Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 13077 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #100 Gepost op: 13 april 2016, 08:35:23
Citaat
In Rotterdam Rijnmond is op basis van het regionaal risicoprofiel geconstateerd dat er knelpunten ontstaan ten aanzien van de geneeskundige hulpverlening aan T1 en T2 slachtoffers en is het landelijk model GGB niet toereikend.

Dit houdt in dat – naast NHT – alle vrijwilligers van het NRK tevens beschikken over een NHT + opleiding, zodat zij assisterend aan de calamiteitenteams kunnen optreden in de hoofdketen ten behoeve van T1 en T2 slachtoffers. In de praktijk betekent dit dat alle NHT-PLUS vrijwilligers in onze regio zowel inzetbaar zijn in de hoofdketen als de nevenketen. De Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG) beslist welke vrijwilliger welke functie waar gaat uitvoeren.

https://noodhulpteams.wordpress.com/

1. Wat maakt het regionaal risicoprofiel voor Rotterdam Rijmond zo anders dan het regionaal risicoprofiel voor Amsterdam Amstelland dat er in het Rotterdamse knelpunten ontstaan ten aanzien van geneeskundige hulpverlening aan levensbedreigend en zeer ernstige gewonde slachtoffers? Het gaat ook niet om extreme aantallen aangezien het Rode Kruis de RAV al komt helpen in kader van grootschalig ongeval zodra men verwacht 10 of meer slachtoffers (T1/T2/T3) te hebben.

2. Hoe kan een Officier van Dienst  (veiligheidsregio/GHOR/RAV) beslissen welke Rode Kruis vrijwilliger welke functie waar gaat uitvoeren? Ik werk in een raar land waar het Rode Kruis heel hard roept; "Het Rode Kruis beslist onafhankelijk van de overheid zodat het altijd volgens de Rode-Kruisgrondbeginselen kan blijven werken. "


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #101 Gepost op: 16 april 2016, 18:06:43
Citaat van: oma link=msg=1418760 date=1460529323
https://noodhulpteams.wordpress.com/

1. Wat maakt het regionaal risicoprofiel voor Rotterdam Rijmond zo anders dan het regionaal risicoprofiel voor Amsterdam Amstelland dat er in het Rotterdamse knelpunten ontstaan ten aanzien van geneeskundige hulpverlening aan levensbedreigend en zeer ernstige gewonde slachtoffers? Het gaat ook niet om extreme aantallen aangezien het Rode Kruis de RAV al komt helpen in kader van grootschalig ongeval zodra men verwacht 10 of meer slachtoffers (T1/T2/T3) te hebben.

2. Hoe kan een Officier van Dienst  (veiligheidsregio/GHOR/RAV) beslissen welke Rode Kruis vrijwilliger welke functie waar gaat uitvoeren? Ik werk in een raar land waar het Rode Kruis heel hard roept; "Het Rode Kruis beslist onafhankelijk van de overheid zodat het altijd volgens de Rode-Kruisgrondbeginselen kan blijven werken. "

1. Ik denk dat het risicoprofiel anders is door de havens en de grootschalige (petro)chemische industrie. Dus een verhoogde kans op meer slachtoffers. Nogmaals, ik denk het en weet niets zeker.

2. Zoals al eerder vermeld vielen de oude SIGMA-teams onder de GHOR. Bij de NHT is dit niet geval, dat maakt jouw vraag een zeer relevante.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.