Noodhulpteam voertuig en rijden met OGS

Auteur Topic: Noodhulpteam voertuig en rijden met OGS  (gelezen 7543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmatje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Operatieafdeling / Rode kruis / Ex-Sigma lid / BHV
Reactie #30 Gepost op: 5 november 2015, 07:50:29
Met evenveel recht kun je je afvragen of O&G signalering eigenlijk wel nodig is.....
Is het verzorgen van T3 slachtoffers wel een zgn. dringende taak?

Het had (idd verleden tijd) ook veel geld en moeite kunnen besparen.

- Geen extra investering aan de voertuigen.
- Geen opleiding, training en toetsingskosten voor de O&G chauffeurs.
- Gemakkelijker en sneller inzetbaar, een ieder met een geldig rijbewijs mag er meer rijden zonder extra training.

De enkele keer dat een rampplek moeilijk bereikbaar is, kan de politie heen wat voor elkaar krijgen leert de praktijk...

  98uiye


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #31 Gepost op: 5 november 2015, 09:38:12
Rode Kruisvoertuigen rijden in de Rode Kruishuisstijl, dat is op zich logisch.
En de huisstijlkleur is gewoon niet leverbaar in reflectie. Laten drukken is geen optie omdat verf/inkt nooit reflecterend is. Dan moet het folie zelf in die kleur geproduceerd worden en dat is voor een paar auto's niet haalbaar.
CN NRK


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #32 Gepost op: 5 november 2015, 10:07:40
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1382045 date=1446670094
Het rodekruis dient onafhankelijk te zijn van overheidsorganisaties, en claimt dat ook te zijn. Als de voertuigen van de overheid zijn is het rodekruis niet onafhankelijk in staat om te beslissen en beschikken over die voertuigen.
Voor zover ik begrepen heb, zijn de districten zelf verantwoordelijk en eigenaar van de voertuigen.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #33 Gepost op: 5 november 2015, 10:29:52
De voertuigen zelf blijven nog een vijf jaar eigendom van het IFV. Het is reëel dat het uitvoeren van publieke taken gebeurt met publiek geld. Dat neemt niet weg dat het Rode Kruis onafhankelijk is in haar keuze welke hulpverlening er wordt gedaan en is vastgelegd dat dat binnen de grondbeginselen van het Rode Kruis gebeurt.
CN NRK


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #34 Gepost op: 5 november 2015, 10:35:19
Citaat van: Marnix link=msg=1382121 date=1446715792
De voertuigen zelf blijven nog een vijf jaar eigendom van het IFV. Het is reëel dat het uitvoeren van publieke taken gebeurt met publiek geld. Dat neemt niet weg dat het Rode Kruis onafhankelijk is in haar keuze welke hulpverlening er wordt gedaan en is vastgelegd dat dat binnen de grondbeginselen van het Rode Kruis gebeurt.

Dus toch geen eigendom van het rode kruis. Waarom is er voor deze constructie gekozen. Wie heeft het PvE geschreven? Was het onderdeel van dezelfde aanbesteding als de calamiteitenvoertuigen?

Vraagtekens, vraagtekens ;) :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 6 november 2015, 12:08:57
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382409 date=1446806628
Nou sorry, maar ik (en vele collega's met mij) worden als incompetent geacht door oma terwijl al jaren dit naar wens van de zorgprofessionals wordt gedaan. Dan voel ik me persoonlijk aangevallen en dan heeft discussie met zo iemand voor mij geen zin meer.

Hier ben je druk bezig met posten over de zwaaillichtwetjes. Rode Kruis vrijwilligers zijn niet competent om met zwaailicht te mogen rijden, ze moeten aan exact dezelfde competentienormen voldoen als politiemensen, brandweer- en ambulancechauffeurs.

Citaat van: Arno-BN link=msg=1378464 date=1444764041
Dat had ik nagevraagd en op Yammer is bevestigd dat het door het Rode Kruis wordt betaald zodra je door de assessment heen komt. Men wil geen cowboys op de voertuigen als ze onder OGS rijden.

Waarom mogen cowboys niet met zwaailicht rijden maar mogen cowboys wel aan T3-slachtoffers komen. Nederland heeft niet alleen zwaailichtwetjes maar ook bijzonder veel en zware wet- en regelgeving aangaande de zorg.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 13 november 2015, 00:27:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1382096 date=1446700281
Dat eerste is natuurlijk een drogredennatie. (een stropredenatie volgens mij, Nederlands is nooit mijn beste vak geweest).

Het tweede: Het was wel duurder geweest, het is de investering niet waard. Het doel van die auto's is het vervoeren van hulpverleners en materiaal naar een ramplocatie om daar hulp te verlenen, het doel is niet vrijwilligers die eigenlijk liever op de ambulance gewerkt hadden of een beetje hulpverleningsvoertuig g**l zijn te bevredigen.  >:D

Het is ook gewoon heel logisch dat ze in de huisstijl zijn, iedere organisatie met een huisstijl zal zijn voertuigen zo bestickeren als hij besluit ze te bestickeren. Of iemand het mooi vind is een ander verhaal, smaak is namelijk persoonlijk. Er zijn immers zelfs mensen die de fiat multipla een mooie auto vinden.

Grappig, dan kun je je afvragen waarom men voorheen dan wel in biza striping en geel gekleurde SIGMA autos moest rondrijden,  bizar.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #37 Gepost op: 13 november 2015, 00:38:54
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1384076 date=1447370835
Grappig, dan kun je je afvragen waarom men voorheen dan wel in biza striping en geel gekleurde SIGMA autos moest rondrijden,  bizar.

Omdat de SIGMA bussen geen Rode Kruis eigendom waren maar van BiZa en bij een uitruk (bij de meeste regio's) ook door ambulance chauffeurs wordt gereden. Afgezien van de belastingvoordelen.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #38 Gepost op: 13 november 2015, 00:54:53
Huidige bussen staan ook niet op naam van het RK. Staan op naam van ifv had ik vanavond gezien, zoals al eens gemeld was hier.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 13 november 2015, 01:06:22
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1384076 date=1447370835
Grappig, dan kun je je afvragen waarom men voorheen dan wel in biza striping en geel gekleurde SIGMA autos moest rondrijden,  bizar.

Helemaal mee eens.