Lotus verhalen

Auteur Topic: Lotus verhalen  (gelezen 63282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Gepost op: 14 september 2005, 19:25:52
Het lijkt mij leuk om eens verhalen van andere lotussen te lezen. Vertel eens een leuk verhaal wat je mee gemaakt hebt tijdens een oefening. Ik zal een beginnetje maken en hier is mijn verhaal. Het is wel van een paar jaartjes geleden.

Oefening Lekbrug.
Om 18.15 uur arriveer ik bij de brandweer kazerne in vianen. Het was erg druk daar en de letsels werden aan de lotus mensen uitgedeeld, zo ook kreeg ik mijn letsel in handen, Een polsbreuk, bloedneus en nekklachten, een makkie dus. Ik had al wat bedenkingen over de nekklachten, bij de ambulance dienst hoef je maar te zeggen dat je last van je nek hebt en tjakka je krijgt een nekkraag om, maar goed opdracht is opdracht. Tijdens het grimeren is het onderling net een stelletje ongeregeld bij elkaar, maar gezellig is het wel. Om 19.15 uur stappen we de bus in om naar de lekbrug te gaan. In de bus kom ik nog een aantal bekende van mij tegen. Op de brug aangekomen bekijken wij de wrakstukken en inspecteren onze auto's waar wij in komen te zitten, zijn de zittigen droog, ligt er geen glas op en kunnen we er veilig in gaan zitten. Na een half uur onderling gezellig gekletst te hebben krijgen wij het sein om in de auto's plaats te nemen want het alarm gaat eruit. Dan is het wachten, al vrij gauw komt de eerste politie auto eraan, zij inspecteren de ravage en gaan de auto's met slachtoffers langs. Het is leuk om te zien hoe alles gaat verlopen maar het vergt ook veel geduld. Eindelijk komt er een agent naar mij toe en informeerd naar mijn naam en adres, ik geef mijn juiste naam door en een ander adres (het juiste hoeft hij niet van mij te weten.) Hij gaat weer weg en komt er een ambulance pleeg aan en verricht een triage. Hup en weg is hij weer en ik maar weer wachten. Buiten flitsen de fotocamera's achter elkaar en vele foto's worden er gemaakt. Als er ruim een uur voorbij is komt er een brandweerman bij mij zitten. In de binnenspiegel van de auto bekijk ik wat er achtermij allemaal gebeurd, helaas ik kan er niet veel uit op maken. Wanneer de brandweer in overleg met de ambu pleeg het dak van de auto eraf gaat halen, wordt er veel voorzorgs maatregelen getroffen. Alles wordt perfect geregeld, iemand die achter mij komt te zitten en ja hoor inderdaad mijn hoofd vast houd en hop ik krijg een nekkraag om, wat nou niet bepaald lekker zit, maar goed. Ik krijg een stuk plastic over mij heen en het knippen begint. Het duurd lang en als ik op een gegeven moment naar buiten kijk zie ik een politieman lopen die mij verdacht bekend voorkomt. ja hoor de man van mijn vriendin. Hij herkent mij en begint te lachen, tjonge dit kan gezellig worden, gelukkig dat de brandweer van leersum hier niet bij is, want anders was het niet best met mij. Wanneer het dak eraf is en het stuk plastic weer verwijderd wordt, komt de ambu pleeg bij mij in de auto. Op het moment dat hij mijn rechterhand wilt pakken schiet er een glas splinter in mijn hand en van pijn trek ik hem weg. Verbaasd vraagt hij of deze hand ook zeer doet, ik vertel hem dat er een glassplinter in mijn hand zit en zie hem ongeloofwaardig naar mij kijken, meen ik dit of speel ik dit, nee dit is echt. De brandweerman ziet dat er bloed uitkomt en verteld dat het toch wel op echt bloed lijkt. Afijn de ambu pleeg probeert de splinter eruit te halen wat maar deels lukt, ik krijg een pleister erop en nog een gaasje eroverheen, als ik zie dat hij niet een gaasje erop doet maar een zwachtel begin ik te lachen en zeg dat dat toch echt geen gaasje is, hij bekijkt het lachend aan en zegt dat hij ook een zwachtel bedoeld. Voor mij hoefde dat nou ook weer niet, maar goed, hij zijn zin. Eindelijk zie ik daar het eerste sigma lid aankomen, welliswaar van een andere regio. Met zijn allen halen zij mij uit het autowrak en leggen mij op een brancard en brengen mij naar de tent toe. Daar aangekomen komt er weer een andere bekende pleeg naar mij toe en begint te lachen. "deze mevrouw heb ik weleens vaker bij een oefening gezien ", met een stalen gezicht zeg ik dat ik hem niet kent, maar hij lacht en denkt het zijne ervan. Dan krijg ik een seintje dat mijn spel is afgelopen en stap opgelucht van de brancard en ga gauw een toilet opzoeken om mijn blaas te legen. In de tent verderop zie ik de andere lotus mensen staan en ga gauw naar hen toe om hun bevindingen aan te horen onder het genot van een kop koffie met broodje. Dan ga ik nog even op zoek naar de man van mijn vriendin. Als ik hem zie vraag ik of ik wat foto's kan krijgen die hij gemaakt heeft, ja ik kan ze krijgen als ik voortaan mijn juiste adres op zal geven. Hij had bij een collega mijn gegevens opgevraagd en kwam erachter dat mijn adres niet juist was, als ik dit geweten had dan had ik zijn adres opgegeven. Om 23.00 uur worden wij weer terug gebracht naar de kazerne waar wij ons weer schoon maken en omkleden. 's maandag ben ik nog maar even bij mijn huisarts langs gegaan om de resten van de glassplinter eruit te laten halen, wat nog een hele toer was, leuk zo'n oefening.   :D




Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2005, 13:40:05
Ik ben dan wel geen lotus maar heel af en toe ben ik weleens T3, dit verhaal heb ik weleens eerder op de site gezet maar het is misschien wel leuk om hem ook hier te plaatsen.

23-05-05, multidiciplinaire oefening "spoorslags" te arnhem

Om 17:30 moesten we verzamelen op industriepark de kleefse waard in Arnhem, nadat we ons lunchpakket hadden weggewerkt gingen we naar de grimeer ruimte, waar iedereen klaar werd gemaakt. De T3 s.o. mochten zelf bepalen wat ze voor een verwonding hadden, zo had ik een snij wond aan de binnenkant van mijn hand. Om 18:45 moesten we richting het rampterrein waar een NS trein half naast de rails stond met daarnaast een bus op zijn kant en een hoop puin dat ooit een huisje moest zijn geweest. De lotussen werden verdeeld en ik werd in de trein geplaatst, tot mijn vreugde lag daar een brandweerpop (T4) op een van de banken, “die is van mij” dacht ik bij mezelf en spontaan kwam de perfecte rolbeschrijving bij me naar boven.
We zaten met 16 s.o. in de eerste coupe van de trein variërend van T1 t/m T4, (allemaal zwartrijdend trouwens ;-) ) de andere 2 coupe’s werden ingenomen door zo’n 35 figuranten zonder letsel.
Om 19:15 werd de eerste melding gedaan, ongeveer een kwartier later was de eerste ambulance ter plaatse en al snel volgde er een hoop brandweer, politie en tegen 20:00 waren ook de 2 SIGMA groepen en de ongevallen bestrijding van NEDTRAIN ter plaatse.
En wij maar wachten in die trein, niemand die ons kwam helpen, later bleek dat de bovenleiding op de trein lag maar niemand die ons dat kon vertellen, iedereen was druk met de slachtoffers in de bus, wij al bonkend op de ramen roepend op hulp, een aantal brandweermannen keek af en toe eens om en lachte een keer, eentje kwam zelfs helemaal niet meer bij, “wat is dit nou voor zooi, help ons dan toch!” na veel wachten werd eindelijk de trein vrijgegeven en mochten de hulpverleners naar binnen… mijn vriend mark, de brandweerpop had inmiddels het loodje gelegd. “help hem nou, doe toch een wat!” “we komen u zo helpen mevrouw” en weg waren ze weer. Inmiddels zat ik vol in tranen tegen mark aan, alle mensen die konden lopen moesten de trein uit, “ik ga niet, ik wil bij mark blijven” en dat mocht. Uiteindelijk moest ik toch van een brandweerman de trein uit, “ik wil niet weg, ik wil bij Mark blijven” “als je buiten bent dan mag je weer naar hem toe beloofd” gelukkig stonden er wat grote brandweermannen bij de deur van de trein want het is toch wel lastig uitstappen zonder perron. Ondersteund door een brandweerman en volledig in tranen werd ik naar een loods gebracht waar de s.o. opgevangen werden, de SIGMA tent was nog niet operationeel door wat misverstanden. “Waar was je naar onderweg” vroeg de brandweerman, “naar Arnhem” zei ik, “wou je gaan winkelen?” “Ja in de stad”  “nou dan moet je dat maar morgen gaan doen” zegt hij. “ Morgen? Ben je wel helemaal wijs? Me vriend is dood en ik moet gewoon gaan winkelen morgen? Bedankt He!!!” “nee hoor hij leeft nog, hij komt er zo aan” jaja
“blijf hier maar staan er komt zo iemand bij je” zei de brandweerman. Allemaal, slachtoffers, staand, zittend en op een brancard…. Maar mark was nergens te vinden. Op dat moment kwam er een pleeg naar mij toe, hoe gaat het? “hoe kun je dat nou vragen, mijn vriend is dood ja!” “nee hoor hij komt er zo aan” “dat zeggen ze allemaal” en weg was hij weer. Ondertussen kwam er een hoogzwangere vrouw binnen, die ook uit de trein kwam met weeën om de 2 minuten (volgens mij heeft heel Arnhem dat gehoord) “pfff wat doe ik hier, waar is Mark? Ik wil naar hem toe”
Op dat moment kwamen er 2 brandweermannen voorbij met Mark, ze liepen de loods voorbij.. “Mark, Mark” ik rende er achteraan maar werd tegen gehouden door een SIGMA lid dat zo voor me ging staan en me nors opzij drukte. “ik wil naar hem toe, dat is me beloofd” “Ga maar even op het bankje zitten dan mag je straks naar hem toe.” “ik wil nu, dat is beloofd” “je moet eerst even gaan zitten” “nou vooruit dan maar” nog altijd volledig in tranen zat ik daar eenzaam op een bankje, gelukkig kwam er een agente naar mij toe die zich om me bekommerde, ze nam mijn gegevens op en ging informeren waar Mark heen was. Toen ze terug kwam, zei ze dat hij echt was overleden “ja dat wist ik allang maar ik wil naar hem toe” uiteindelijk ging ze met me mee naar hem toe…..

Op dat moment was de vrouw in de loods bevallen van een jongen..


Nurse powerrrrr


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2005, 09:54:42
Tja, ik mocht tijdens een oefening ook eens T3 zijn. Ik had zogenaamd stof ingeademd en moest verschrikkelijk hoesten. Toen ik in zo'n sigmatent lag en ik onderzocht werd, kreeg ik (echt) jeuk aan mn buik en wreef ik er even overheen. De SIGMA die ernaast stond zag dat helaas en zei: 'hij heeft ook last van zn buik!'. Onmiddelijk begon de verpleegkundige te voelen en dat kietelde een beetje waardoor ik mn buikspieren aanspande. Dit interpreteerde hij als een plankharde buik, en ik was ineens een T1 slachtoffer! Dubbel infuus, hoogste prioriteit en er werd speciaal voor mij een ambulance geregeld... Ik was de zwaarst gewonde en ik heb niet eens een lotusopleiding gevolgd :P
Arts  www.alphalog.nl


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2005, 17:57:39
Had je je dan niet kunnen corrigeren en de juiste waardes door gegeven  ???
Dat was dit niet gebeurt.  ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2005, 19:08:03
Tja, ik mocht tijdens een oefening ook eens T3 zijn. Ik had zogenaamd stof ingeademd en moest verschrikkelijk hoesten. Toen ik in zo'n sigmatent lag en ik onderzocht werd, kreeg ik (echt) jeuk aan mn buik en wreef ik er even overheen. De SIGMA die ernaast stond zag dat helaas en zei: 'hij heeft ook last van zn buik!'. Onmiddelijk begon de verpleegkundige te voelen en dat kietelde een beetje waardoor ik mn buikspieren aanspande. Dit interpreteerde hij als een plankharde buik, en ik was ineens een T1 slachtoffer! Dubbel infuus, hoogste prioriteit en er werd speciaal voor mij een ambulance geregeld... Ik was de zwaarst gewonde en ik heb niet eens een lotusopleiding gevolgd :P

En dat is de "worst nightmare" van een casusleider. ::)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2005, 12:54:55
Ik geloof ook niet dat de lotus het toen erg leuk vonden ;)... heb je met 'concurrentie'...


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2005, 13:01:59
Ik geloof ook niet dat de lotus het toen erg leuk vonden ;)... heb je met 'concurrentie'...

Heeft niks met concurrentie te maken. De oefenleider hoort alleen maar dat de lotus dingen deed die niet in de casus stonden. En aangezien dan niet wordt uitgezocht of dat een lotus is geweest of een figurant, is de conclusie voor de oefenleider snel getrokken. En dat is dan weer geen beste reclame voor de betreffende lotuskring. ::)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2005, 13:20:46
(de oefenleider, ik neem aan dat hij de leider was, gaf ons opracht om mee te doen... aan het einde van de oefening werden wij vervolgens door de lotussen 'onvriendelijk bejegend'. Kan me voorstellen dat het voor hun verwarrend was; maar dan moeten ze bij de GHOR aankloppen)


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #8 Gepost op: 25 september 2005, 14:48:02
Het is ook altijd het zelfde met die figuranten.  ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 25 september 2005, 20:30:11
(de oefenleider, ik neem aan dat hij de leider was, gaf ons opracht om mee te doen... aan het einde van de oefening werden wij vervolgens door de lotussen 'onvriendelijk bejegend'. Kan me voorstellen dat het voor hun verwarrend was; maar dan moeten ze bij de GHOR aankloppen)

Er verliep in die betreffende oefening wel meer ietwat ongecoordineerd. :-X