Politie schiet meerdere keren op auto; verdachten ontsnappen - Amsterdam 21-01-2016

Auteur Topic: Politie schiet meerdere keren op auto; verdachten ontsnappen - Amsterdam 21-01-2016  (gelezen 12539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Citaat van: Red link=msg=1401163 date=1453400272

Dat verandert de zaak. Maar alsnog heb ik het idee dat terwijl er wordt geschoten mensen in elkaars vuurlinie staan
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik had, als ik die hondengeleider was, toch even een gesprekje gevoerd over het moment van schieten...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
nu weet je waarom een uitpraat procedure het liefst met zoveel mogelijk personeel wordt gedaan. In deze casus: tja ins en outs weten we niet, maar duidelijk is dat het niet ging zoals het moet, dus moest het maar zoals het ging.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
nu weet je waarom een uitpraat procedure het liefst met zoveel mogelijk personeel wordt gedaan. In deze casus: tja ins en outs weten we niet, maar duidelijk is dat het niet ging zoals het moet, dus moest het maar zoals het ging.
Ben benieuwd wat voor info de collega's hadden op het moment van optreden, wat het rechtvaardigt om zo te schieten en dan alsnog drie (/twee) man weg te laten lopen.

Is zomaar even een vraag hardop. Zonder enig waardeoordeel over het optreden ter plaatse. Ik heb nou eenmaal alleen de beelden waar ik wel wat puntjes voor een debriefing uit kan halen. Of veroordelingen door een rechter (ik ben mij terdege ervan bewust hoe prematuur ik reageer op enkel beelden).


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Ik vind het een zorgwekkende inzet. Vuurlinie tot daar aan toe, maar denken jullie ook aan het volgende?

Er zit één gesignaleerd persoon in een voertuig met 3 andere personen. De gesignaleerde persoon is zodanig gevaarlijk dat met getrokken wapens gesommeerd wordt uit te stappen, waarbij zelfs waarschuwingsschoten gelost dienen te worden. Drie personen stappen uit het voertuig, en zodra de gesignaleerde persoon ervandoor gaat in de auto gaan alle ogen (en wapens) die richting uit. Het is dat 2 van de 3 uitgestapte personen nu weg zijn gekomen, maar deze personen hadden ook een wapen kunnen trekken. Niemand had zicht op deze personen. Een casus waar érg veel lering uit getrokken kan worden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Volgens de berichten in AT5 waren er bij de agenten vermoedens van vuurwapens.
Bij dit soort vermoedens komen er meerdere voertuigen ter plaatse,waarom niet gewacht op assistentie,waarom deze vreemde locatie en opstelling twee voertuigen ?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: honderd link=msg=1401198 date=1453410271
Ik vind het een zorgwekkende inzet. Vuurlinie tot daar aan toe, maar denken jullie ook aan het volgende?

Er zit één gesignaleerd persoon in een voertuig met 3 andere personen. De gesignaleerde persoon is zodanig gevaarlijk dat met getrokken wapens gesommeerd wordt uit te stappen, waarbij zelfs waarschuwingsschoten gelost dienen te worden. Drie personen stappen uit het voertuig, en zodra de gesignaleerde persoon ervandoor gaat in de auto gaan alle ogen (en wapens) die richting uit. Het is dat 2 van de 3 uitgestapte personen nu weg zijn gekomen, maar deze personen hadden ook een wapen kunnen trekken. Niemand had zicht op deze personen. Een casus waar érg veel lering uit getrokken kan worden.
Mijn eerdere reactie werd verwijderd. Maar dit is precies wat mij ook opviel. Daarnaast word er 1 iemand aangehouden maar de hondengeleider gaat niet achter 1 van de andere aan...
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Volgens de berichten in AT5 waren er bij de agenten vermoedens van vuurwapens.
Bij dit soort vermoedens komen er meerdere voertuigen ter plaatse,waarom niet gewacht op assistentie,waarom deze vreemde locatie en opstelling twee voertuigen ?
Het kan zomaar voorkomen dat je opeens "in" het incident zit om wat voor reden dan ook, doordat bijvoorbeeld de verdachte toevallig komt langsrijden o.i.d. Dat kan nou eenmaal gebeuren, dan heb je het op te knappen met de middelen (en collega's) die er op dat moment voor handen zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Frank. link=msg=1401204 date=1453413917
Het kan zomaar voorkomen dat je opeens "in" het incident zit om wat voor reden dan ook, doordat bijvoorbeeld de verdachte toevallig komt langsrijden o.i.d. Dat kan nou eenmaal gebeuren, dan heb je het op te knappen met de middelen (en collega's) die er op dat moment voor handen zijn.

Zou kunnen maar een auto met daarin vier man met vermoedens van vuurwapens en daar stil zetten met twee man en samen met een hondenkar is nou niet bepaald des Amterdams.Ik kan me voorstellen dat je dat zou moeten overwegen in de provincie.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Geschoten door politie na controle in Nieuw-West. Politie zoekt verdachten

Laatste update: 21-01-2016 | 18:20

Amsterdam - Bij een controle op de Meer en Vaart is door de politie geschoten. Mogelijk is hierbij een persoon gewond geraakt. Deze man en twee anderen zijn nog voortvluchtig. De politie is een grote zoekactie gestart.

Surveillerende agenten zagen op de Meer en Vaart een auto rijden met daarin een man die gesignaleerd staat (door de politie werd gezocht) en bekend staat als vuurwapengevaarlijk. In de auto zaten ook drie andere personen. Agenten sommeerden het viertal om de auto te verlaten. Daar werd niet aan voldaan. Nadat door de politie werd geschoten stapten drie personen de auto uit. De vierde - de persoon die gesignaleerd staat - gaf echter gas en reed hard weg. Tijdens zijn vlucht is ook geschoten door de politie. Mogelijk is de man hierbij geraakt.

De auto van de man werd kort hierna leeg aangetroffen in de Eastonstraat. Mogelijk is de man het Sloterplaspark in gelopen. De politie heeft de omgeving afgezet en is een zoekactie gestart. Van de andere drie personen is een man aangehouden. De andere twee zijn weggerend.

Zoals gebruikelijk zal de Rijksrecherche onderzoek doen naar het schieten van de politie.

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/januari/21/05-geschoten-door-politie-na-controle-in-west.-politie-zoekt-verdachten.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen