De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 49417 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 21 september 2005, 17:54:35
Deze regeling is goed wanneer het kleine incidenten betreft. Als er behalven de reddingsboten ook brandweer moet worden aangestuurd kom je in de problemen, de OVD heeft niet de kennis om de reddingsboten aan te sturen, en de on scene coordinator heeft niet de kennis om de brandweer aan te sturen..

Ik voel het meest voor een OSC die samen, in voortdurend overleg, met een OVD het incident te lijf gaat. De brandweer op de brandweermanier en de OSC op de kustwacht/SAR manier.


Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #51 Gepost op: 21 september 2005, 22:31:01
Citaat
Diegene moet dus verstand van brandzaken hebben, maar ook van de hele (hulpverlenings-) waterwereld. Diegene zou de "gedragscode" of "clutuur"dus ook moeten kennen.

Die zijn vrij zeldzaam en degene die er zijn zitten bij een brigade.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #52 Gepost op: 21 september 2005, 23:40:28
Van de KNRM website:

Citaat
Zij meldde ook dat het kabinet besloten heeft om de KNRM  € 180.000 ter beschikking te stellen voor de aanschaf van transponders voor het automatisch identificatie systeem (AIS) voor de oudere reddingboten.

Interessant dat de KNRM die nooit geld van de overheid wilde nu zo'n groot bedrag in ontvangst neemt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #53 Gepost op: 22 september 2005, 16:48:43
Zeker! En voor dat geld kunnen ze denk ik zowat alle boten uitrusten met AIS.. Dan gaat dit zeker de nieuwe trend worden in de reddingswereld?

Ik voel het meest voor een OSC die samen, in voortdurend overleg, met een OVD het incident te lijf gaat. De brandweer op de brandweermanier en de OSC op de kustwacht/SAR manier.


Henk

Dit is wel het beste ja, ik geloof dat de KNRM ook C2000 krijgt? Die zijn meestal toch OSC.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #54 Gepost op: 22 september 2005, 20:28:41
Bij de KNRM zijn schenkingen (ook van de overheid) altijd welkom, de KNRM wil alleen gen subsidie ontvangen.Uit eerdere schenkingen van de overheid is bijvoorbeeld de Koning-Willem 1 gebouwd.

Res (zolang het geen subsidie heet is er geen invloed op het gevoerde beleid).  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 22 september 2005, 21:13:36
Ik voel het meest voor een OSC die samen, in voortdurend overleg, met een OVD het incident te lijf gaat. De brandweer op de brandweermanier en de OSC op de kustwacht/SAR manier.


Henk

Henk,

maar hoe wil je dat gestalte geven? Een COH container achterop een reddingboot zetten en daar multi-disciplinair overleg plegen. Je zou een soort van CTPI kunnen opstellen op alle lokaties.

Ik moest ff graven, maar een dergelijke constructie hebben we al een keer gedraaid. Oefening "Brandend Zand" bestond uit een strand inzet en een zee inzet. Binnen de reddingsbrigades waren een aantal personen die reeds meerdere disciplines beheerden, dus werkt dat makkelijk. Maar voor, wat Henk reeds aanhaald, een niet-brandweerman, een brandweer inzet draaien en een niet-reddingsbrigade persoon een reddingsbrigade inzet draaien geeft direct problemen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 22 september 2005, 21:32:55
Vandaar mijn idee voor een persoon die van beide partijen verstand heeft. Zou alleen moeilijk worden om zoiemand te vinden en op te leiden. Om nou een CTPI of COPI of hoe je het wilt noemen, bij elke wat grotere gecombineerde inzet op te bouwen is ook weer zo wat. Geef hem/haar een mooi busje met de benodigde faciliteiten en je bent al een heel eind lijkt me.

'ROWI', ik vind het best goed klinken ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 22 september 2005, 23:23:45
Ik zeg niet dat de brandweer niets op het water te zoeken heeft, maar stel dat nou zo'n containerschip met bv een gevaarlijke lading op een zandbank loopt. Dan begin je als reddingsbrigade ook niet veel meer dan het redden van de mensen. Dat is nou een echte brandweer inzet: de gevaarlijke stoffen, de evacuatie, overleg met de berger, de burgemeester enz. Daar moet je je als reddingsbrigade helemaal niet mee in willen laten. Net zoals de brandweer alleen zijdelings betrokken is bij het erafhalen van de schipbreukelingen met adviseren omtrend de veiligheidsrisico's bv.
Maar kom nou niet aan met "je mag er geen mensen afhalen want het schip zou kunnen breken" want dat is nou de brandweer manier. Dat bepaalt de reddingsbrigade zelf wel, na het inventariseren van de risico's een eigen beslissing.
Ik zou heel goed samen met de OVD op de verbindingswagen kunnen zitten, gelijkwaardig dan wel te verstaan. Is al kortstondig voorgekomen en dat ging voor een eerste keer al vrij aardig. Als je dan ook nog eens af en toe samen oefend en de gebieden respecteert: voor jou/voor mij/voor ons samen/niet voor ons dan kom je een heel eind.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 23 september 2005, 00:09:06
Ik zeg niet dat de brandweer niets op het water te zoeken heeft, maar stel dat nou zo'n containerschip met bv een gevaarlijke lading op een zandbank loopt. Dan begin je als reddingsbrigade ook niet veel meer dan het redden van de mensen. Dat is nou een echte brandweer inzet: de gevaarlijke stoffen, de evacuatie, overleg met de berger, de burgemeester enz. Daar moet je je als reddingsbrigade helemaal niet mee in willen laten. Net zoals de brandweer alleen zijdelings betrokken is bij het erafhalen van de schipbreukelingen met adviseren omtrend de veiligheidsrisico's bv.
Maar kom nou niet aan met "je mag er geen mensen afhalen want het schip zou kunnen breken" want dat is nou de brandweer manier. Dat bepaalt de reddingsbrigade zelf wel, na het inventariseren van de risico's een eigen beslissing.
Ik zou heel goed samen met de OVD op de verbindingswagen kunnen zitten, gelijkwaardig dan wel te verstaan. Is al kortstondig voorgekomen en dat ging voor een eerste keer al vrij aardig. Als je dan ook nog eens af en toe samen oefend en de gebieden respecteert: voor jou/voor mij/voor ons samen/niet voor ons dan kom je een heel eind.

Henk

Helaas Henk,zodra er bekend is dat een schip wat betrokken is bij een incident gevaarlijke stoffen vervoert is het en blijft het een brandweerinzet.Zeker als het schip dreigt te breken,je weet nooit wat je dan voor lekages gaat krijgen.En dan zul je als reddingsbrigade je eigen gewoon moeten schikken naar de OVD en AGS vcan de brandweer,die gaan voor jou wel bepalen of er wel of niet mensen van boord worden gehaald


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 23 september 2005, 08:21:32
In de huidige situatie wordt dat hier heel moeilijk voor de brandweer om dat te voorkomen, omdat de kustwacht geen kontakt heeft met de brandweer en dus ook niet met de KNRM/HOGE. We zullen dus pas bij het aan land komen (als er al een OVD is die je opvangt) horen dat we de drenkelingen die we bij ons hebben niet van boord had mogen halen.  Ik ben benieuwd of we ze dan weer terug moeten zetten....  ;D  ;)

Henk