Het goed en veilig vervoeren van kinderen in een Maxi-Cosi op een brancard

Auteur Topic: Het goed en veilig vervoeren van kinderen in een Maxi-Cosi op een brancard  (gelezen 2910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Poedeltje

  • Ambulancechauffeur/chauffeur pompbediende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
beste collega's,

Tijdens een overleg werd er een vraag gesteld over het verantwoord vervoeren van een kind in een Maxi-Cosi op een brancard.
Nu weet ik uit ervaring dat de meeste collega's de hoofdsteun omhoog doen en dan de Maxi-Cosi er tegen aan en vast maken met de riemen.
Maar is dit de juiste en veilige manier? Normaal wordt de Maxi-Cosi bevestigde met de 3punts gordel, maar die hebben we niet op de brancard.
Weet iemand hoe het wettelijk geregeld is?
Wat ik weet is dat er een soort harnas te koop is voor de Ferno brancard.
Hoe is het wettelijk als je moeder en kind samen op de brancard vervoerd?
Is er enig info hier over te vinden, dus echte info en niet zo doen wij het.

Ben benieuwd.

Alvast bedankt.

Jan Klijn




Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Citaat van: Poedeltje link=msg=1402511 date=1453976230

Wat ik weet is dat er een soort harnas te koop is voor de Ferno brancard.

Je bedoelt waarschijnlijk de Pedi-Mate



http://www.fernointernational.com/en/Products/Pediatric%20Immobilization/pediatric-immobilization/678-pedimate-in.aspx?ec_trk=followlist&ec_trk_data=pediatric-immobilization

https://www.youtube.com/watch?v=ZCAomvvGBm0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Poedeltje link=msg=1402511 date=1453976230
beste collega's,

Tijdens een overleg werd er een vraag gesteld over het verantwoord vervoeren van een kind in een Maxi-Cosi op een brancard.
Nu weet ik uit ervaring dat de meeste collega's de hoofdsteun omhoog doen en dan de Maxi-Cosi er tegen aan en vast maken met de riemen.
Maar is dit de juiste en veilige manier? Normaal wordt de Maxi-Cosi bevestigde met de 3punts gordel, maar die hebben we niet op de brancard.
Weet iemand hoe het wettelijk geregeld is?
Wat ik weet is dat er een soort harnas te koop is voor de Ferno brancard.
Hoe is het wettelijk als je moeder en kind samen op de brancard vervoerd?
Is er enig info hier over te vinden, dus echte info en niet zo doen wij het.

Ben benieuwd.

Alvast bedankt.

Jan Klijn

De werkgever is verantwoordelijk en de afdeling kwaliteitszorg, daar eens navragen, ben benieuwd welke antwoorden ze wel en niet kunnen leveren...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Poedeltje

  • Ambulancechauffeur/chauffeur pompbediende
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Bedankt voor jullie reacties.
We gaan dan maar eens info inwinnen bij de leveranciers en management.

gr.

Jan


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Bij onze dienst hebben we brancards van Stollenwerk, hierbij zit aan het normale matras een speciaal kinderharnas die eenvoudig uitgevouwen kan worden. Deze is bestemd voor kinderen tussen 3,5 en 11 kg en voor kinderen van 11 tot 18 kg is er een combinatie tussen het kinderharnas en de volwassen gordels.
http://www.stollenwerk-koeln.de/de/rettungsdienste/zubehoer_auflagen/baby_kinder.php

Maar met dekens ertussen werkt het minder makkelijk dan bedacht door de fabrikant.
In de praktijk heb ik nog niemand vervoerd in het kindermatras maar al wel een paar keer kleine baby's in de 'maxi cosi' op de brancard. Ik zorg dan dat het kinderstoeltje op minimaal dezelfde punten bevestigd is als in een driepuntsgordel.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
En op de bijrijdersstoel in de sanitaire cel? Is dat geen mogelijkheid?