Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?

Auteur Topic: Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?  (gelezen 13821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Gepost op: 5 februari 2016, 14:16:20
https://www.youtube.com/watch?v=k3xmqvVUblo&feature=em-uploademail
#PLOG - Negeren stopteken

Gepubliceerd op 5 feb. 2016 PolitieLimburg
Politie Weblog


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2016, 16:25:09
Zo das een van de beter filmpjes. Door de 3 cameras.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2016, 16:27:51
Leuk filmpje om te zien, goed gewerkt! Zo zie je de gevaren van iemand klemrijden, de bijrijder kan de auto niet uit.

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, waar is de bijrijder voor aangehouden? Volgensmij is het stopteken tbv de wvw.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2016, 17:56:33
Wet ID? Je moet toch wat als iemand gaat rennen voordat je om z'n id kaart kan vragen. (vorderen)

Mooie beelden verder, als ik 1 heeeeel klein puntje van kritiek mag leveren... Ze zitten er wel heel dicht op met achtervolgen. Het is slimmer om iets meer afstand te houden om eventuele fouten van de verdachte te corrigeren, en om te voorkomen dat als hij plotsklaps op de rem stapt... jij met je snuffert in je airbag hangt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2016, 19:11:18
Nou ben allereerst benieuwd op welke grond het ID bewijs gevorderd zou moeten worden. Maar stel dat die grond er is, er is nog geen vordering gedaan (kon niet) dus een aanhouding is dan niet mogelijk. Hij heeft namelijk niet geweigerd een ID te tonen.
Bij een staandehouding mogen we geen handboeien om doen natuurlijk.

Antwoord in PM, dan vervuilen we dit topic niet.  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2016, 19:26:16
Volgens mij gewoon aanhouding tz opium. Er zijn genoeg ernstige bezwaren.


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2016, 20:10:10
Nee je moet die bijrijder lekker laten lopen....
--Niets is wat het lijkt--


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2016, 20:14:59
Dat deden ze in Amsterdam en daar werd ook niet al te positief op gereageerd.  98uiye


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2016, 20:15:39
Als ik me niet vergis zou je hem ook nog kunnen aanhouden omdat hij het noem het vluchten voor de politie niet heeft gestopt dan wel een poging daarvoor heeft ondernomen en zodoende betrokken is bij het onderzoek.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2016, 20:30:03
Citaat van: enrico1972 link=msg=1404310 date=1454699739
Als ik me niet vergis zou je hem ook nog kunnen aanhouden omdat hij het noem het vluchten voor de politie niet heeft gestopt dan wel een poging daarvoor heeft ondernomen en zodoende betrokken is bij het onderzoek.

Ehh rennen voor de politie is niet strafbaar hoor.

Ik zeg niet dat je hem moet laten lopen, ik ben alleen benieuwd op welke grond hij wordt aangehouden. Zoals ik het zie (en ik heb wss niet alle informatie) gaan ze het voertuig controleren omdat ze de bestuurder kennen nav antecedenten op de Opiumwet. Is geen grond voor een stopteken, dus zal die op de WVW gegeven worden. Bestuurder geeft vervolgens gas en maakt zich schuldig aan verkeersovertredingen, de bijrijder gaat rennen.
Bijrijder heeft m.i. nog niets gedaan, hem is geen vordering gegeven tot overgifte van ID papieren en het testen van de sprintkwaliteit van een agent is niet strafbaar.

Kortom; waarom gaat hij gelijk in de boeien? (ja dit is een vraag, geen verwijt) Die vraag zou ik ook stellen als ik hem mag voorgeleiden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.