Introductie F-ABC schema

Auteur Topic: Introductie F-ABC schema  (gelezen 6625 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2016, 12:44:32
De overweging om met F te beginnen is dat het in het Nederlands en Engels hetzelfde is Fatale wonden/Fatal wounds.
Dit zijn, behalve ernstige bloedingen (C probleem) ook de luchtaanzuigende borstwonden (B probleem). Die beiden onmiddellijke verzorging nodig hebben.

Hoe je het verder zelf wilt noemen maakt niet uit.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2016, 13:04:42
Citaat van: oma link=msg=1403990 date=1454577361
Waarom moet je het oefenen en trainen met LOTUS slachtoffers?

Mijn ervaring is dat de gemiddelde mens, dus ook EHBO'er of BHV'er zeer snel dichtklapt of overrompelt raakt door de eenvoudigste situaties.
Om daar overheen te komen is ervaring nodig, maar die krijgen als EHBO'er of BHV'er is onmogelijk. Zelfs een EHBO'er die al 40 jaar iedere zaterdag ergens een EHBO dienst doet is onervaren. Simpelweg omdat er op de meeste diensten geen drol gebeurd.

Simpel gedachten experiment: 40 jaar, 40 zaterdagen per jaar is 1600 diensten. Op iedere dienst komen er ongeveer 5 "slachtoffers"  in alle maten langs. Dat maakt 8000 slachtoffers.
Het leeuwendeel daarvan zal voor een pleister komen, heeft blaren, hoofdpijn, etc. Ik gok 9 van de 10.
Houden we 800 slachtoffers nodig waar wat meer aan de hand is dan dat.
ik gok dat daarvan 70% toch nog gewoon door de EHBO'er afgehandeld kan worden. Zaken als een verstuikte enkel, kleine brandwonden, bloedingen die wat meer dan een pleister nodig hebben maar ook nog niet gehecht hoeven te worden etc.
Blijven er 240 slachtoffers over in de carrière van deze EHBO'er waar hij zelf niks mee kon.
Wilde gok op basis van mijn beperkte ervaring: 70% daarvan kan door naar de huisarts/tandarts, 30% is ambulance waardig.
72 ambulance slachtoffers in 40 jaar.
Die zullen echt niet allemaal in levensgevaar geweest zijn.

De exposure die een EHBO daarmee opdoet is gewoon 0. Een co-assistent heeft in een maandje SEH of IC stage meer exposure en ervaring opgedaan dan een EHBO'er in 40 jaar "carierre"

De enige manier om als EHBO'er een heel klein beetje gevoel te krijgen en zorgen dat je niet gelijk verdwaald of dicht slaat als er een keer iets gebeurd is oefenen, oefenen, oefenen.
Daar kunnen LOTUS slachtoffers heel goed bij helpen. Mijn ideale EHBO onderwijs beperkt de hoeveelheid lezingen, powerpoints, boekjes, afkortingen ervaringsverhalen en verbandjes oefenen op elkaar.
Gooi de deelnemers aan een les maar gewoon iedere twee weken kei hard in het diepe in de veilige omgeving van het les lokaal. Laat een batterij lotusslachtoffers het de deelnemers maar zo lastig mogelijk maken. In een les lokaal mag ook best wel eens gezweed worden. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je leert het hoofd koel houden, waardoor je in staat bent je gezond boerenverstand te gebruiken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 5 februari 2016, 00:02:01
Citaat van: oma link=msg=1404007 date=1454580029
Daar heb je wel een ander algoritme voor nodig; de catastrofale bloeding voor ABC.

Het kan mij weinig schelen of iemand het CABC, cABC, fABC, etc wil noemen. Het gaat om deze methodiek toepassen.

tot een aantal jaren terug kenden we al de cABCDE ;-)    de kleine c van cervical-spine werd toen nog belangrijker geacht dan F ABC of uberhaupt de ABC  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #23 Gepost op: 17 december 2016, 19:28:09
Nog eentje
DRS. ABCDE 🤗

https://quizlet.com/87404566/emergencies-drs-abcde-flash-cards/

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #24 Gepost op: 17 december 2016, 20:14:36
Net als ondersoorten in het dierenrijk, kennen wij in de leken EHBO ook verschillende ondersoorten EHBO.  ::)  8)

En allemaal volgen ze in meer of mindere mate de ABC methodiek en sommigen zelfs de volledige ABCDE methodiek. En alles wordt vrolijk aangeprezen met allerlei grote en kleine letters in de gebezigde protocolbenaming waar het voor hun allemaal om draait.

Verschillende variaties van bij EHBO organisaties gebezigde protocollen: F-ABC, ABCDE, ABC (zichtbaar), ABC (onzichtbaar), DRS ABCDE, cABCDE. ccABCDE, ABCDEFGH, UVWXYZ (?) etc. etc. etc.
Gelukkig is iedereen het over één vlak eens: iedereen hanteert gelukkig de NRR of ERC reanimatie richtlijnen.
Als iedereen ook de ERC EHBO richtlijnen (jazeker !!!) zou hanteren dan zouden we weer een stukje verder komen in de chaotische EHBO opleidingswereld.

Is de één als beter dan de ander te bestempelen? Ja, er zijn verschillende EHBO opleidingen en cursussen varierend in lengte(duur), aangeboden leerstof/handelingen en niveau.
Ik ben dus van mening dat de één beter van kwaliteit en/of niveau is dan de ander.

Verstandige mensen kiezen voor kwaliteit en niveau.
Vele mensen en bedrijven kijken echter naar hun budget en kiezen voor een zo kort mogelijk durende opleiding of cursus.
Waar is dus de echte winst, het redden van mensenlevens dus, te behalen?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #25 Gepost op: 17 december 2016, 20:24:11
Citaat van: freudsap link=msg=1467454 date=1481999289
Nog eentje
DRS. ABCDE 🤗

https://quizlet.com/87404566/emergencies-drs-abcde-flash-cards/

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
Op school gebruiken wij ook de drs. Abcde
Volgens mij word de ehbo-lessen op de vu bij de studie geneeskunde ook volgens de drs. Abcde gegeven.


helm

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 17 december 2016, 21:11:31
Citaat van: owning31 link=msg=1467469 date=1482002651
Op school gebruiken wij ook de drs. Abcde
Volgens mij word de ehbo-lessen op de vu bij de studie geneeskunde ook volgens de drs. Abcde gegeven.

In een ander topic schreef ik dat het VUmc nu ook trainingen geeft in gebruikt tourniquet en hemostatisch gaas. Ik neem aan dat ze dat bij een slachtoffer als eerste doen (Fatale wonden).


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #27 Gepost op: 17 december 2016, 23:16:33
Citaat van: René van der Helm link=msg=1467479 date=1482005491
In een ander topic schreef ik dat het VUmc nu ook trainingen geeft in gebruikt tourniquet en hemostatisch gaas. Ik neem aan dat ze dat bij een slachtoffer als eerste doen (Fatale wonden).
Voor velen is en blijft het handelen / eerstehulp verlenen in volgorde van belangrijkheid nog steeds een wazig iets.

Gas geven voor een rood stoplicht, en pas remmen na rode het stoplicht. De handelingen gasgeven en remmen kunnen dan wel 100% perfect zijn uitgevoerd, maar jammerlijk genoeg wel op het verkeerde tijdstip.
In dezelfde context zie ik ook hoe de gebruikelijke huidige standaard EHBO en BHV opleidingen in Nederland worden opgezet en verzorgd.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2016, 18:28:58
de drs. is gewoon de Amerikaanse versie van de 5 punten van het oranje kruis, 4 punten van rode kruis,
Let op gevaar, Nagaan wat er gebeurd is, hulp inroepen en daarna pas gaan EHBO'en