De Meldkamer - Vanaf 28 februari op SBS6

Auteur Topic: De Meldkamer - Vanaf 28 februari op SBS6  (gelezen 35571 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #20 Gepost op: 1 maart 2016, 02:38:49
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1409778 date=1456775521
Ongelofelijk dat er nog steeds zulke lage straffen worden gegeven. Zeker als het om geweld tegen hulpverleners gaat.

Inderdaad, maar "5 jaar omgevingsverbod" voor een dwaas die iemand van achteren bijna doodslaat is helemaal om te huilen!


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #21 Gepost op: 1 maart 2016, 08:07:41
Citaat van: DiNozzo link=msg=1409819 date=1456786752
De hele naam is sowieso verkeerd gekozen. Het programma gaat het minst over de naamgever: de meldkamer. Het is nu een veredelde De Politieheli gecombineerd met wat actiebeelden en een interviewtje. Een naam als "Bij de politie" had de inhoud veel beter gedragen.
dat zal de komende weken blijken, misschien mogen de andere 2 hulpverleningsdiciplines ( ^-^) ook wel mee doen aan het programma, die werken tenslotte in de zelfde meldkamer  0098
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #22 Gepost op: 1 maart 2016, 09:21:10
Goed dat er een objectief beeld van de politie wordt gegeven.

Ongelofelijk dat er nog steeds zulke lage straffen worden gegeven. Zeker als het om geweld tegen hulpverleners gaat.

Jammer dat "de Meldkamer" alleen over de politie gaan. Ik hoop dat de makers ook brandweer en ambulance er bij betrekken als de serie een succes is en door gaat.
Dat zou inderdaad leuk zijn. Maar zou de witte kant dat willen? Er moet een hoop weg gepiept worden dan. Althans, uitgaande van de info die de witte kant niet met de blauwe kant mag/wil delen.


guest12562

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2016, 09:44:19
Citaat van: Haageneesch link=msg=1409662 date=1456745691
De Meldkamer - Aflevering 1

http://www.kijk.nl/sbs6/demeldkamer/videos/VziqUggCCZl/aflevering-1

Dank!


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #24 Gepost op: 1 maart 2016, 12:26:19
Citaat van: scorpio link=msg=1409826 date=1456796329
Inderdaad, maar "5 jaar omgevingsverbod" voor een dwaas die iemand van achteren bijna doodslaat is helemaal om te huilen!

Gelukkig geloof ik niet alles wat SBS6 zegt, dus blijf ik er maar op hopen dat ze een deel van de uitspraak zijn vergeten te melden.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #25 Gepost op: 1 maart 2016, 17:01:10
Volgens mij niet, in het programma werd gezegd dat dit programma het werk van de politie volgt.

Citaat van: pompbediende link=msg=1409832 date=1456816061
dat zal de komende weken blijken, misschien mogen de andere 2 hulpverleningsdiciplines ( ^-^) ook wel mee doen aan het programma, die werken tenslotte in de zelfde meldkamer  0098


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #26 Gepost op: 1 maart 2016, 19:09:09
Vanavond gemist doordat ik heb gewerkt, dacht kijk het even terug: Niet te vinden, alleen enkele losse clips...
Ik heb het opgenomen. Moet je voor as zondag even bij mij op de koffie komen, opnames worden maar 7 dagen bewaard bij mij. Kan je het terug kijken!
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #27 Gepost op: 1 maart 2016, 19:53:03
Citaat van: Arie link=msg=1409575 date=1456695349
Voor wat betreft die mishandeling in Groningen hoop ik toch echt dat die halve zool er niet alleen maar af komt met 5 jaar omgevingsverbod. Dat was gewoon poging tot doodslag.

Het is volgens de rechtbank een poging tot zware mishandeling. Hij is voor o.a. dit feit veroordeeld tot:
- een gevangenisstraf van 240 dagen met aftrek van voorarrest waarvan 222 dagen voorwaardelijk met een proeftijd van 5 jaren en als bijzondere voorwaarden onder meer een ambulante behandeling, het werken aan dagbesteding, een alcoholverbod en een locatieverbod;
- een taakstraf van 240 uren.
Daarnaast heeft de rechtbank bepaald dat hij een eerder opgelegde voorwaardelijke gevangenisstraf van 2 weken moet uitzitten.

Het vonnis:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNNE:2015:5660

De verdachte is overigens ook niet vervolgd voor poging doodslag, maar dat zou juridisch gezien ook kansloos zijn geweest.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2016, 20:03:41
Puur uit interesse, waarom zou dat kansloos zijn geweest?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #29 Gepost op: 1 maart 2016, 20:35:27
Je moet bewijzen dat de verdachte opzet heeft op het doden van het slachtoffer. Hij zal 'm niet willens en wetens hebben willen doden, althans dat blijkt niet. Dan moet het over de band van het voorwaardelijk opzet. Dat betekent dat hij bewust de aanmerkelijke kans dat het slachtoffer als gevolg van de klap zou komen te overlijden, moet hebben aanvaard.
Dan moet je allereerst vaststellen dat er een aanmerkelijke kans is dat iemand door één klap overlijdt. In de jurisprudentie wordt dat vrijwel nooit aangenomen en daarom zou reeds geen sprake zijn van voorwaardelijk opzet (de aanmerkelijke kans op zwaar lichamelijk letsel is bij één klap al regelmatig punt van discussie en wordt niet altijd aangenomen).
Stel dat die aanmerkelijke kans er wel zou zijn, dan zou je moeten vaststellen dat de verdachte de aanmerkelijke kans op het gevolg ook bewust heeft aanvaard. Dat kan je in dit geval niet halen uit de uiterlijke verschijningsvorm (het geven van één klap is niet zozeer gericht op het doden van het slachtoffer dat het niet anders kan zijn dan dat de verdachte de aanmerkelijke kans op de dood heeft aanvaard). Dan komt het neer op bijvoorbeeld de vraag of de verdachte het slachtoffer heeft willen doden en de vraag of hij heeft stilgestaan bij de mogelijkheid dat het slachtoffer zou komen te overlijden. Dat wordt in de jurisprudentie vrijwel nooit aangenomen bij één klap (voor zover men al tot de aanmerkelijke kans komt).

In situaties als deze komt men als het slachtoffer wel overlijdt daarom in veel gevallen tot een bewezenverklaring van (zware) mishandeling, de dood ten gevolge hebbend. Dan is voor een bewezenverklaring namelijk niet nodig dat de verdachte opzet had op de dood van het slachtoffer.