Noodhulpteam voertuig en rijden met OGS

Auteur Topic: Noodhulpteam voertuig en rijden met OGS  (gelezen 7547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2015, 07:32:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1381822 date=1446593923
Helaas de werkvloer wordt niet overal geraadpleegd en gehonoreerd... :-X komt ook bij profesionele diensten voor.... :-X

Professionele diensten hebben groot gelijk als ze niet met de werkvloer gaan vergaderen over een paar stickertjes, kleurtjes en streepjes op een auto.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2015, 12:05:13
Even advocaat van de duivel spelen hoor. Ik snap jullie argumenten heel goed, maar aan de andere kant:
  • De kans dat een onopvallende politieauto bij een aanrijding komt of moet stoppen bij een gevaarlijke wegsituatie is groter dan de kans dat een GGB bus in die situatie komt.
  • De kans dat een Rodekruiser op weg naar de opkomst locatie of een GGB-training bij een gevaarlijke wegsituatie moet stoppen is groter dan de kans dat een GGB bus in die situatie komt (immers 8 burger auto's versus 1 GGB busje) (ik neem aan dat je in je priveauto ook stopt, niet alleen met een rode kruis bus.
  • Zeer goed reflecterende en zichtbare wagens zoals die van rijkswaterstaat, politie, brandweer, ambulance etc. worden van tijd tot tijd nog steeds aangereden omdat mensen ze over het hoofd zien.
  • Er zijn veel landen, ook westerse, bijvoorbeeld in de VS, waar hulpverleningsvoertuigen een stuk minder reflecteren dan in Nederland, of zelfs zwart zijn.

Die punten een beetje combineren en ook de kosten mee nemen, zou het dan niet kunnen zijn dat de kans dat het uberhaupt nodig dat een rode kruis auto op een gevaarlijke plaats gaat staan erg klein is, gecombineerd met of het wel echt nuttig is, het eigenlijk niet echt de moeite waard is? Volgens mij is het een heel groot deel ook schijnveiligheid. Bij ongelukken waarbij auto's inreden op afzettingen of hulpverleningsvoertuigen was in veel gevallen spraken van bestuurders die met iets anders bezig waren dan opletten of veel te snel reden. Reflectiestrepen lossen dat niet op.
Mooi verhaal maar als je zo redeneert kun je alle veiligheidsmaatregelen wel afschaffen want de kans op een ongeval is niet zo groot als iedereen gewoon oplet. Zou voor alle diensten een boel geld besparen.
Het is een feit dat het bijna altijd goed gaat en als het fout gaat valt het wel mee.
Het geld was hier niet het probleem want als je de bussen in de oude RK striping had bestickerd was hij niet of nauwelijks duurder geweest.
Het is best wel een mooi ontwerp maar niet functioneel en heeft zeker niet de uitstraling waar deze bus voor aangeschaft is. Maar dat is mijn persoonlijke mening.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2015, 13:26:26
Citaat van: jelte link=msg=1381859 date=1446635113
Mooi verhaal maar als je zo redeneert kun je alle veiligheidsmaatregelen wel afschaffen want de kans op een ongeval is niet zo groot als iedereen gewoon oplet. Zou voor alle diensten een boel geld besparen.
Het is een feit dat het bijna altijd goed gaat en als het fout gaat valt het wel mee.
Het geld was hier niet het probleem want als je de bussen in de oude RK striping had bestickerd was hij niet of nauwelijks duurder geweest.
Het is best wel een mooi ontwerp maar niet functioneel en heeft zeker niet de uitstraling waar deze bus voor aangeschaft is. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Het is een zeer goed verhaal van ir. Auditor en het Rode Kruis doet precies wat ze behoren te doen. Het Rode Kruis moet uiterst kritisch zijn als ze geld uitgeven aangezien donateurs niet betalen voor streepjes en stickers.

Ik noem het ook geen veiligheidsmaatregel omdat het een aanname is dat al die reflecterende strepen op voertuigen of aparte regelingen dat blauwe zwaailampen ineens oranje moeten zijn op ongevalslocaties de veiligheid verhogen.

Zoals ir. Auditor al aangeeft; in heel veel landen heeft men geen reflectiestrepen en laat men gewoon blauw of blauw/rood zwaailicht aan op locatie. Enige wat men zeker weet is dat er in die landen niet meer of minder aanrijdingen plaats vinden tussen voorrangsvoertuigen en overige verkeersdeelnemers, als het wel het geval is heeft het niets te maken met reflectiestickers.

Als Rode Kruis zeker weet dat gewone stickers goedkoper zijn behoren ze geen extra geld uitgeven aan duurdere stickers met reflectie, NLse hulpdiensten doen het wel maar die zijn niet afhankelijk van donaties en hoeven donateurs ook geen verantwoording af te leggen of ze geld effectief besteden. Als het geld op is verhogen ze in Den Haag de belasting weer zodat de volgende multidisciplinaire zwaalicht groep weer een nieuw streepje en lampje kan bedenken waarna het weer geimplementeerd kan worden.

Vrijwilligers van Rode Kruis die het niet 'zo mooi' vinden moeten zich ook eens afvragen of het gaat om wat zij mooi vinden of dat Rode Kruis haar geld beter kan besteden aan hulpverlening aan mensen in nood.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2015, 19:47:03
De voertuigen zijn niet aangeschaft door het Rode Kruis dus de donateurs hebben er niet aan bijgedragen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #14 Gepost op: 4 november 2015, 20:12:19
Citaat van: jelte link=msg=1381995 date=1446662823
De voertuigen zijn niet aangeschaft door het Rode Kruis dus de donateurs hebben er niet aan bijgedragen.

Door wie dan wel?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #15 Gepost op: 4 november 2015, 20:13:08
Citaat van: RemRoof link=msg=1382009 date=1446664339
Door wie dan wel?

Veiligheidsregio. Hetzelfde als de SIGMA voertuigen voorheen. Ook die was aangeschaft door de VR
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 4 november 2015, 20:31:18
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382011 date=1446664388
Veiligheidsregio. Hetzelfde als de SIGMA voertuigen voorheen. Ook die was aangeschaft door de VR

Eigenlijk erg bijzondere constructie. Het rijmt niet echt met de onafhankelijkheid van het rode kruis uit de grondbeginsellen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #17 Gepost op: 4 november 2015, 20:37:39
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1382026 date=1446665478
Eigenlijk erg bijzondere constructie. Het rijmt niet echt met de onafhankelijkheid van het rode kruis uit de grondbeginsellen.

Klopt, maar zo heb ik het in ieder geval begrepen. De voertuigen zijn van de VR, alles wat erin zit van het Rode Kruis (nu dan).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #18 Gepost op: 4 november 2015, 20:44:32
Eigenlijk erg bijzondere constructie. Het rijmt niet echt met de onafhankelijkheid van het rode kruis uit de grondbeginsellen.
Voor wie zou het RK dan partij kunnen kiezen? Of van wie is het RK afhankelijk in deze. Het is meer een soort van samenwerking en het staat nergens dat het RK niet mag samenwerken met andere hulpdiensten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #19 Gepost op: 4 november 2015, 21:21:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382011 date=1446664388
Veiligheidsregio. Hetzelfde als de SIGMA voertuigen voorheen. Ook die was aangeschaft door de VR

De SIGMA-voertuigen zijn toentertijd aangeschaft door het toenmalige BiZa en niet door een VR. Het sigmateam is nooit van het rode kruis geweest. Het rode kruis leverde alleen mensen.

Voor zover mij bekend zijn de NHT-voertuigen geleverd in opdracht van het rode kruis. Het begeleiden van deze opdracht is door het LFR/IFV gedaaan. Het rode kruis zal vast via een afspraak met de overheid een compensatie hebben gehad. Het NHT kan ook buiten de VR/GHOR ingezet worden.Dit kan bij het SIGMA niet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.