Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 13503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #30 Gepost op: 6 november 2015, 11:40:27
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382402 date=1446806076
Dan zijn we klaar met de discussie. Succes verder met je flexibiliteit als een blok beton.

Wie is hier een  blok beton? Er wordt nergens betwist dat het rode kruis geen nuttig werk kan verrichten. Er worden wel, terechte, kritische opmerkingen gemaakt over het huidige GGB-stelsel met daarin de rol van het Rode Kruis.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 6 november 2015, 11:41:29
Citaat van: RemRoof link=msg=1382403 date=1446806125
Wat een verschrikkelijke drogredenatie. Dus het Rode Kruis moet maar vrijwilligers leveren bij grotere calamiteiten omdat anders de zorgpremie te hoog wordt??? Daar laat ik mij, als vrijwilliger, niet voor gebruiken. Wel om hulp te verlenen aan hen die het behoeven en dat doe  ik volgens de grondbeginselen.

Jaren geleden waren er al bezuinigingen in de thuiszorg. Toen werd het rode kruis gevraagd in mijn regio of wij dat vrijwillig over wilden nemen. Ik heb bedankt. Eerst bij de thuiszorg gekwalificeerde mensen ontslaan en dan ongekwalificeerde vrijwilligers inzetten. Dat is gewoon misbruik maken van vrijwilligers die met een bepaald doel bij het rode kruis zitten.

RemRoof

30 slachtoffers stelt toch niets voor, het is veel te klein om dan al afscheid te nemen van de reguliere zorg door zorgaanbieders.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #32 Gepost op: 6 november 2015, 11:43:48
Citaat van: RemRoof link=msg=1382407 date=1446806427
Wie is hier een  blok beton?
Nou sorry, maar ik (en vele collega's met mij) worden als incompetent geacht door oma terwijl al jaren dit naar wens van de zorgprofessionals wordt gedaan. Dan voel ik me persoonlijk aangevallen en dan heeft discussie met zo iemand voor mij geen zin meer.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #33 Gepost op: 6 november 2015, 11:44:02
Citaat van: Oma link=msg=1382408 date=1446806489
30 slachtoffers stelt toch niets voor, het is veel te klein om dan al afscheid te nemen van de reguliere zorg door zorgaanbieders.

In Nederland blijkbaar niet ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #34 Gepost op: 6 november 2015, 11:47:31
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382409 date=1446806628
Nou sorry, maar ik (en vele collega's met mij) worden als incompetent geacht door oma terwijl al jaren dit naar wens van de zorgprofessionals wordt gedaan. Dan voel ik me persoonlijk aangevallen en dan heeft discussie met zo iemand voor mij geen zin meer.

Waar wordt gezegd dat jij incompetent bent? Het is wel een feit dat NHT-leden geen AVP'ers en of artsen zijn, toch? Eigenlijk wordt er alleen maar gezegd dat het geen taak is voor een NHT. Dat de zorgprofessionals tevreden zouden zijn dat laat ik in het midden. Ik denk dat de managers van de RAV en GHOR tevreden zijn met zo'n goedkope oplossing.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #35 Gepost op: 6 november 2015, 11:51:35
Citaat van: Oma link=msg=1382400 date=1446806014
Het kan mij weinig schelen of je 3 aparte trainingen, theorietoets, 10 jaar SIGMA kent etc, voor mij ben je gewoon EHBO-er, dus incompetent om T3-slachtoffers te behandelen of te monitoren na een ongeval. Ik beschouw je als leek/EHBO-er.
Exact daar. Ik ben benieuwd wat ik de afgelopen 20 jaar als EHBO'er heb geprutst als ik incompetent zou zijn. Ik vind deze opmerking weinig respect tonen voor de mensen van het Rode Kruis of mensen die anderszins hulpverlenen als vrijwilliger.

Ja het klopt dat een zorgprofessional het prima en beter kan, want die doet het dagelijks. Maar vlak aub niet de mensen uit die het ook kunnen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 6 november 2015, 11:57:04
Citaat van: RemRoof link=msg=1382407 date=1446806427
Wie is hier een  blok beton? Er wordt nergens betwist dat het rode kruis geen nuttig werk kan verrichten. Er worden wel, terechte, kritische opmerkingen gemaakt over het huidige GGB-stelsel met daarin de rol van het Rode Kruis.

RemRoof

Ik heb ook geen moeite met EHBO-ers, vrijwilligers of Rode Kruis. Ik werk bijna dagelijks met groot plezier met deze mensen. Vanavond werk ik met ambulancepersoneel en Rode Kruis vrijwilligers bij Red Bull Car Park Drift.

Wat bij ons niet aan de orde is dat vrijwilligers die uitstekend getraind zijn in EHBO zelfstandig eerste hulp verlenen aan wie dan ook. Bij ons is de regel dat als de evenementenvergunning ambulancezorg stand-by eist tijdens een evenement er altijd sprake is van een Rode Kruis vrijwilliger gekoppeld aan een paramedic van de ambulancedienst.

De eis voor ambulancezorg stelt namelijk dat iedereen die naar ons toekomt het hulpverzoek doet aan de ambulancedienst, de eindverantwoordelijkheid ligt dan ook bij medewerkers van de ambulancedienst. Als iemand bijvoorbeeld een snijwondje heeft kan de Rode Kruis vrijwilliger de patient behandelen, echter onder supervisie van de paramedic. Als leidinggevende kan ik mijn eigen personeel alleen verzoeken om het "kleine" EHBO-werk niet zelf te doen maar over te laten aan Rode Kruis vrijwilligers omdat ik denk dat het motiverend werkt voor deze mensen als ze ook eens "echt" slachtoffers kunnen behandelen. Voorts vraag ik bij briefing altijd het ambulancepersoneel om ook te proberen om de Rode Kruis vrijwilligers iets te leren en zeg ik de Rode Kruis vrijwilligers dat ze de kans moeten grijpen om dingen te vragen omdat ze een aantal uren ergens rondlopen met professionals.

Bij reanimaties of zware ongevallen van deelnemers aan dit autosportevenement is er geen enkele plaats voor Rode Kruis vrijwilligers, als arts ter plaatse kan ik besluiten dat iemand 20 minuten ter observatie ergens moet blijven zitten, ook hier wil ik geen Rode Kruis vrijwilligers bij hebben zelfs niet om te kijken. (Critical Care) paramedics observeren de patient en na 20 minuten roepen ze mij weer op, pas als ik (arts van ambulancedienst) de patient gezien heb kan hij zijn weg weer vervolgen.

Ondanks het woordje 'ik' in bovenstaande tekst gaat het niet om mij maar om de patient. Het zegt namelijk dat als in slechtste geval deze patient enkele uren nadat ik hem liet vertrekken komt te overlijden de nabestaanden mij voor de rechter kunnen slepen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #37 Gepost op: 6 november 2015, 12:18:42
Citaat van: RemRoof link=msg=1382412 date=1446806851
Het is wel een feit dat NHT-leden geen AVP'ers en of artsen zijn, toch? Eigenlijk wordt er alleen maar gezegd dat het geen taak is voor een NHT.
RemRoof

Daarom wordt in het GGB model de eindverantwoording voor de triage (is iemand wel T3) overgelaten aan een zorgprofessional. In de meeste gevallen zal dat een ambulanceverpleegkundige zijn. Die bepaalt of een slachtoffer ...
a) verder gezien moet worden door zorgprofessionals (lees de T1/2-keten in gaat)
b) verder behandeld kan worden door NHT met EHBO-zorg
c) tijdelijk bewaakt wordt door NHT en daarna opnieuw beoordeeld wordt door zorgprofessional


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #38 Gepost op: 6 november 2015, 12:29:40
Citaat van: RAdeR link=msg=1382422 date=1446808722
Daarom wordt in het GGB model de eindverantwoording voor de triage (is iemand wel T3) overgelaten aan een zorgprofessional. In de meeste gevallen zal dat een ambulanceverpleegkundige zijn. Die bepaalt of een slachtoffer ...
a) verder gezien moet worden door zorgprofessionals (lees de T1/2-keten in gaat)
b) verder behandeld kan worden door NHT met EHBO-zorg
c) tijdelijk bewaakt wordt door NHT en daarna opnieuw beoordeeld wordt door zorgprofessional

Heb jij het dan over de veldtriage of over de triage bij het NHT. Ik heb namelijk begrepen dat de veldtriage zeer kort is, vervolgens een hertriage plaatsvindt door het NHT-teamlid en indien daaruit blijkt dat iemand toch niet helemaal oké is wordt deze herbeoordeeld door een AVP'er. Hebik het zo goed begrepen?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #39 Gepost op: 6 november 2015, 12:31:44
Citaat van: Oma link=msg=1382375 date=1446803583
Wat is zorg leveren aan T3 slachtoffers dan? Kopje koffie geven, klaverjassen, handje vasthouden en tranen afvegen?

De zorg voor T3 slachtoffers door het NHT is onderdeel van de acute opgeschaalde zorg GHOR / RAV verantwoordelijk zijn. Daaronder valt bewaking en verzorging van T3 slachtoffers onder leiding van een zorgprofessional.
Dat is onderscheiden van een ander rampenbestrijdingsproces waarvoor de gemeente verantwoordelijk is namelijk bevolkingszorg. Ook bij dat proces is het Rode Kruis betrokken.