Introductie F-ABC schema

Auteur Topic: Introductie F-ABC schema  (gelezen 6628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2016, 10:24:04
Citaat van: oma link=msg=1403991 date=1454577584
Het zijn allemaal afkortingen voor hetzelfde systeem.

Bij een catastrofale bloeding leg je direct een tourniquet aan, je opent ook de ademweg voor je naar het volgende slachtoffer hobbelt.

Precies, je hebt daar geen afwijkende schema's voor nodig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2016, 11:00:29
Citaat van: RAdeR link=msg=1403993 date=1454577844
Precies, je hebt daar geen afwijkende schema's voor nodig.

Daar heb je wel een ander algoritme voor nodig; de catastrofale bloeding voor ABC.

Het kan mij weinig schelen of iemand het CABC, cABC, fABC, etc wil noemen. Het gaat om deze methodiek toepassen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2016, 11:15:37
cABC stond voor cervicaal ABC, dus eerst manuele fixatie hoofd
vlABC voor veiligheid, lees ongeval en dan ABC
nu weer cABC of fABC voor catastrofale of fatale bloedingen.

Daarom zeg ik doe gewoon ABC en zorg dat je goede spullen bij je hebt om te handelen.
Iemand die ABC wil toepassen moet ook het verstand bezitten om te kunnen beoordelen wanneer hij moet afwijken van het algoritme; lees aanbrengen tourniquet voor inspectie ademweg.

Daarom heb ik het hABC. Trek eerst handschoenen aan voor je begint. In die paar tellen kun je namelijk je GBV zijn werk laten doen en bepalen of je in de gegeven situatie moet starten met de A of eerst iets anders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2016, 11:18:52
Citaat van: RAdeR link=msg=1404012 date=1454580937
cABC stond voor cervicaal ABC, dus eerst manuele fixatie hoofd


ik heb cABC als Catastrofaal - ABC geleerd, niet als cervicaal ABC, want CWK zit in de A, waarom zou het er dan ook nog voor staan?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2016, 11:21:09
Beetje googlen kom ik ook nog AcBC tegen, Airway with CWK, Breathing, Circulation


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2016, 11:24:04
Citaat van: RAdeR link=msg=1404012 date=1454580937
cABC stond voor cervicaal ABC, dus eerst manuele fixatie hoofd
vlABC voor veiligheid, lees ongeval en dan ABC
nu weer cABC of fABC voor catastrofale of fatale bloedingen.

Daarom zeg ik doe gewoon ABC en zorg dat je goede spullen bij je hebt om te handelen.
Iemand die ABC wil toepassen moet ook het verstand bezitten om te kunnen beoordelen wanneer hij moet afwijken van het algoritme; lees aanbrengen tourniquet voor inspectie ademweg.

Daarom heb ik het hABC. Trek eerst handschoenen aan voor je begint. In die paar tellen kun je namelijk je GBV zijn werk laten doen en bepalen of je in de gegeven situatie moet starten met de A of eerst iets anders.

Ik heb nog nooit van cervicaal-ABC gehoord. Je hoeft geen groot medisch talent te zijn om te beoordelen wanneer je als de bliksem een tourniquet of chest seal moet aanbrengen voor je begint met de rest van je eerste hulp handelingen/ABC.

Je hoeft niet eerst je handschoenen aan te trekken voor je een leven van iemand anders wil redden. hABC wekt de suggestie dat je maar beter niets kan doen als je geen handschoenen bij je hebt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2016, 11:47:58
Citaat van: oma link=msg=1404016 date=1454581444
Je hoeft niet eerst je handschoenen aan te trekken voor je een leven van iemand anders wil redden. hABC wekt de suggestie dat je maar beter niets kan doen als je geen handschoenen bij je hebt.

Dat is ook exact de reden dat ik geen apart protocol publiceer of promoot.
Ik wil maar aangeven allerlei varianten de ronde doen; al dan niet zelf bedacht door een goedbedoelende docent. Dat werkt alleen maar verwarring.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2016, 12:21:03
Citaat van: RAdeR link=msg=1404023 date=1454582878
Dat is ook exact de reden dat ik geen apart protocol publiceer of promoot.
Ik wil maar aangeven allerlei varianten de ronde doen; al dan niet zelf bedacht door een goedbedoelende docent. Dat werkt alleen maar verwarring.

Je kan de introductie van het F-ABC door NedCert in de Nederlandse EHBO moeilijk afdoen als zelf bedacht door een goedbedoelende docent.

Vakverenigingen van chirurgen, emergency physicians en ambulancediensten in meerdere landen promoten/gebruik cABC en SALT (triage).

Ik vind het een verademing als er tenminste een EHBO-aanbieder (in de vrije markt van EHBO opleidingen in Nederland) progressief is op de juiste manier. Invoeren van tourniquets, hemostatische verbanden en chest seals in het EBHBO onderwijs is een goede zaak.

Het Rode Kruis is er nog niet aan toe. Onze ambulancedienst werkt vaak samen met Rode Kruisvrijwilligers tijdens grote evenementen. Evenementenhulpverlenings is onze verantwoordelijk vandaar dat wij als zelf mensen een aanvullende opleiding geven en ze werken volgens deze methodiek als ze ingezet worden bij evenementen.


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2016, 12:21:32
Citaat van: oma link=msg=1404007 date=1454580029
Daar heb je wel een ander algoritme voor nodig; de catastrofale bloeding voor ABC.

Het kan mij weinig schelen of iemand het CABC, cABC, fABC, etc wil noemen. Het gaat om deze methodiek toepassen.

En dan heb je nog MARCH:  Massive heamorrhage?  Airway problem? Respiratory problem? Circulation problem? Head/spine/other injury
Lijkt me logischer en eenvoudiger te onthouden dan CcABCDE en consoorten.

Maar inderdaad, maakt in feite niet uit hoe het beestje genoemd wordt, zolang het maar uitgevoerd wordt. ;-)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2016, 12:26:32
Citaat van: Chrisdup link=msg=1404031 date=1454584892
En dan heb je nog MARCH:  Massive heamorrhage?  Airway problem? Respiratory problem? Circulation problem? Head/spine/other injury
Lijkt me logischer en eenvoudiger te onthouden dan CcABCDE en consoorten.

Maar inderdaad, maakt in feite niet uit hoe het beestje genoemd wordt, zolang het maar uitgevoerd wordt. ;-)

Precies, als je in een restaurant sinaasappelsap bestelt zeggen ze ook niet er alleen jus 'd orange op de menukaart staat.