor het koelen van scanapparatuur (MRI, Röntgen enz.)

Helium is niet brandbaar! Sterker nog helium verdrijft zuurstof (een belangrijk onderdeel bij brand) waardoor het zelfs brand dovend is (Helium is geen blusmiddel!)! Helaas heeft helium een slechte naam gekregen doordat er bij sommige festiviteiten een ander wel brandbaar gas werd gebruikt voor de ballonnen, die daarna in de brand vlogen! Bij helium is dit pertinent niet mogelijk!

Cilinders of tanks waarin helium wordt opgeslagen zijn voorzien van een breekschijf, overdruk ventiel. Daardoor kan een cilinder/tank niet exploderen als de druk te hoog zou worden.

Dus....
Twitter: @daviddunnaway


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2016, 11:20:41
Citaat van: daviddunnaway link=msg=1401259 date=1453456530
Van mij mag je die man aanmelden voor een aandacht cursus.

Lesje helium:
Helium (He) is een niet brandbaar en niet giftig edelgas dat onder hoge druk (tussen 100 en 300 Bar) in stalen of aluminium cilinders bewaard wordt! Helium is lichter dan lucht waardoor het stijgt en het een ideaal middel is om ballonnen de lucht in te laten gaan! Helium wordt ook veel gebruikt in ziekenhuizen voor het koelen van scanapparatuur (MRI, Röntgen enz.)

Helium is niet brandbaar! Sterker nog helium verdrijft zuurstof (een belangrijk onderdeel bij brand) waardoor het zelfs brand dovend is (Helium is geen blusmiddel!)! Helaas heeft helium een slechte naam gekregen doordat er bij sommige festiviteiten een ander wel brandbaar gas werd gebruikt voor de ballonnen, die daarna in de brand vlogen! Bij helium is dit pertinent niet mogelijk!

Cilinders of tanks waarin helium wordt opgeslagen zijn voorzien van een breekschijf, overdruk ventiel. Daardoor kan een cilinder/tank niet exploderen als de druk te hoog zou worden.

Dus....

+ veroorzaakt geen ecologische schade, chemisch stabiel, genereert bij brand geen ontledingsproducten.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Waar komt het hele helium verhaal vandaan? En heeft de bron van dit verhaal betreft gevaarzetting He misschien verward met H?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat van: honderd link=msg=1401298 date=1453464725
Waar komt het hele helium verhaal vandaan? En heeft de bron van dit verhaal betreft gevaarzetting He misschien verward met H?

Jos had op Facebook een discussie met een andere persoon over het verstandig was geweest om de spoorwegen af te sluiten tijdens deze brand in verband met de (mogelijke?) aanwezigheid van Helium.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Breathe link=msg=1401107 date=1453390865
Niet helemaal, brandweer Nederland gaat maar tot zeer grote brand, een compagnie brand wordt in sommige regio's geroepen, geen idee waarom?
Klinkt mss interessant?
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je een bepaald aantal voertuigen ter plaatsen wilt hebben in de vorm van een compagnie, dit hoeft niet perse wat te zeggen over de grote van de brand, maar kan ook gewoon over aflossing gaan bijv.. Het lijkt soms spannender dan het is.

Compagnie brand is in VRLN gewoon een nader bericht, zoals opgenomen in de regionale procedures. Dus naast dat het interessant klinkt heeft het ook nog gewoon een functie. ::) Naast dit nader bericht kent VRLN ook een 'Compagnie natuurband' en 'Compagnie hulpverlening'. Voor OGS en WO gaan de nader berichten tot zeer groot. Regionale procedures komen voor VRLN en VRZL voor een groot deel overeen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Klopt, procedures en inzetvoorstellen van VRLN en VRZL komen voor groot gedeelte overeen. Dit is de afgelopen jaren steeds wat dichter bij elkaar gebracht omdat ze nog altijd (spreken ze al jaren over) 1 meldkamer willen voor heel Limburg. En dan zullen centralisten die nu op Zuid zitten ook meldingen afhandelen van Noord (en andersom), vandaar dat het praktisch is om 1 inzetvoorstel te maken voor de 2 VR'en. Scheelt een hoop gedoe als de meldkamers ooit samen gaan komen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel