Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 13390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #20 Gepost op: 6 november 2015, 11:13:38
Als ze bij het NHT 'klaar' zijn kunnen ze na de checkout naar huis of naar een opvanglocatie van de gemeente/bevolkingszorg ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 6 november 2015, 11:15:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1382384 date=1446804189
Ik lees hier steeds dat het 'maar' gaat om T3 slachtoffers, zoals enkele professionals al hebben uitgelegd kan ook met een T3 slachtoffer behoorlijk wat mis zijn. Er is dan medische zorg nodig en ga je met je verbandtrommel en bloeddrukmeter niet ver komen. Zo heeft iedere patient recht op adequate pijnbestrijding, het is idioot dat er na een groot ongeval nog geen paracetamol vanaf kan omdat je naar het T3 centrum gedirigeerd bent...

Dat is wat ik bedoel met zorg conform LPA, in het autobusvoorbeeld heeft iemand die met 29 andere mensen in de bus zit snijwonden, vermoedelijk hersenschudding en een fractuur. Als een ambulanceverpleegkundige conform LPA deze patient zou behandelen krijgt de patient ketamine (ik noem adequate pijnbestrijding na een ongeval een recht en dat recht van patient telt extra zwaar omdat je er in Nederland ook nog eens fors voor moet betalen via je maandelijkse zorgpremie).

In deze constructie kom je terecht bij de EHBO-er die niet kan en mag werken conform het LPA en op de koop toe neemt met het het vermoeden hersenschudding onder-triage was en de EHBO-er helemaal niet merkt dat er sprake is van verslechtering van het slachtoffer.

Ik vind het zoals ik al eerder zei een veel interessanter om eens te kijken naar deze wet- en regelgeving dan naar de zwaailichtwetgeving. Het komt er op neer dat mensen van Rode Kruis wel aan zwaailichtwetjes moeten voldoen maar niet aan ambulance- en zorgwetgeving.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #22 Gepost op: 6 november 2015, 11:17:54
En weer een negatieve reactie naar het Rode Kruis. Wij zijn/worden getraind om de T3's te monitoren en bij verslechtering deze op te schalen naar T1/T2. En nee, ik zou liever niet standaard een naald en IV Ketamine in elke hulpvrager geduwd zien. Zonde van de medicatie en het geld.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 6 november 2015, 11:23:00
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382393 date=1446805074
En weer een negatieve reactie naar het Rode Kruis. Wij zijn/worden getraind om de T3's te monitoren en bij verslechtering deze op te schalen naar T1/T2. En nee, ik zou liever niet standaard een naald en IV Ketamine in elke hulpvrager geduwd zien. Zonde van de medicatie en het geld.

Wat verwacht je van mij dan dat ik positief ben over EHBO-ers die adequate pijnbestrijding bij ongevalsslachtoffers onzin vinden en denken dat ze met EHBO-cursus slachtoffers kunnen monitoren?

Weet je dat een kind na een ongeval kan lopen en alert kan lijken zonder dat er uitwendig veel letsel zichtbaar is en in zeer korte tijd kritiek kan worden? Kinderen compenseren namelijk veel langer dan volwassenen, als ze verslechteren donderen ze gelijk ver weg en heb je de rapen gaar.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #24 Gepost op: 6 november 2015, 11:26:01
Citaat van: Oma link=msg=1382395 date=1446805380
Wat verwacht je van mij dan dat ik positief ben over EHBO-ers die adequate pijnbestrijding bij ongevalsslachtoffers onzin vinden en denken dat ze met EHBO-cursus slachtoffers kunnen monitoren?

Weet je dat een kind na een ongeval kan lopen en alert kan lijken zonder dat er uitwendig veel letsel zichtbaar is en in zeer korte tijd kritiek kan worden? Kinderen compenseren namelijk veel langer dan volwassenen, als ze verslechteren donderen ze gelijk ver weg en heb je de rapen gaar.

Daarom krijgen ze behalve de standaard EHBO cursus aanvullende opleiding.

En dat kind wat na het ongeval loopt en alert is en ineens kritiek wordt, hoeveel tijd zit hiertussen? Want een NHT is niet binnen 10min na alarmering ter plaatse. Het huidige SIGMA heeft een opkomsttijd van 30 minuten: vanaf het moment van alarmeren tot het moment van ter plaatse zijn.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #25 Gepost op: 6 november 2015, 11:27:48
Citaat van: Oma link=msg=1382395 date=1446805380
Wat verwacht je van mij dan dat ik positief ben over EHBO-ers die adequate pijnbestrijding bij ongevalsslachtoffers onzin vinden en denken dat ze met EHBO-cursus slachtoffers kunnen monitoren?
En waar denk je te hebben gezien dat het sec EHBO'ers zijn? Er komen drie aparte trainingen met theorietoets en assessment na de EHBO opleiding om dat te kunnen. Daarnaast is veel van de NHT leden voormalig SIGMA en ik ken het zelf al meer dan 10 jaar. Dus ja, ik vind je onnodig negatief.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 6 november 2015, 11:33:34
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382399 date=1446805668
En waar denk je te hebben gezien dat het sec EHBO'ers zijn? Er komen drie aparte trainingen met theorietoets en assessment na de EHBO opleiding om dat te kunnen. Daarnaast is veel van de NHT leden voormalig SIGMA en ik ken het zelf al meer dan 10 jaar. Dus ja, ik vind je onnodig negatief.

Het kan mij weinig schelen of je 3 aparte trainingen, theorietoets, 10 jaar SIGMA kent etc, voor mij ben je gewoon EHBO-er, dus incompetent om T3-slachtoffers te behandelen of te monitoren na een ongeval. Ik beschouw je als leek/EHBO-er.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #27 Gepost op: 6 november 2015, 11:34:36
Dan zijn we klaar met de discussie. Succes verder met je flexibiliteit als een blok beton.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #28 Gepost op: 6 november 2015, 11:35:25
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382374 date=1446803576
Als je zo denkt zal in 2018 de premie 200 euro of hoger liggen. Een ambulance zal echt niet vervoeren als daar geen indicatie voor is en als er van 30 so's er 17-20 T3 zijn kunnen die prima door een ervaren en goed opgeleide EHBO'er geholpen worden. Hier zullen ze zelfs meer aandacht krijgen aangezien de T1 en T2 meer ALS aandacht nodig hebben. Wil je echt voor alle (on)zinnige meldingen een ambulance laten rijden? Dan hebben we sowieso in elke regio een ernstig tekort aan vervoerscapaciteit.

Wat een verschrikkelijke drogredenatie. Dus het Rode Kruis moet maar vrijwilligers leveren bij grotere calamiteiten omdat anders de zorgpremie te hoog wordt??? Daar laat ik mij, als vrijwilliger, niet voor gebruiken. Wel om hulp te verlenen aan hen die het behoeven en dat doe  ik volgens de grondbeginselen.

Jaren geleden waren er al bezuinigingen in de thuiszorg. Toen werd het rode kruis gevraagd in mijn regio of wij dat vrijwillig over wilden nemen. Ik heb bedankt. Eerst bij de thuiszorg gekwalificeerde mensen ontslaan en dan ongekwalificeerde vrijwilligers inzetten. Dat is gewoon misbruik maken van vrijwilligers die met een bepaald doel bij het rode kruis zitten.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 6 november 2015, 11:37:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382397 date=1446805561
Daarom krijgen ze behalve de standaard EHBO cursus aanvullende opleiding.

En dat kind wat na het ongeval loopt en alert is en ineens kritiek wordt, hoeveel tijd zit hiertussen? Want een NHT is niet binnen 10min na alarmering ter plaatse. Het huidige SIGMA heeft een opkomsttijd van 30 minuten: vanaf het moment van alarmeren tot het moment van ter plaatse zijn.

Als je na 30 minuten ter plaatse komt ben je nog op tijd om T3-kind te vragen hoe het gaat en krijg je gewoon antwoord voor ze er tussenuit knijpen. SEH-artsen, SEH-verpleegkundigen, ambulanceverpleegkundigen houden hier ook rekening mee en hebben iets meer les gekregen dan 3 aparte trainingen en theorietoets.